هرچند این پروژه که اجرای آن 17 سال زمان برده، در ماه آینده میلادی شاهد ارسال اولین محموله صادراتی از هند به روسیه خواهد بود، اما عملیاتی شدن کامل آن چند ماه بعد از شروع به کار رسمی این کریدور اتفاق خواهد افتاد.
بر اساس این گزارش، تمام سهامداران کلیدی این کریدور، اقدامات مقدماتی قابل توجهی را برای تکمیل حلقه های مختلف این زنجیره انجام داده اند.
یک شبکه مواصلاتی 7200 کیلومتری متشکل از مسیرهای دریایی، ریلی و جاده ای با هدف ارسال کالا از هند به ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، اسیای میانه و شرق اروپا ایجاد شده است.
هدف از این پروژه ارتقاء ارتباطات تجاری بین مراکز مهم تجاری نظیر بمبئی، مسکو، تهران، باکو، بندرعباس، آستراخان و بندر انزلی به یکدیگر است. به همین منظور یک خط ریلی میان کشورهای ایران-ترکمنستان و قزاقستان به طول 67 کیلومتر در سال 2014 با هزینه 620 میلیون دلاری احداث شده است.
بر اساس اعلام رسانه های روسی، این پروژه به افزایش مبادلات تجاری هند و روسیه و رسیدن آن به 30 میلیارد دلار در طی 10 سال آینده کمک خواهد کرد.
در قالب این پروژه محموله ها از هند به بندر چابهار ایران ارسال خواهد شد و سپس از داخل خاک ایران و کشورهای آسیای میانه به روسیه و شرق اروپا ترانزیت خواهد شد. هم اکنون محوله های صادراتی هند برای رسیدن به روسیه باید مسیر طولانی دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه، کانال مانش و دریای بالتیک را طی کنند.
انتهای پیام/