سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز: آمریکا از طریق کانال نیویورک در پشت پرده با کره شمالی مذاکره می‌کند

خبرگزاری رویترز گزارش داد علی‌رغم جنگ لفظی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن، آمریکا از طریق دفتر نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل، با این کشور در ارتباط است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت به رغم اظهارات علنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور (آمریکا)، درباره اینکه گفتگو با کره شمالی اتلاف وقت است، آمریکا در سکوت مسیر دیپلماسی مستقیم با پیونگ‌یانگ را پیگیری می‌کند.

در این گزارش آمده است: در شرایطی که رد و بدل شدن اظهارات توهین‌آمیز میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی باعث شده است ترس از وقوع تقابل نظامی تشدید شود، جوزف یون، مذاکره‌کننده آمریکا با کره شمالی، از کانال موسوم به «کانال نیویورک» استفاده کرده و با دیپلمات‌های دفتر نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل در تماس بوده است.

رویترز نوشت: در شرایطی که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در تاریخ هفده اکتبر گفت: «تا زمان شلیک اولین موشک، تلاش‌های دیپلماتیک» را ادامه خواهد داد، اظهارات این مقام آمریکایی واضح‌ترین نشانه این واقعیت است که آمریکا به صورت مستقیم در حال بحث درباره موضوعاتی فراتر از آزادی زندانیان آمریکایی است، آن هم در شرایطی که ترامپ این قبیل تماس‌های مستقیم را صرفا اتلاف وقت می‌داند.

با این حال هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه این گفتگو‌های پشت پرده باعث بهبود روابط دو طرفه شده است وجود ندارد، روابطی که به سبب آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، مرگ اتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی، چند روز بعد از آزادی از بازداشت در کره شمالی و بازداشت سه آمریکایی دیگر در این کشور به سمت تنش پیش رفته است.

صحبت از تعامل مخفی با پیونگ‌یانگ با واشنگتن به رغم اظهارنظر‌های ترامپ، پیشرفت‌های کره شمالی در زمینه تسلیحات و نیز اظهارات برخی مقامات آمریکایی و کره جنوبی درباره محدود شدن تعاملات مذاکره‌کننده آمریکا با کره شمالی صورت می‌گیرد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «این تماس‌ها اصلا چه از نظر فراوانی و چه از نظر محتوا محدود نشده است.»

در میان مسائلی که جوزف یون به طرف‌های کره شمالی گفته است، متوقف کردن استفاده از بمب‌ها و موشک‌های هسته‌ای کره شمالی وجود دارد. کره شمالی امسال ششمین و قویترین انفجار هسته‌ای خود و نیز مجموعه‌ای از موشک‌ها را آزمایش کرد که در میان آن‌ها موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای قرار دارند؛ موشک‌هایی که در صورت پیشرفت و تکامل می‌توانند به لحاظ نظری خاک آمریکا را هدف قرار دهند.

در ابتدای دوره ریاست جمهوری ترامپ، از مذاکره‌کننده آمریکا خواسته شده بود صرفا به دنبال بحث آزادی زندانیان آمریکایی باشد. بنا به گفته مقام وزارت امور خارجه آمریکا این ماموریت الان گسترش یافته است. با این حال این مقام آمریکایی از اشاره به این مسئله که آیا به این فرد اجازه بحث درباره برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی نیز داده شده است یا خیر، خودداری کرد.

ترامپ در ماه سپتامبر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهدید کرد که اگر کره شمالی، آمریکا یا همپیمانان آن را تهدید کند «کاملا نابود خواهد شد»، این تهدید باعث ایجاد نگرانی درباره احتمال وقوع جنگ شد. ولی ۱۲ روز بعد از این سخنرانی ترامپ، تیلرسون گفت: واشنگتن به دنبال گشایش در روابط دیپلماتیک با کره شمالی است. ترامپ همچنین در صفحه توییتر خود نوشت تیلرسون «وقت خود را برای مذاکره با «مرد کوچک موشکی » تلف می‌کند.»

کانال نیویورک یکی از معدود کانال‌هایی است که آمریکا برای ارتباط با کره شمالی دارد. کره شمالی اعلام کرده است تا زمانی که قادر به ساخت موشکی با قابلیت هسته‌ای نباشد که بتواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد، علاقه‌ای به مذاکره جدی با آمریکا ندارد.

بر اساس اعلام این مقام وزارت امور خارجه آمریکا، آخرین تماس یون با کره شمالی‌ها به ماه ژوئن و زمانی بر می‌گردد که او برای آزاد کردن دانشجوی بازداشت شده آمریکایی به این کشور سفر کرد. این دانشجو بعد از آزاد شدن و بازگشت به آمریکا به کما رفت و چند روز بعد نیز درگذشت.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال حل و فصل دیپلماتیک مسئله است و نه جنگ گفت: اینکه گفته می‌شود آمریکا، کره شمالی را میان دو گزینه تسلیم شدن دیپلماتیک و اقدام نظامی قرار داده است، منحرف‌کننده است.

انتهای پیام/

ارتباط مخفی آمریکا با کره شمالی برای از بین بردن تنش‌ها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
آمریکا دربرابرکره شمالی هیچ غلطی نمیتواند بکند سخنان ترامپ فقط یاوه گوی بیش نیست