سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

سرانه مصرف قارچ در کشور از میانگین جهانی پایین تر است/شرایط نامساعد بازار چالش اصلی پیش روی تولیدکنندگان

رییس انجمن صنفی قارچ با بیان اینکه متوسط مصرف قارچ در دنیا 2.5 کیلو است، افزود: براساس آخرین آمار سرانه مصرف قارچ در کشور ما 1.3 کیلو گرم اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قارچ از نمونه محصولات کشاورزی محسوب می شود که به دلیل ارزش ارزنده غذایی در سال های اخیر مصرف آن در جهان افزایش یافته است. طی سال های اخیر این ماده خوراکی توانست جای خود را در سبد غذایی خانوار کشور نیز باز کند.

در شرایط کنونی سرانه مصرف قارچ در کشور با متوسط سرانه دنیا قابل قیاس نیست، چراکه وزارت جهاد کشاورزی با افزایش فرهنگ مصرف درصدد آن است که تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه مصرف را به 2.5 کیلو افزایش دهد.

 البته ناگفته نماند که پرورش دهندگان قارچ با مشکلات نداشتن بازار صادراتی و تولید مازاد بر مصرف داخلی روبرو هستند که انتظار می رود با افزایش سرانه مصرف تا حد قابل توجهی این مشکلات مرتفع شود.

 ریاحی بزرگترین پرورش دهنده قارچ کشور، کشت این محصول را از بعد از انقلاب آغاز کرده است.

 به گفته خودش در ابتدا کار پرورش را با 13 سالن آغاز کرد که هم اکنون با گذشت 32 سال، 100 سالن کشت در بزرگترین مزرعه پرورش قارچ کشور فعال است که بخشی از این سالن ها سنتی و بخش دیگر منطبق با استانداردهای جهانی است.

 طی بازدیدهایی که از مراحل تولید تا فرآوری این مجموعه داشتیم، به نکات جالب توجهی برخورد کردیم که شاید کمتر مورد توجه پرورش دهندگان قارچ قرار گیرد.

 به نظر می رسد که رعایت اصول تولید و استفاده از تجربه کارشناسان خارجی در مجموعه ،تولید صفر تا 100 محصول، ساخت سالن های پرورش با استفاده از تکنولوژی روز جهان دلیل اصلی موفیقت این پرورش دهنده باشد.

 این تولیدکننده نمونه با اشاره به اینکه روزانه 16 تن قارچ در بزرگترین مزرعه  پرورشی کشور تولید می شود، افزود: در این مجتمع سالانه 6 هزارتن قارچ تولید می شود که با ساخت 20 سالن جدید با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا تا پایان سال 97 ،تولید به 10 هزارتن خواهد رسید.

 ریاحی شرایط نامساعد بازار را یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان قارچ دانست و افزود: براساس آخرین برآوردها قیمت تمام شده هر کیلو قارچ 6 هزار و 800 تومان است، در حالیکه در اکثر مواقع سال، قارچ با نرخ های کمتر از 5 هزار تومان عرضه می شود.

 وی با اشاره به شرایط سخت پرورش تولید قارچ بیان کرد: رطوبت استاندارد برای سالن های قارچ 80 تا 90 درصد است، در حالیکه رطوبت کشور  حدود 10 درصد است. از این رو در فصل گرم تابستان به سبب شرایط سخت رطوبت و برودت فضا تولید کاهش می یابد.

 این پرورش دهنده نمونه در خصوص اینکه به دلیل حساسیت شرایط پرورش، افراد از تولید قارچ در زیر زمین خانه اجتناب می کنند، بیان کرد: تولید قارچ نیازمند آموزش و تخصص لازم است و از طرفی اگر اصولی کشت نشود، به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید، هدر رفت سرمایه ملی را به همراه دارد.

 وی افزایش هزینه های حمل و نقل صادراتی را از دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان برشمرد و گفت: متوسط سرانه مصرف قارچ در دنیا 2.5 کیلو و در کشور  1.3 کیلو است  به همین دلیل چاره ای جز صادرات نداریم که به سبب بالا بودن هزینه های حمل و نقل هوایی امکان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف وجود ندارد.

هزار و 110 واحد تولیدکننده قارچ در کشور مشغول به فعالیت هستند

 توسعه محصولات کشاورزی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی از نکات دیگری است که علی صدیق پناه رییس انجمن صنفی قارچ در خصوص آن، گفت: حدود 23 سال از فعالیت انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ می گذرد و تا کنون فرصت های خوبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است.

 وی با بیان اینکه برای هزار و 110 واحد تولیدکننده قارچ در کشور پروانه صادر شده است، افزود: سالانه 138 هزارتن قارچ در کشور تولید می شود که در صورت رعایت تولید در این بخش از هر واحد تولیدی در طول سال می توان 6 نوبت برداشت را انجام داد که با این وجود پرورش دهندگان به سود مناسبی دست می یابند.

 

 صدیق پناه با انتقاد از این امر که برخی تولیدکنندگان تنها در زیر ساخت های اولیه هزینه می‌کنند، گفت: بی توجهی به امور گرمایشی و سرمایشی واحدهای تولیدی هدر رفت منابع ملی را به همراه دارد.

  وی ایجاد زیرساخت های لازم، مدیریت و رعایت استاندارها در واحدهای تولیدی را امری ضروری دانست.

 رییس انجمن صنفی قارچ با بیان اینکه سرانه مصرف قارچ از میانگین جهانی پایین تر است، تصریح کرد: متوسط سرانه قارچ در اروپا 4 کیلو ، در دنیا 2.5 کیلوگرم است در حالیکه سرانه مصرف قارچ در کشور 1.3 کیلو است که تا پایان برنامه ششم توسعه انتظار می رود که  سرانه مصرف به متوسط دنیا برسد. 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.