سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بطحایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

یکی از مشکلات آموزش و پرورش، ساماندهی نیروهای انسانی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات این وزارتخانه ساماندهی نیروهای انسانی است که در برخی نقاط با تراکم نیروها و برخی دیگر با خلا آن‌‌ها مواجهیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های ما فضا‌های آموزشی است، اظهار کرد: دولت برای کمک به گسترش فضای آموزشی اعتباراتی را در نظر گرفته است.

وی افزود: فضا‌های آموزشی در برخی شهر‌ها و استان‌ها به سرعت نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و امیدواریم با کمک دولت و مجلس این کار را انجام دهیم.

 وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس مناطق زلزله زده تصریح کرد: ۱۳۰ کانکس در اختیار آموزش و پرورش استان کرمانشاه دادیم و ۲۰۰ کانکس دیگر نیاز داریم و تقسیم کار صورت گرفته تا کار‌ها پیش ببرد. دو شیفت کردن مدرسه‌ها و استفاده‌ها از کانکس‌ها از راهبرد‌های ما برای راه اندازی سریع مدارس در مناطق زلزله زده است.

وی یادآور شد: امیدواریم مدارس روستایی ما در مهر ماه به سرعت انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف نام دهقان فداکار از کتاب‌های درسی گفت: درس دهقان فداکار در کتاب فارسی کلاس سوم دبستان بود و جای خود را به نماد‌های دیگری در فرهنگ ایرانی و اسلامی داد و این مفاهیم هر چند سال یکبار تغییر خواهد کرد.

بطحایی درباره مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش ادامه داد: معلمی کاری حساس و پیچیده و حرفه‌ای است؛ لذا یکی از مشکلاتی که در آموزش و پرورش داریم ناشی از تصور غلط از شغل معلمی است. اگر افرادی به هردلیل فکر می‌کنند می‌توانند به کسوت معلمی دربیایند باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد شوند.

وی اضافه کرد: ما یک موضوعی که از دو سه سال پیش شروع کردیم سنجش شایستگی نیروی انسانی است که منتج به حرکت به سمت پله اول رتبه بندی می‌شود. ما در مرحله اول سنجش شایستگی مدیران و مهارت‌های آن‌ها را آغاز کردیم و بر اساس این سنجش فرد امتیاز خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه درباره تعیین صلاحیت‌های معلمان و مدیران عنوان داشت: آموزش و پرورش زمانی به کیفیت می‌رسد که مبنای کیفیت را سنجش صلاحیت نیرو‌ها در نظر بگیرد.

وی گفت: یکی از مشکلات  آموزش و پرورش ساماندهی نیروهای انسانی است که در برخی نقاط با تراکم و در برخی نقاط با خلا نیروی انسانی مواجهیم. ما به سمت ساماندهی توزیع سهمیه‌ها حرکت می‌کنیم و این بسته به منطقه است.

بطحایی تاکید کرد: ما امیدواریم با توازن توزیع نیروی انسانی به ساماندهی نیروی انسانی برسیم.

وی درباره کاربردی شدن نظام علمی و سند تحول گفت: سند تحول یک نقشه راه و یکی از کم نظیرترین اسناد بالا دستی است. اگر آموزش و پرورش و دولت در این مسیر حرکت کند به توفیق می‌رسد و تحول در محتوا یکی از مصادیق سند تحول است.

 بطحایی گفت: یکی از گام‌های ما در آموزش و پرورش یک نگاه جامع نگرانه به سند تحول بود. مدرسه محوری یکی از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش است و مدرسه به عنوان یک جایگاه حائز اهمیت می‌باشد.

بطحایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه مدارس باید دائما کنترل کیفیت شوند گفت: درجه کیفیت مدارس باید سنجیده شود و این مسئله در استقرار مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح رتبه بندی معلمان افزود: رتبه بندی فرهنگیان یکی از تکالیف قانونی دولت و وزارت آموزش و پرورش است لذا در مرحله اول صلاحیت مدیران مدارس سنجیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ارتقا منزلت و جایگاه معلمان در جامعه برای توسعه یافتگی کشور یک ضرورت است، تا زمانی که معلمان در این سطح از نگاه معیشتی قرار دارند باید پذیرفت کشور به توسعه یافتگی پایدار نخواهد رسید.

بطحایی با اشاره به اینکه رساندن معلمان به جایگاه اصلیشان در ظرف چند ماه و چند سال اتفاق نمی‌افتد گفت: با وجود جایگاه معلم در برنامه‌های درسی آن‌ها معترض اند که چرا فقط تدریس کننده هستند و قدرت تصمیم گیری و اختیار را ندارند، معلم به عنوان کسی که برنامه‌های آموزش و پرورش را هدایت می‌کند امروزه از کمترین اختیارات برخوردار است.

وی ادامه داد: بر اساس معیار شایسته سالاری کسی که بالاترین امتیاز را به دست آورد به عنوان مدیر مدرسه از مرداد ماه سال آینده برگزیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارتقاء حقوق بازنشستگان عنوان کرد: بازنشستگان شرایط خوبی ندارند، این در حالی است که عمر مفید خود را در اختیار سرنوشت فرهنگ کشور گذاشتند.

 وی با اشاره به اینکه دولت در بحث حقوق بازنشستگان علا رغم تنگنا‌های بودجه‌ای مصوباتی را به تصویب رساند که آثار آن را در بودجه سال ۹۷ خواهیم دید، اظهار کرد: فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلین به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد.

بطحایی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد بودجه دستگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند لذا فردا و پس فردا دو روز سرنوشت ساز برای بودجه دستگاه‌ها است افزود: در طول برنامه ششم توسعه حقوق شاغلین و بازنشستگان به نسبت متعادل خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه شبکه ملی آموزش و پرورش به صورت مستمر و مداوم تعاملی را میان خانواده‌ها، معلمین، مدیران و مسئولان محلی برگزار خواهد کرد تا بتوانیم مسائل پرورشی را سامان دهیم، گفت: پروژه‌هایی که امسال در راستای فضای آموزش و پرورش شروع شده، ۶ ماه قبل تعیین تکلیف شده است، اما برای سال آینده به صورت ویژه به این موضوع خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه به ازای هر دانش آموز ۵ متر مربع فضای آموزشی دز اختیار دانش‌آموزان است، گفت: تفاوت و نابرابری در فضای آموزشی کشور زیاد است لذا در برنامه‌های توسعه پروژه‌ها به گونه‌ای تعریف خواهد شد که این فاصله کاهش یابد.

بطحایی تاکید کرد: معلمان ما یکی از ممتازترین و شریف‌ترین کارکنان دولت هستند باید با صبوری و تدبیر موانع را شناسایی کرد، آینده پر فروغی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه در راستای به‌کارگیری بازنشستگان تابع قانون هستیم ۵ درصد کارکنان ما اداری هستند افزود: معاونین وزرا، مشاورین وزیر و ایثارگران پس از بازنشستگی می‌توانند به کار خود باز گردند.

وی با اشاره به بحث کنکور و فشاری که بر دانش‌آموزان وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: در مسئله برگزاری کنکور، دانش آموزان تحت فشار عاطفی، روحی و روانی هستند، لذا در خصوص کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا موانع را شناسایی کنند، نحوه و شیوه برگزاری کنکور در کشور ما به صورت برگزاری یک مسابقه سخت است که متاسفانه دانش‌آموزان را با مشکلات مواجه کرده است، بنابراین باید به صورت تدریجی این موضوع تعدیل پیدا کند، به یکباره نمی‌توان پدیده‌ای را که ده‌ها سال وجود داشته را به صفر رساند.

انتهای پیام/

آینده پر فروغی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور رقم خواهد خورد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.