سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوانات خبر داد؛

احیاء ۵ رشته بومی در بوانات

پنج رشته بومی صنایع دستی در شهرستان بوانات احیاء می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین پور اسد مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوانات گفت: هنر‌های سنتی قاشق تراشی، شربت خوری، نمدمالی، گلیم بافی، زیرانداز‌های سنتی، رویه دوزی گیوه و عقیق تراشی پنج رشته صنایع دستی شهرستان بوانات است که امسال احیا ء می‌شود.

وی بیان کرد: هنر‌های سنتی خاص این شهرستان، قالی بافی، نمدمالی، گیوه دوزی و مصنوعات چوبی بوده، که برخی از این هنر‌ها منسوخ و یا در آستانه فراموشی است.

پوراسد ادامه داد: نمدمالی یکی از رشته‌های صنایع دستی بومی شهرستان بوانات است که در حال حاضر تنها ۲ تا ۳ نفر از پیشکسوتان در این حوزه فعالیت دارند و تلاش می‌شود این رشته از صنایع دستی بومی منطقه را نیز احیاء کنیم.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرستان بوانات، معدن سنگ عقیق نیز وجود دارد، تراش این سنگ قیمتی و توسعه  آن می‌تواند به اقتصاد صنایع دستی شهرستان کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر چاوش خوانی بوانات در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و پرونده ثبت ملی مراسم سنتی نون کل سرون که در منطقه سوریان بوانات اجرا می‌شود در دست تهیه است.

پور اسد اضافه کرد: مراسم سنتی احیاء پنج رشته بومی صنایع دستی در تفرجگاه و قدمگاه شهرستان بوانات برگزار می‌شود که به نوعی مراسم بخت گشایی است و هم اکنون ۶۰ درصد از پرونده ثبتی این مراسم تکمیل و به زودی در فهرست میراث ناملموس ثبت می‌شود.
انتهای پیام/ت

احیاء رشته‌های بومی در بوانات

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.