محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه میزان بودجه در نظر گرفته شده در بخش عمرانی با کاهش 48 درصدی روبهرو شده است، اظهار کرد: بخشی از این کمبود منابع حدود 48 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی از طریق اسناد خزانه پرداخت می شود و 80 میلیارد تومان دیگر نیز از طریق صندوق توسعه ملی مشارکت بخش خصوصی و فاینانس خارجی برای این حوزه در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه افزود: پرداخت 48 هزار میلیارد تومان فاصله زیادی با 500 هزار میلیارد تومان پروژههای عمرانی در دست ساخت دارد و برای جبران آن باید از بخش خصوصی کمک گرفت.
رضایی با بیان اینکه بخش خصوصی علاقهمند به همکاری در بخش بزرگراهی و آزادراهی است، گفت: ما باید بتوانیم از این ظرفیت در کشور استفاده کنیم و کمبودهای مالی در این حوزه را پوشش دهیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متأسفانه بخش خصوصی در پروژههای عمرانی حضور پررنگی ندارد، گفت: مدیران دولتی انگیزهای برای استفاده از بخش خصوصی ندارند و باید یکی از شاخصهای ارتقای مدیریتی را حضور بخش خصوصی قرار دهیم.
وی تأکید کرد: باید در کشور یکی از امتیازات به مدیران را حضور بخش خصوصی قرار دهیم و در تمامی مصاحبهها و پستهای مدیریتی از این شیوه بهترین استفاده را ببریم.
رضایی تأکید کرد: هماکنون مدیران انگیزه و ارادهای برای حضور بخش خصوصی ندارند و تنها با در اختیار داشتن منابع مالی پروژههای خود را انجام می دهند و در صورتی که منابع مالی وجود نداشته باشد، پروژهای را به اتمام نمیرسانند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: مدیران باید با نوآوری و منابع مالی که در اختیار دارند، حضور بخش خصوصی را پررنگتر کنند.
وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمیتواند پروژههای عمرانی را به اتمام برساند، گفت: باید از فاینانسهای خارجی و بخشهای خصوصی در این حوزه استفاده کنیم و با تسهیل کردن قانون و شرایط موجود بتوانیم بهترین اقدامات را در این حوزه انجام دهیم.
انتهای پیام/