وی تصریح کرد : درآمد صوت در این بخش در سال 90 ، 51 درصد کل درآمد این بخش بوده است و در حال حاضر این رقم به 40 درصد کاهش داشته، این در صورتی است که در این حوزه افزایش درآمد داشته ایم .
فلاح جوشقانی با اشاره به فعالیت شبکه های اجتماعی، گفت : با توجه به انتقال حجم پیامک ها در شبکه های اجتماعی میزان درآمد اپراتورها در حوزه پیامک از 7 درصد به 3 درصد و در حوزه مکالمه از 17 درصد به 12 درصد کاهش داشته است .
وی به وضعیت ارسال داده در حوزه بی سیم اشاره کرد و اظهار داشت : درآمد اپراتورها در سال 90 در این حوزه 4 درصد بوده که در پایان سال 95 به 11 درصد افزایش داشته است .
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: حجم بازار بزرگ شده است اما تغییراتی در شاخص های بازار داشته ایم که نشان می دهد که با سرویس های پایه صوت و پیامک، نمی توانیم چشم انتظار رشد 2.5 برابری باشیم.
وی به رشد دیتای همراه در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد دیتای همراه نیز طبق گزارش اپراتورها در حال کاهش است که در این حوزه باید تحرک تقاضا صورت گیرد .
فلاح جوشقانی حجم بالای دیتا را در دنیا مربوط به ویدیو عنوان کرد و تاکید داشت: تمام تلاش خود را باید برای تقویت این حوزه در کشور انجام دهیم.
وی با مقایسه ایران با کشور های ترکیه و انگلستان در حوزه استفاده از دیتای ثابت ، خاطر نشان کرد : در ایران به طور متوسط هر مشترک 6 گیگا بایت با استفاده از دسترسی های ثابت استفاده می کند که این رقم در ترکیه 66 گیگ و در انگلستان 32 گیگ است که نشان می دهد ما باید در این حوزه در بسته های تعرفه ای تغییراتی ایجاد کنیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، افزود : در دیتای همراه میانگین مصرف در ایران 2.7 گیگ ، ترکیه 2.8 گیگ و انگلستان 1.8 است که نشان می دهد سرمایه گذاری در دنیا به سمت استفاده از دسترسی های ثابت است .
وی به اقداماتی که رگولاتوری باید در این زمینه انجام دهد نیز اشاره ای کرد و گفت : در حوزه نظام تعرفه ای به دنبال آزاد سازی این حوزه و دخالت کمتر رگولاتوری هستیم.
فلاح جوشقانی بر جلوگیری از رفتار های ضد رقابتی اپراتورها در بازار تاکید کرد و افزود : کاهش مداخله در بازار عمده فروشی دیتا از برنامه های رگولاتوری در این حوزه است.
وی زمینه سازی برای کسب و کارهای نو را از دیگر برنامه های رگولاتوری برای افزایش حجم بازار اعلام کرد و افزود: حفاظت از حقوق مصرف کننده و احترام به مصرف کننده توسط اپراتورها باعث تحرک تقاضا و در نهایت بزرگ شدن حجم بازار می شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حوزه زیر ساخت ها را یکی دیگر از اولویت های رگولاتوری دانست و تصریح کرد: اگر می خواهیم این بازار بزرگ شود، باید در حوزه زیر ساختی و انتقال در روستاها بیشتر سرمایه گذاری شود.
انتهای پیام/