معاون برنامه‌ریزی امور استان های حوزه هنری گفت: حوزه هنری باید زمینه پرورش انسان‌هایی چون مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه و شهید آوینی را فراهم کند.

ابلاغ پیام انقلاب اسلامی وظیفه حوزه هنری است/ زمینه پرورش هنرمندان متعهد فراهم شودبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری معرفی طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری سراسر کشور، با حضور داوود ضامنی معاون برنامه‌ریزی نظارت و ارزشیابی امور استان های حوزه هنری صبح امروز در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، داوود ضامنی معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزشیابی امور استان های حوزه هنری، با اشاره به اینکه صاحب نظران مختلفی در کشور طی این سال ها دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی را ارائه کردند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد همچنان برای ما که در نهاد فرهنگی مشغول خدمت هستیم، ضرورت دارد بیندیشیم به چه کسی فرد موفق می‌گوییم. اگر از منظر روانشناسی، تربیتی و منظرهای مختلفی بخواهیم به ویژگی های فرد موفق بپردازیم، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. سازمان موفق چه سازمانی است و مهمتر از آن چه جامعه ای موفق است. درباره این سه پرسش نظرات مختلفی ارائه شده است. در مورد سازمان موفق شاخصه هایی چون کارآمدی و اثربخشی را مطرح می‌کنند. به نظر می رسد این سه پرسش را باید در منظومه انقلاب اسلامی قرار دهیم. حوزه هنری یکی از نهادهای مولود انقلاب است.

وی افزود: سال آینده در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی قرار می‌گیریم. وقتی از نهادی مانند حوزه هنری صحبت می کنیم، باید موفقیت های این سازمان را به چه عواملی منسوب بدانیم؟ این موفقیت در چه عرصه‌ها و زمینه‌هایی تعریف می شود. یک سازمان موفق باید دانایی را یک ارزش تلقی کند؛ در کنار سرمایه مالی، سرمایه انسانی را مهمترین سرمایه‌اش تلقی کند. اگر حوزه هنری بخواهد، در عرصه داخلی و بین‌المللی موفق باشد، باید روی سرمایه انسانی تمرکز کند. اگر حوزه هنری در دهه 4 و 5 انقلاب اسلامی بخواهد جهت گیری دقیقی داشته باشد. باید زمینه پرورش انسان هایی چون مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه و شهید آوینی را فراهم کند.

معاون برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی امور استان های حوزه هنری با اشاره به لزوم توانمند سازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری اظهار کرد: یک مدلی را در حوزه هنری طراحی کردیم که 9 بعد را شامل می‌شود. یک بعد به اصول و مبانی برمی گردد. وجه تمایزی که حوزه هنری باید نسبت به دستگاه های دیگر داشته باشد، ویژگی های مدیران و کارشناسان، جایگاه، کارآمدی نیروهای انسانی اعم از کارشناسان و مدیران میانی است.  تولید، ترویج، تربیت و دستیابی به دانش روز ابعاد دیگر این طرح است. مجموعه این ابعاد را اگر در کنار هم بگذاریم، می توانیم ترسیم موفقیت حوزه هنری را در دهه های 4 و 5 انقلاب اسلامی تضمین کنیم.

ضامنی ادامه داد: امسال را سال آغاز اجرای طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری قرار می‌دهیم. این طرح در استان البرز اجرایی می‌شود. طی یک سال و نیم گذشته حدود 71 کار پژوهشی در حوزه هنری انجام شد. حدود 80 تا 85 درصد این آثار به چاپ رسیدند. مابقی در مرحله ماکت است. از این 71 اثر 24 اثر در حوزه نقد و بررسی آثار، 21 اثر در حوزه ادبیات پایداری، 7 اثر تاریخ انقلاب اسلامی و 11 اثر به صورت ماکت آماده شده است. این 11 اثر تا یکی دو ماه آینده منتشر می شود. مراحل اولیه 8 طرح پژوهشی در حوزه هنری به انجام رسیده است. کتاب مبانی جامعه شناسی هنر انقلاب اسلامی که توسط حوزه هنری ایلام تهیه شد، برای اولین بار است هنر انقلاب اسلامی را از منظر جامعه شناسی بررسی می کند.

در این مراسم مصلحی مدیر کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری، با اشاره به اینکه پاسخ به پرسش های «ما که و چه هستیم» و «چه ضرورتی داشت حوزه هنری تشکیل شود» به ما کمک می کند، متوجه شویم در چه فضایی باید تنفس و کار کنیم، تصریح کرد: حوزه هنری وظیفه تشخیص، تولید و ابلاغ پیام انقلاب اسلامی را از زبان هنر بر عهده دارد. ما بسیار تخصصی با انقلاب اسلامی برخورد می‌کنیم. این شاید تفاوت ما با دستگاه های مشابه فرهنگی در کشور را مشخص می کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک هویت مستقل، جریان ساز و جریان دار است که در بستر زمان تکمیل می شود. یک هویتی که در آن پیشرفت، توسعه، سبک زندگی، منافع، تهدیدها و فرهنگ قرار می‌گیرد. هرچه به این هویت کمک می‌کند، ماموریت ما در حوزه هنری می‌شود.

ما به عنوان حوزه هنری با تغییرات مواجهه داریم. روزی درباره ماهواره حرف می‌زدیم؛ امروز درباره شبکه‌های اجتماعی و موبایلی صحبت می‌کنیم. شاید فردا تکنولوژی بیاید که این شبکه های اجتماعی را کهنه کند. در حوزه فرهنگ راهی نداریم جز آنکه به سراغ میانبرها برویم.

در این مراسم از مراکز آموزش و پژوهش حوزه هنری در استان های آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، قم، قزوین و گیلان تقدیر و از آثار پژوهشی منتشر شده در استان ها رونمایی شد.

  

انتهای پیام/

 

نشست خبری طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری برگزار شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار