سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

پای پروژه‌های عمرانی کشور لنگ می‌زند/ ۹۰ درصد مانده تا آبادانی!

تحقق بودجه عمرانی را می‌توان یکی از ابعاد توسعه کشور دانست، امری که در شش ماهه نخست امسال، تنها ۱۰ درصد از آن محقق شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عمران در هر کشوری ارتباط تنگاتنگی با توسعه و آبادانی دارد، به تعبیری هر اندازه فعالیت های عمرانی در هر کشوری افزایش یابد به همان میزان امیدواری ها نسبت به تقویت ، ارتقای آبادانی و توسعه ارتقاء خواهد یافت.

این اصل و قاعده ای است که تا حدودی در کشور ایران نیز مصداق پیدا می‌کند. اگرچه اصل توسعه از ابعاد و زوایای گوناگونی برخوردار است، بنابراین یکی از شاخص ها و ابعاد اصلی و محوری آن به فعالیت های عمرانی معطوف می شود.

با چنین مقدمه ای، بررسی فعالیت های عمرانی و میزان بودجه محقق شدۀ مرتبط با آن به عنوان یکی از پیش نیازهای اساسی این امر، موضوعی است که می تواند، تا حدودی روند و چشم انداز مرتبط با این اصل مهم را شفاف سازد.

براساس گزارش ها؛ امسال بودجه عمرانی کشور با رقمی حدود 71 هزار میلیارد تومان مصوب شده و این در شرایطی است که اعداد و ارقام برآورد شده در نیمه نخست امسال موید تحقق تنها 7 هزار و 800 میلیارد تومان از این میزان است.

با عنایت به کاهش دما و دشوار بودن فعالیت های عمرانی در نیمه دوم سال، بعید به نظر می رسد در ماه های باقیمانده نیز شاهد حصول توفیق خیره کننده ای در این خصوص باشیم و این موضوعی است که باید با اتخاذ تدابیری ویژه برای برون رفت از چنین وضعیتی در سال 97 چاره اندیشی شود.

همین رکود در فعالیت های عمرانی و حرکتِ کُند پروژه های عمرانی مزید بر علت شده تا بسیاری از کارگران و پیمانکاران، از فعالیت مطلوب و حتی عادی و معمول خود باز بمانند.

با در نظر گرفتن بودجه عمرانی محقق شده، متاسفانه قریب به 10 درصد از بودجه عمرانی در نیمه نخست امسال محقق شده و به نوعی می توان ریشه بسیاری از تعطیلی شرکت ها و مجموعه های پیمانکاری در کشور را مشخص کرد.

حسین نوریان،کارشناس عمرانی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در خصوص نقش تعیین کننده و حائز اهمیت فعالیت های عمرانی به عنوان عامل تاثیرگذار در اقتصاد، اظهار کرد: هراندازه فعالیت های عمرانی افزایش یابد، ضریب درآمدزایی نیز تقویت خواهد شد و وقتی این درآمد در اقتصاد کشور به جریان می افتد، اثرگذاری آن بر روی بسیاری از حوزه ها و بخش های اقتصادی دیگر کشور نیز ملموس خواهد بود.

وی افزود: از فعالیت های عمرانی به عنوان موتور محرکه بسیاری از مراکز تولیدی، صنفی و خدماتی دیگر در کشور یاد می شود و به جریان افتادن و تقویت آن باعث حصول رونق در بخش های دیگر اقتصادی نیز خواهد شد.

نوریان تصریح کرد: یکی از دلایل وجود رونق در اقتصاد کشور در گذشته به مسکن مهر و انبوه سازی هایی معطوف می شد که در اکثر نقاط کشور و در حجم انبوه و گسترده ای در حال ساخت بوده که در نتیجه چنین فعالیت هایی، محرک اقتصاد کشور خواهد بود.

یارانه افراد ثروتمند قطع شده و به سمت پروژه های عمرانی هدایت شود

محمود خاقانی سده،کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با بیان اینکه برخی کاستی‌ها در مسیر تامین و تحقق بودجه و اعتبارات عمرانی کشور وجود دارد، اظهار کرد: این نارسایی ها باعث شده تا روند اتمام و بهره برداری از پروژه های عمرانی طولانی شود و با نیم نگاهی به پروژه ها و طرح های عمرانی تعریف شده در اقصی نقاط کشور، همچون غرب استان تهران و دیگر استان ها، با پروژه هایی مواجه خواهیم شد که مسیر پیشرفت فیزیکی آن کند و فرسایشی طی می شود و باید برای حل و فصل آن بصورت هوشمندانه ای چاره اندیشی شود.

وی افزود: یکی از حوزه هایی که مستلزم بازبینی و اصلاح  است؛ به شیوه و کیفیت پرداخت یارانه ها باز می‌گردد که در صورت قطع یارانه افراد ثروتمند می توان تا حدودی در پیشرفت پروژه های عمرانی کشور امیدوارتر بود و البته شواهد نشان می دهد ، مقرر است این امر در سال 97 رقم بخورد.

خاقانی سده ادامه داد: هر ماه شاهد پرداخت حجم قابل توجهی یارانه به اقشار و گروه های متعدد اجتماعی در کشور هستیم که بخشی از دریافت کنندگان، نیازی به این یارانه ندارند و باید با شناسایی دقیق این طیف، نسبت به قطع یارانه گروه های این‌چنینی اقدام شود.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آنچه که بیش از هر چیز اقتصاد کشور نیازمند آن است به تحقق و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی معطوف می شود، بنابراین حتی اگر چنین اقدامی باعث ریزش رأی دولت و کاهش محبوبیت آنها در سطح عوام شود نیز، باید نسبت به اجرایی کردن این امر خطیر اقدام شود.

چندی پیش، هادی قوامی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگویی با رسانه ها، با انتقاد از روند پرداخت بودجه عمرانی به پروژه های مربوطه،گفت: در بودجه امسال، 116 هزار میلیارد تومان برای درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده بود که در شش ماه ابتدای امسال، تنها 43 هزار میلیارد تومانِ آن محقق شده ، در حالیکه بخشی از تحقق بودجه های عمرانی مربوط به سود اوراق مشارکت است که به نام بودجه های عمرانی تمام شده، اما جزء هزینه های جاری است.

وی می افزاید: در بیشتر شاخص ها شاهد وجود مشکلات و نارسایی هستیم و منابع مصرف بودجه نشان می دهد، دولت اعداد و ارقام را واقعی پیش بینی نکرده است و برای بودجه سال 97 باید این معضل برطرف شود ، زیرا استمرار این روند،منطقی نیست و آسیب های زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

قوامی معتقد است؛ روند فعلی پرداخت یارانه ها منطقی نیست و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

کاهش هزینه های جاری،در دستور کار قرار گیرد

بخش قابل توجهی از بودجه کشور همواره صرف هزینه های جاری می شود که باید دولت با پیروی از سیاست های اقتصاد مقاومتی در جهت کاهش هر چه بیشتر آن تلاش کند.

البته طرح این موضوع به معنای قطع حقوق کارمندان دولت نیست، زیرا چنین اقدامی به صلاح نبوده و زندگی و معیشتِ عادیِ کارکنان دولت را به مخاطره می اندازد. اما با منطقی کردن حقوق ها و پرهیز حداکثری از هزینه های غیر ضروری که در قالب بودجه و هزینه های جاری قابل تعریف است؛ می توان به توفیقات بسیاری در این خصوص نائل شد.

با در نظر گرفتن صرف 107 هزار میلیارد تومان اعتبار برای امور جاری، در نیمه نخست امسال می توان به عمق مخاطرات این هزینه های  غیرضروری برای اقتصاد کشور و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی پی برد.

امید آن می رود؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن مصالح و منافع اقتصادی کشور، بودجه تقدیم شده از سوی دولت به مجلس را مورد واکاوی قرار داده و با اِعمال اصلاحات لازم در آن، روند توسعه، پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور را بیش از پیش تسریع کنند.

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
ساخت مترو پرند
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
برای چی مگه بودجه بهشون تعلق نمیگیره
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
ایشالا که زودتر پروژه ها به اتمام برسه
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
ساخت مترو پرند
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
!!!!!
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
ساخت تقاطع غیرهم سطح سنجان اراک و حاجی آباد اراک
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
تراموا اصفهان _ نجف آباد احداث شود
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
تراموا اصفهان _ نجف آباد احداث شود
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
یک چیزی پیدا کنید که تو این کشور لنگ نمی زند.
مهدی
۲۲:۴۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
با سلام حدود چند سال پیش در کیان شهر و کومهدیس اهواز زمین ۲۰۰متری ۳الی۶میلیون بود پیمانکارها آمدن زمین هارا از دولت ارزان خریدند الان همان زمین ها ۱۰۰الی۴۰۰میلیون پا مشتری می افتد خواهشن دولت به جد پیگر این همه گران فروشیها شوند
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
اختصاص بودجه بر اساس تعیین جدول زمان بندی و نظارت بیشتر باعث کاهش هزینه های جاری میشه
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
طرح های عمرانی نیاز به بودجه ی بیشتری داره
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
به نظر من باید طرح های عمرانی را زمانی آغاز کنیم که بودجه های لازم پیش بینی بشه
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
طرح های عمرانی اگر خصوصی سازی شه به دلیل تامین بودجه سریعتر تکمیل میشه
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
واگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی به بخش خصوصی با هدف چابک سازی دولت
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
واگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی به بخش خصوصی با هدف چابک سازی دولت
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
90 درصد خیلی زیاده
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
خدا کم کنه
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
واگذاری طرح های عمرانی به شرط شراکت دولت و به صورت خصولتی بودن آن خیلی از این مشکلات رفع میشه
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
با صرفه جویی در هزینه های جاری میتوان بودجه عمرانی را زیاد کرد
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
با صرفه جویی در هزینه های جاری میتوان بودجه عمرانی را زیاد کرد
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
با صرفه جویی در بودجه جاری دولت و قطع کردن اضافه کاری کارمندان دولت و حذف کارانه های میلیاردی پزشکان میتوان بودجه عمرانی را زیاد کرد
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
اقتصاد مقاومتی کمک بزرگی به تکمیل طرح های عمرانی میکنه
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
اقتصاد مقاومتی کمک بزرگی به تکمیل طرح های عمرانی میکنه
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
یارانه ها برای تکمیل طرح های عمرانی اختصاص داده میشه ؟
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ساخت راه آهن سریع السیر برقی تهران قم اصفهان باعث کاهش مدت زمان سفر از ۵ ساعت به ۲ ساعت میشود
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ساخت راه آهن سریع السیر برقی تهران قم اصفهان باعث کاهش مدت زمان سفر از ۵ ساعت به ۲ ساعت میشود
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ساخت دانشکده های دندانپزشکی در بروجرد, ساوه, ملایر باعث رفع محرومیت از شهرهای کوچک میشود
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
باید خصوصی سازی شه
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ساخت کنارگذرشرقی اصفهان با آسفالت بتنی باعث کاهش زمان سفر, کاهش مصرف سوخت, کاهش واردات بنزین, جلوگیری از خروج ارز از کشور
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ساخت کنارگذرشرقی اصفهان با آسفالت بتنی باعث کاهش زمان سفر, کاهش مصرف سوخت, کاهش واردات بنزین, جلوگیری از خروج ارز از کشور
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
سال 91 پروژه اجرای متروی صفه بهارستان در اصفهان کلید خورد و تا به امروزپیشرفت فیزیکیچندانی نداشته و باعث بروز مشکلات عدیده مالی و معیشتی برای کارگران،مهندسین وتکنسین ها شده است. حدود 5ماه حقوق نگرفته اند و...
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
زلزله های بالای 4 ریشتر یک ماه اخیر. نصفشون واسه امروز (22 آذر) کرمان هست. باقی هم واسه دیروز در کرمان باچند تا 4 -5 شهر دیگر
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ساخت راه آهن ازنا _ الیگودرز _ اصفهان باعث کاهش تصادفات جاده ای و محرومیت زدایی از استان لرستان میشود
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ساخت راه آهن ازنا _ الیگودرز _ اصفهان باعث کاهش تصادفات جاده ای و محرومیت زدایی از استان لرستان میشود
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
90 درصد؟
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
دولت با کوچک سازی خودش، انضباط مالی و پایش شرکت ها و نهادهای دولتی، باید بودجه جاری را کاهش دهد و بودجه عمرانی را افزایش دهد. تعامل با دنیا باید بیشتر شود.
رضا
۰۸:۵۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
کاهش هزینه ها در طرح ها عمرانی کمک بزرگی به پیشرفت آن میکنه