سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش بیش از 2 هزار مورد عقرب گزیدگی در جنوب کرمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از گزارش 2 هزار و 38 مورد عقرب گزیدگی طی 7 ماهه گذشته، در جنوب کرمان خبر داد و گفت: متاسفانه از این تعداد، 4 نفر جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مسعود مطهری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بحث همه گیر فعلی را موضوع عقرب گزیدگی در جنوب کرمان عنوان کرد و گفت: موثرترین عامل در جامعه، رساندن اطلاعات صحیح به مردم است که اگر این اطلاعات بطور صحیح به مردم منتقل شود قطعاً می تواند چالش های بعدی را از بین ببرد.

وی افزود: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که در جنوب شرق استان کرمان واقع شده است، با وسعت 50 هزار کیلومتر مربع، جمعیتی بالغ بر 700هزار نفر را زیر پوشش خود دارد.

مطهری تصریح کرد: از آنجایی که 76 درصد مردم مناطق جنوبی به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند، کارگران زیادی در وضعیت نامناسب بهداشتی با کمترین امکانات بهداشتی در این بخش مشغول فعالیت اند، که مستعد و در معرض بسیاری از بیماری ها قرار دارند.

974 نفر در حوزه معاونت بهداشتی به مردم خدمات ارائه می دهند

وی تعداد کارکنان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت را 974 نفر عنوان کرد و یادآور شد: از این تعداد، 124 نفر پزشک عمومی، 34 نفر دندانپزشک، 111 نفر ماما و750 نفر پرسنل بهداشتی و پشتیبانی به همشهریان خدمات ارائه می دهند.

مطهری گفت: در مجموع نزدیک به 160 پزشک و دندانپزشک در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت وجود دارند که این رقم بی سابقه بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به اقدامات انجام شده در مورد بیماری های غیر واگیر در این حوزه اشاره کرد و افزود: عقرب گزیدگی نیز جزو بیماری های غیرواگیر است که دانشگاه در این زمینه فعالیت های خوبی انجام داده است.

مطهری برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری ها را یکی از اقدامات این دانشگاه در حوزه بیماری های غیرواگیر دانست.

مطهری تصریح کرد: علت 76 درصد مرگ های رخ داده در کشور، بیماری های غیرواگیر است که برای کاهش این آمار همکاران ما در حوزه بهداشت به صورت شبانه روزی تلاش می کنند.

اجرای طرح خطر سنجی قلب و عروق در 7 شهرستان جنوبی

وی انجام طرح خطر سنجی قلب و عروق را یکی از طرح های در حال انجام در حوزه ی بهداشتی این دانشگاه برشمرد و یادآور شد: هم اکنون افراد بالای 30 سال خطر سنجی می شوند و کارت هایی با رنگ زرد و قرمز طراحی و چاپ شده است که در بین افراد توزیع می شود، یعنی افرادی که کارت قرمز گرفتند به معنی ریسک بالاست و باید تحت مراقبت باشند، افرادی که کارت زرد دریافت کنند 10 تا 20 درصد احتمال ریسک در آنها وجود دارد و نیاز مکرر به مراجعه پزشک دارند.

 مطهری یادآور شد: تاکنون بیش از یکصد هزار کارت خطرسنجی سکته قلبی و عروقی در 7 شهرستان جنوبی چاپ و توزیع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کمیته تفاهم نامه برنامه ثبت سرطان بین معاونت بهداشت و درمان و معاونت تحقیقات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است، گفت: هم اکنون، موارد سرطانی گزارش شده با همکاری معاونت درمان از مراکز پاتولوژی شهرستان های تحت پوشش ثبت می شود.

عقرب گزیدگی یکی از معضلات بهداشتی ـ درمانی مناطق کمتر توسعه یافته

مطهری، عقرب گزیدگی را یکی از معضلات بهداشتی ـ درمانی در خیلی از مناطق کمتر توسعه یافته عنوان کرد و افزود: مسمومیت با سم عقرب یکی از فوریت های پزشکی تهدید کننده بویژه در کودکان زیر 6 سال است.

وی با اعلام اینکه به دنبال این نوع گزش، مرگ و میر در سن های بالاتر هم دیده می شود، تصریح کرد: سالیانه 5 هزار نفر در دنیا در اثر نیش بیش از 25 نوع  عقرب  فوت می کنند.

 مطهری یادآور شد: طی 7 ماهه گذشته بیش از 2 هزار و 38 مورد عقرب گزیدگی گزارش شده است که متاسفانه از این تعداد 4 نفر فوت شدند.

 وی با بیان اینکه 2 مورد از این 4 مورد در اثر عدم مراجعه به موقع رخ داده است، گفت: یک مورد از این مرگ ها در چاه ابراهیم رودبار اتفاق افتاده بود که، بیمار ساعت 5 صبح مورد گزش قرار گرفته و ساعت 6 عصر بعد از 13 ساعت به پزشک مراجعه کرده بود.

مطهری افزود: در این مورد، پزشک ضمن تزریق سرم، با اجاره یک ماشین شخصی، بیمار را به بیمارستان کهنوج منتقل کرد که بدلیل از دست دادن زمان زیاد و عدم مراجعه به موقع، در نهایت بیمار جان خود را از دست داد.

وی  تصریح کرد: در جنوب کرمان، یک گونه خطرناک عقرب سیاه به نام گادیم وجود دارد که متاسفانه سرم ها هیچگونه اثری بر سم آن ندارند.

مطهری یادآور شد: تاکنون همکاران ما 2 هزار و 34 مورد مربوط به عقرب گزیدگی را از مرگ نجات داده اند و همچنین 474 مورد مارگزیدگی تا پایان مهر امسال گزارش شده که خوشبختانه در هیچ کدام از این موارد، فوت رخ نداده است.

اقدامات انجام شده در زمینه ی عقرب گزیدگی در جنوب کرمان

وی، برگزاری 4 کمیته در معاونت بهداشتی، برگزاری کارگاه های آموزشی و  باز آموزی 4 روزه برای پزشکان پرستاران و کارکنان بیمارستان و مراکز بهداشت، دعوت از دکتر ورزنده از کرمان و دکتر شاهی (عقرب شناس ) از بندر عباس، برگزاری جلساتی با فرمانداران، رؤسای ادارات و سازمان ها، دهیاران و تمامی افراد تأثیرگذار، شناسایی مناطق حادثه خیز و پرخطر و سم پاشی در منطقه پر خطر فاریاب، توزیع بالغ بر ده هزار پمفلت و تراکت آموزشی درهفت شهرستان، آموزش خانه به خانه توسط تیم سلامت در شهرستان های رودبار و منوجان به محض عقرب گزیدگی و مشاهده علایم در اسرع وقت و مراجعه به پزشک در اولین فرصت را از جمله ی اقدامات انجام شده در زمینه ی عقرب گزیدگی در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت طی 6 ماهه اول امسال برشمرد.

مطهری اطلاع رسانی از طریق جراید و روزنامه ها، ارسال آمار های سال 94 و 95 و موارد فوتی به  دکتر گروهی جهت بررسی سم شناسی عقرب ها، ارسال تمامی دستورالعمل های عقرب گزیدگی و مارگزیدگی به معاونت درمان و بیمارستان ها و دستور معاونت درمان مبنی بر تجهیز کلیه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و اورژانس ها به سرم ضد عقرب، آموزش پزشکان عمومی در زمینه تزریق سرم، تشکیل کمیته اضطراری دو روز بعد از فوت فرد عقرب گزیده در منوجان در معاونت بهداشتی با حضور معاونت درمان، مدیر شبکه، مدیر بیمارستان و پزشک اورژانس منوجان را از دیگر کارهای انجام شده در حوزه ی عقرب گزیدگی عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: مرگ فردی که در اثر عقرب گزیدگی رخ داده، با حساسیت ویژه در دستور کار قرار گرفت و در نظام پزشکی هم پرونده ای در این خصوص تشکیل شد که بنده به عنوان رییس نظام پزشکی کهنوج، قول می دهم بطور جدی پرونده را بررسی کنم .

وجود 75 مرکز جامع سلامت روستایی و شهری فعال در جنوب کرمان

مطهری در بخش دیگری از سخنانش افزود: در جنوب کرمان 75 مرکز جامع سلامت روستایی و شهری فعال وجود دارد که 22 مرکز تا نیمه اول دی ماه راه اندازی می شوند.

وی تصریح کرد: بزودی تمام چارت بخش بهداشت تکمیل می شود و دیگر هیچ مرکز روستایی غیر فعالی در این منطقه نداریم.

انتهای پیام/ب

عقرب گزیدگی در جنوب کرمان به بیش از 2 هزار مورد رسید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.