سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

جولان لوازم آرایش قاچاق در بازار ایران/تهدید اقتصاد و سلامت کشور در پوشش زیبایی هر چه بیشتر!

بازار لوازم آرایشی ایران به یکی از حوزه‌های بسیار پر مصرف تجاری خاورمیانه تبدیل شده که سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف لوازم آرایشی در کشور ایران فراتر از حد معمول است، این عبارتی است که بارها از سوی رسانه ها و جراید رسمی کشور منتشر شده و متاسفانه بعد از گذشت سالیان متمادی، همچنان در بر همان پاشنه می چرخد.

ظهور مدل های آرایشی آن‌چنانی که گاهی با فرهنگ و ارزش‌های این مرز و بوم منافات دارد از یکسو و واردات اقلام و محصولات غیرمجاز و غیراستاندارد همگی دال بر مخاطراتی است که استمرار آن همچون سال های گذشته با صرف هزینه های سنگین  همراه خواهد بود.

 تنوع محصولات و لوازم آرایشی قاچاق و توزیع گسترده آن در بازار ایران از معضلاتی است که علی‌رغم اجرایی شدن طرح های متعدد برای مقابله، مهار و کنترل آن، همچنان بصورتی لاینحل، عرصه را برای تنفس عادی اقتصادی کشور تنگ ساخته است.

اگرچه ایران از حیث تولید لوازم آرایشی، توانمندی چندانی ندارد، اما به عنوان جامعه مصرف کننده، یکی از جذاب ترین بازارها در میان کشورهای جهان مطرح است.

سال گذشته، شهریار مستوفی مدیر نظارتی بر مواد غذایی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو در خصوص میزان مصرف فرآورده های آرایشی در کشور گفت: مصرف روز افزون فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، این صنعت را به یکی از پر سود ترین و جذاب ترین صنایع در دنیا تبدیل کرده است.

وی با اشاره به رشد سالانه 12 درصدیِ مصرف لوازم آرایشی در ایران افزود: 80 تا 90 درصد لوزام آرایشی و بهداشتی در بازار ایران بصورت قاچاق وارد می شود که ارزش آن معادل 850 میلیون دلار برآورد می شود.

مستوفی در آن مقطع بیان کرد:از مجموع بازار دو میلیارد و 700 میلیون دلاری لوازم آرایشی در خاورمیانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار به کشور ایران اختصاص دارد.

به ظاهر جدی ترین رقیب پر مصرف ایران،کشور عربستان است که با شرایط موجود بعید نیست، ایران گوی سبقت را از این کشور عربی ربوده و در جایگاه نخستِ پُرمصرف ترین کشور خاورمیانه در بخش لوازم آرایشی قرار بگیرد.

فارغ از دلایل و ریشه های روانشناختی و جامعه شناختی ، مصرف بیش از حد معمول لوازم آرایشی در ایران که برخی آن را به ضعف و اعتماد به نفس پایین برخی از زنان و دختران ایرانی نسبت می دهند، پیامدهای منفی اقتصادی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق از موضوعاتی است که مهار و کنترل آن به جز عزمی جدی و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت های موجود در کشور، ممکن نخواهد شد.

 برون رفت از این معضل، مستلزم اتخاذ مجموعه ای از تدابیر فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظارتی خواهد بود و به طور قطع با رویکرد سلبی، توفیقی در این عرصه حاصل نخواهد شد.

علی روح الامین،کارشناس حوزه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص حجم بالا و انبوهِ مصرف لوازم آرایشیِ قاچاق در کشور اظهار کرد: میلیاردها دلار کالا و محصولاتی که در قالب و پوشش لوازم آرایشی روانه بازار ایران می شود، همانند آفتی است که پایه های اقتصاد کشور را  تضعیف می‌کند و در صورت نظارت دقیق و برنامه ریزی مدون و اصولی، قادر خواهیم بود از رسوخ این آفت مخرب بر بدنه اقتصاد کشور جلوگیری کنیم.

وی افزود: تاکنون تصمیمات و اقدامات متعددی برای مقابله و مهارِ این عارضه اتخاذ و عملیاتی شده که در نهایت خروجی مطلوب و سازنده ای از آن حاصل نشده و این واقعیت تلخ نشان می‌دهد باید در شیوه های اجرایی مقابله با این معضل، تجدید نظر لحاظ شود.

تکثر فروش لوازم آرایشی قاچاق در حاشیه معابر

بازار داغ و تقاضای انبوه برای خرید لوازم آرایشی به حدی رسیده که در کنار فروشگاه ها و مغازه های عرضه اقلام و لوازم آرایشی، دستفروش های بسیاری نیز در اقصی نقاط ایران به عرضه این محصولات ، در حاشیه معابر و خیابان ها مشغول به فعالیت  هستند.

کمتر شهری را می توان پیدا کرد که دستفروش ها به فعالیت در این عرصه مبادرت نَوَرزند و با یک مطالعه میدانی به این واقعیت تلخ پی می بریم که تمام کشور با این پدیده شوم دست به گریبان است که البته این نارسایی و معضل در برخی مناطق و استان ها،بیش از دیگر نقاط به چشم می خورد.

بر اساس گزارش اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، سال گذشته لوازم آرایشی و بهداشتی، بیشترین سهم قاچاق را به خود اختصاص داده است.

البته  این آمار و ارقام نمی‌تواند نشان دهنده بالاترین میزان مصرف لوازم آرایشی در استان مذکور باشد و از منظری دیگر می توان این‌چنین استدلال کرد که بیشترین توفیق دستگاه‌های ذی‌ربط در کشف کالاهای قاچاق، معطوف به محصولات و لوازم آرایشی شده ، اما به هر ترتیب این نافی بستر فراخ و حجم انبوه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور نیست، پدیده‌ای که باید با عزمی همگانی برای مقابله و مهار آن اقدام کرد، در غیر این‌صورت هر آنچه که پیش رود، خسارات اقتصادی و تبعات منفی بهداشتی این عارضه با شدتِ فزاینده تری بروز پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.