به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یک شرایط منحصر به فرد دارد ؛ درباره سند تحول اظهار داشت: سند تحول مسیر تحول در آموزش و پرورش را ترسیم کرده و سند تحول چشم انداز فعالیت ها را مشخص کرده است.
وی افزود: برنامه ای که به مجلس دادم ناظر بر دوبخش است که بخش اول مبتنی بر تحول بر متن دروس اموزشی است، آنچه که ما آموزش می دهیم با انچه که می خواهیم و کاربردی است متفاوت است، تکیه بر محفوظات شرایط سردی را در فضای آموزشی ایجاد کرده است.
وزیر آموزش پرورش با انتقاد از سیستم حفظ محوری در نظام آموزشی تصریح کرد : بخشی از برنامه های آموزش و پرورش مبتنی بر درس ملی و تحول نظام آموزشی است.
بطحایی با بیان اهمیت استفاده از تجارب معلمین در نظام تصمیم سازی و تغییر روش مدیریتی در نظام آموزش و پرورش عنوان داشت : ما آموزش و پرورش را طوری اداره می کنیم که در ۳۰ سال گذشته اداره می کنیم و باید از پتانسیل عظیم اموزش و پرورش در جهت تصمیم سازی استفاده کنیم.
وی درباره برنامه درس ملی و میزان اجرایی شدن آن ادامه داد: ما وقتی صحبت از تحول می کنیم ، جرات و جسارت ورود به مقوله های جدید است. یکی از مهمترین موانعی که در اجرای سند تحول داشتیم وجود روحیه محافظه کاری بوده است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : تحولات در آموزش و پرورش ضمن آنکه با دقت و علم کافی و کار کارشناسی صورت بگیرد. برنامه درس ملی چهارچوب کاملا روشنی را برای برنامه های درسی ما آماده کرده است و لوازم مورد نیاز برنامه درس ملی در سند تحول پیش بینی شده است. بخشی از برنامه پایه یازدهم در راستای برنامه درس ملی است.
وی با اشاره به کاهش حافظه محوری در سیستم درس ملی یادآور شد : نظام دوره یکی از توصیه های درس ملی بود که سلسله نکات تربیتی در آن مورد توجه قرار می گیرد. در برخی موارد اجرا شده اما در برخی موارد چون زمینه اش نبود اجرایی نبوده است.
بطحایی درباره زمان اجرایی شدن نظام رتبه بندی تاکید کرد: در برنامه ششم رتبه بندی پیش بینی شده و تکلیفی بر عهده دولت است که باید انجام شود. هرگونه رتبه بندی نیازمند سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان است و همکاران ما پیش نویس این قانون را تدوین کرده اند.
وی گفت : امید است بتوانیم پیش نویس قانون نظام رتبه بندی را در قالب لایحه ارایه کنیم تا بررسی و پیگیری شود. من امیدوارم با تدوین و بررسی لایحه در دولت دوازدام یکبار برای همیشه این نگرانی برطرف شود. باید یک ارتباط منطقی بین شایستگی ها و صلاحیت ها و نظام پرداخت ها وجود داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت : از حیث منابع مالی فکر نمی کنم برای نظام رتبه بندی مشکل داشته باشیم. فکر می کنم بتوانیم از سال آینده بتوانیم نظام رتبه بندی را مستقر کنیم.
وی درباره انگیزه نخبگان برای ورود به آموزش و پرورش عنوان داشت: ما از یک طرف برای یک مدرسه مطلوب یک شرایطی را قائل هستیم و به عبارت دیگر مدرسه زمانی مناسب و مطلوب خواهد بود که امکانات لازم و نیروی انسانی حرفه ای و کار آمد را داشته باشد.
مدارس دولتی باید دارای نظام تضمین کیفیت باشند
بطحايي وزیر آموزش و پرورش در ادامه برنامه با اشاره به اینکه یکی از برنامه های بنده برای چهار سال آینده این است که مدارس دولتی ما هم باید دارای نظام تضمین کیفیت باشند گفت: باید امکانات و زیرساخت های لازم را در اختیار مدارس قرار داد تا در مقابل یکسری پاسخ گویی را از سوی مدارس توقع داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه باید به حدی از استاندارد در مدرسه دست پیدا کنیم اظهار داشت: نظام تضمین کیفیت می تواند نقاط ضعف ما و بسیاری از موارد دیگر را نشان دهد لذا ، امیدواریم با کمک دولت و نمایندگان مجلس در این رابطه گام های جدی برداشته شود.
بسیاری از ریشه های توسعه نيافتگي جوامع را باید در آموزش و پرورش جستجو کرد
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری پیرامون عدالت آموزشی ادامه داد : بسیاری از ریشه های توسعه نيافتگي جوامع را باید در آموزش و پرورش جستجو کرد.
وی با بیان اینکه شاخص دستیابی برابر به فرصت های آموزشی مورد تاکید همه نظام های آموزشی کشور ها است خاطرنشان کرد: در برنامه آموزشی این شاخص نشانهای است که می تواند نشان دهد که بین دانش آموزی که در دور ترین منطقه با دانش آموزی که در منطقه مرفه تحصیل می کند، تفاوت چقدر است، اگر این تفاوت زیاد شود زنگ خطر جدی است.
بطحايي با اشاره به اینکه باید به سمت محرومیت زدایی و کاهش تفاوت حرکت کرد بیان کرد: اگر در دوره آموزش عمومی تفاوت زیاد باشد باید یقین داشت که در جامعه فردا این تفاوت حداقل به همان اندازه وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: وظیفه دولت این است که حتی با وجود کمبود منابع این فاصله را کم کند و ما نابرابری را کاهش دهد، لذا باید بتوانیم بعد از پایان دولت دوازدهم با عدد و رقم بگوئیم شاخص را کاهش داده ایم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دلیل تعادل بین خانم ها و آقایان برای پذیرش نیرو در دستگاه های مختلف برای امسال و سال آینده مشکلی نخواهیم داشت اما از سال بعد با مذاکره پذیرش نیرو باید متناسب با نیاز ها باشد.
بطحايي با اشاره به اینکه سال آینده دوره فنی و حرفه ای و کارودانش 3 ساله خواهد بود بیان کرد: سال آینده مذاکره کارشناسی با سازمان اداری و امور استخدامی در این رابطه خواهیم داشت تا پذیرش متناسب با نیاز مدارس باشد ، بین ما و سازمان اداری و امور استخدامی در مبنای محاسبه اختلاف است اما به توافق خواهیم رسید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نزدیک 70 درصد نیروی انسانی ما دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند افزود: میانگین خدمت همکارانم در آموزش و پرورش23 سال است.
بطحايي در بخش دیگری از این برنامه پیرامون فضای مجازی گفت: دنیای امروز اجازه نمی دهد که کسی اهل فضای مجازی نباشد، لذا استفاده از فضای مجازی در بین معلمان بسیار رایج است.
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان گفت : دنیای امروز با دنیای دهه 60 بسیار تفاوت دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه و معلم باید شرایط جدید را درک کنند اظهار داشت: آموزش و پرورش زمانی موفق خواهد بود که واقعیت های بیرون مدارس را ببیند لذا دانش آموز باید بتواند در برابر تهدید های فضای مجازی از خود مراقبت کنند این در حالی است که بچه ها امروز در مدرسه این امور را کمتر آموزش می بینند.
بطحايي با اشاره به اینکه در دهه60 تهدید ها به مراتب کمتر از امروز بود ادامه داد: بنیان خانواده امروزفقط دغدغه ایرانی ها نيست بلکه در کشور های اروپایی هم به عنوان دغدغه مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه آموزه های دینی تاکید فراوانی بر حفظ بنیان خانواده دارند ادامه داد: مدیریت بخشی از مشکل مربوط به برنامه های آموزشی از دست آموزش و پرورش خارج است لذا تا زمانی که برنامه ریز کلان و یکپارچه نداشته باشیم مشکل ایجاد می شود.
بطحايي با اشاره به اینکه آمایش سرزمین و حرف و مشاغل باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: نمی توان دانش آموزان را مجبور به انتخاب رشته ای کرد که نمی خواهند اما می توان برای آنها زمینه و رغبت به وجود آورد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش ما راهنمایی است افزود: برای ایجاد رغبت در دانش آموزان برای رشته هایی به غیر از تجربي فوق برنامه داریم.
وی افزود: بنده به عنوان نماینده معلمین در هیات دولت وظیفه و تکلیف می دانم تا با روش های منطقی و معقول در جهت شأن و منزلت جایگاه معلم بکوشم و وضعیت معیشت آنها را بهبود ببخشم.
انتهای پیام/