سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

شرایط معافیت گمرکی شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد / تحول اقتصادی کشور به کمک دانشجویان

هفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های علمی مختلفی بوده که در این بسته خبری تعدادی از آن‌ها را بازگو می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توسعه شرکت‌های دانش بنیان صنعت برق به تلفات انرژی ، طراحی گل سیال حفاری سبک برای مخازن نفتی؛ انقلابی نو در صنعت نفت ، شرایط معافیت گمرکی شرکت های دانش بنیان اعلام شد و تحول اقتصادی کشور به کمک دانشجویان از جمله مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

 

توسعه شرکت‌های دانش بنیان صنعت برق به تلفات انرژی

 محمد رستگار استاد دانشگاه شیراز درخصوص اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مولد‌های مقیاس کوچک و سیستم ذخیره‌سازی انرژی که پیش از این صرفا به عنوان پروژه‌های تحقیقاتی مطرح بودند با روی کار آمدن دولت یازدهم و اولویت‌های مهم صنعت برق تبدیل شده است.

وی در ادامه با برشمردن مزایای این قبیل طرح‌های افزود: نیروگاه‌های حرارتی در خارج از شهرها و به دور از محل مصرف احداث می‌شوند که همین موضوع علاوه بر تحمیل هزینه برای احداث انتقال و توزیع باعث هدررفت بخشی از برق تولیدی در شبکه می‌شود که با توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر تلفات شبکه برق کاهش و امنیت و قابلیت اطمینان شبکه افزایش می‌یابد.

استاد دانشگاه شیراز در خصوص میزان اشتغال‌زایی این صنعت گفت: به دست‌آوردن این میزان خودکفایی در ساخت نیروگاه‌ها تاسیسات و تجهیزات صنعت برق اشتغال‌زایی قابل توجهی در کشور به دنبال دارد.

رستگار تصریح کرد: اکنون 7 درصد از کل اشتغال صنعتی ایران در صنعت برق است و واضح است که 93 درصد دیگر نیز به طور غیرمستقیم متاثر از صنعت برق است.

طراحی گل سیال حفاری سبک برای مخازن نفتی؛ انقلابی نو در صنعت نفت

 محمد‌جواد عامری‌ دبیر علمی‌ نخستین‌ جشنواره طراحی‌ و حفاری‌ سیال‌‌های سبک‌  گفت: بسیاری از رشته‌های دانشگاهی‌ دارای‌ مسابقات‌ مخصوص‌ به خود هستند و طراحی گل‌ حفاری سبک‌ اولین مسابقه‌ای است که در حوزه‌ نفت‌ برگزار‌ می‌شود‌.

دبیر علمی‌ نخستین‌ جشنواره طراحی‌ و حفاری‌ سیال‌‌های سبک خاطرنشان کرد: گل‌ حفاری‌ سبک‌ برای مخازن‌ نفتی ایران، فلات‌ قاره‌، نفت مرکزی‌ و مدیریت اکتشاف‌ اهمیت بسیار زیادی دارد‌ لذا از تمام مراکز صنعتی و دانشگاه‌های کشور برای حضور در این مسابقه‌ دعوت به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه این مسابقه‌ چهار روز طول می‌کشد‌، بیان کرد: گل‌های حفاری ‌در چاه‌های نفت به مدت چند روز ته‌ نشین‌ می‌شوند و به همین جهت برای آنکه متوجه شویم‌ که این گل‌های ساخته شده توسط دانشجویان‌ پاسخگوی نیازهای ما هستند‌ حداقل‌ مدت زمان چهار روز نیاز است‌ و در تمام این مدت کار دانشجویان بررسی‌ می‌شود تا پایداری‌ آنها مشخص شود‌.

 بررسی پژوهش‌های دانش آموزی در حوزه علوم اعصاب

  علی شهبازی دبیر جایزه ششمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، گفت: مخاطبان این سمینار از رشته‌های مختلف شامل پزشکی، بالینی، رشته علوم فنی و مهندسی هستند و همچنین این کنگره با حضور اساتید، دانشجویان و دانش آموزان برگزار می‌شود.

وی از جمله برنامه‌های این کنگره را ارائه جوایز عنوان کرد و افزود: یکی از جوایز این کنگره مطابق سال‌های قبل جایزه ویژه پژوهشگران جوان است که به ارائه دهندگان پوستر و سخنرانی به طور مساوی جایزه تعلق می‌گیرد.

شهبازی ادامه داد: امسال سه جایزه اهوازی خواهیم داشت که از طرف ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی حمایت می‌شود و برای اولین بار ۳ جایزه ویژه انجمن علوم اعصاب خواهیم داشت که به پژوهشگران جوان اهدا خواهد شد.

شرایط معافیت گمرکی شرکت های دانش بنیان اعلام شد

 سید محمد صاحبکار رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری گفت: طبق ماده ۳ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان مصوب سال ۱۳۸۹، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان می‌توانند از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در رابطه با میزان معافیت‌های گمرکی گفت: تاکنون از ۴۰۰ درخواستی که به دبیرخانه ارسال شده است، بر اساس مقررات موجود، بیش از ۲۶۰ درخواست تأیید و به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال شد، که با مساعدت و همکاری خوب میان گمرک و معاونت علمی و فناوری، این درخواست‌ها مشمول معافیت‌های گمرکی شدند.

صاحبکار افزود: در سال ۹۴، شیوه نامه اعطای معافیت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» تصویب و اجرا شد

تحول اقتصادی کشور به کمک دانشجویان

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری عنوان کرد: تنها راه امید به بازگشت نخبگان و استعداد‌های برتر ایرانی دانشجو یا شاغل دیگر کشورها، شکل‌گیری و توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری در کشور است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به کاهش خروج دانشجویان ایرانی و فراهم شدن زمینه بازگشت استعداد‌های برتر به کشورمان اظهار کرد: در سال‌های پیشین، از میان ۱۷۰ هزار دانشجو، بخش قابل توجهی از آنان بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی خارج از کشور بودند، به طوری‌که ۵۷ هزار نفر از آنان در آمریکا تحصی می‌کردند و بزرگ‌ترین اجتماع دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در آمریکا، ایرانی بود؛ اما این روز‌ها با ایجاد زیرساخت‌های کسب و کار‌های نوآور، آمار دانشجویان ایرانی مقیم دیگر کشور‌ها کاهش چشمگیری یافته و مسیر بازگشت نخبگان جوان به کشور هموارتر شده است.

استفاده از داده‌های عظیم جهت تولید ثروت

  پژمان لطفی کامران مدیر طرح شبکه محاسباتی تورین ملی  اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت ها امکانات رایانشی است که به دانشگاه‌های مختلف داده می‌شود، بر اساس این امکان سامانه‌ دانشگاه ها با یکدیگر تجمیع می‌شوند و در راستای حمایت از دانشجویان کارهای خود را انجام دهند.

مدیر طرح شبکه محاسباتی تورین ملی با اشاره به سامانه متصل دانشگاهی گفت: شاید یک دانشجوی دانشگاه شریف بخواهد کار خود را انجام دهد اما دانشگاه سیستمش پر باشد در این زمان باید منتظر بماند تا سیستم دانشگاه خالی شود و کار او انجام شود اما به همراه این امکانات رایانشی یک پارچه دیگر نیازی نیست که مدت زمان زیادی منتظر بماند بلکه سیستم به صورت خودکار کار او را در دانشگاه دیگری می‌برد و پس از انجام دادن آن نتیجه را به دانشجو اعلام می‌کند بی آنکه خود دانشجو بداند.

وی با اشاره به این موضوع که این کار با این سیستم بسیار ساده و راحت است، گفت: سامانه به صورتی آسان کار می‌کند زیرا دانشجو نیاز ندارد که به آن وارد شود و خودش را درگیر کار بکند جای خالی را تشخیص می‌دهد، کار را به داخل سامانه می‌برد سپس نتیجه نهایی را به دانشجو اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.