آخوندی گفت: شرکتهای کرهای با تاسیس واحدهای لجستیک در بنادر خشک و آبی ایران میتوانند از سرمایهگذاریهای خود در ایران و منطقه پیشتیبانی لجستیکی کنند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در سه دهه اخیر همکاریهای ایران و کره جنوبی بسیار مطلوب بوده که این مسئله موجب آشنایی کامل دو کشور از فرهنگ تجاری دو کشور شده است.
وی افزود: بعد از برجام زمینهها و مقدمات همکاری بسیار خوبی میان دو کشور فراهمشده است. در حوزه همکاریهای دو وزارتخانه نیز پروژههای فعالی وجود دارد و خوشبختانه دولت ایران در نگاه راهبردی به دنبال توسعه همکاریها و روابط همهجانبه با شرق آسیا است و در این ارتباط کشور کره جنوبی جایگاه مشخصی در این روابط دارد.
آخوندی با اشاره به سفر رییسجمهوری کره جنوبی به ایران بیان کرد: در این سفر تفاهمنامههای بسیاری خوبی به امضا رسید و مقدمات همکاریها فراهم گردید و خوشبختانه حجم معاملات تجاری دو کشور رو به افزایش است، بهطوریکه طبق آمار دولتی ایران، حجم معاملات تجاری در هفتماهه اول سال ۲۰۱۷ به هفت میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد قابلتوجهی را تجربه کرده است. البته دو کشور رقم بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ را تجربه کرده بودند که نشاندهنده ظرفیت بالای همکاری میان دو کشور است.
این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه تصریح کرد: وزارت راه در راستای همکاریهای مشترک دو محور مسکن و شهرسازی و حملونقل را دنبال میکند. در حوزه حملونقل پیشرفتهایی تاکنون حاصل شده است و در حوزه حملونقل ریلی نیز تفاهمنامهای میان طرفین به امضا رسید که خرید ۳۷ رام قطار ریلباس جزو این تفاهمنامه به شمار میرود که تاکنون ۲۴ رام آن تحویل راهآهن ایران شده و باقی در دست اقدام است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای تفاهمنامه خرید ۴۵۰ واگن ریلباس از کره جنوبی یادآور شد: خوشبختانه مذاکرات آن در حال نهایی شدن است. همچنین تفاهمنامه حملونقل دریایی میان دو کشور نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
آخوندی در ادامه جلسه خواستار تنظیم برنامه دقیق همکاریهای دوجانبه و پیگیری آن در حوزههای لجستیک و ترانزیت شد و تصریح کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، تأسیس واحدهای لجستیکی توسط شرکتهای کرهای در بنادر آبی و بنادر خشک ایران است، تا شرکتهای کرهای از صنایعی که در ایران سرمایه گزاری کردهاند و حتی از صنایع تحت سرمایهگذاری همچون نفت، انرژی، کشتیرانی و فناوری اطلاعات خود در منطقه پشتیبانی لجستیکی کنند.
وی افزود: در زمینه ترانزیت از داخل خاک ایران، انتظار میرود با دولت کره جنوبی به توافق روشنی در راستای انتقال کالاهای خود به منطقه خاورمیانه و اروپا از بهترین مسیر یعنی داخل خاک ایران دست یابیم، بنابراین انتظار میرود تدبیری از جانب وزارتخانه مطبوع کره جنوبی اندیشیده شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان همکاری در زمینه حملونقل ریلی بسیار گسترده است، گفت: در بخش قطارهای مسافری در حال سرمایهگذاری گستردهای هستیم که از جمله میتوان به قطار سریعالسیر اشاره کرد. همچنین قطارهای حومهای برای اتصال شهرهای حومهای به کلانشهرها از اهمیت زیادی نزد ما برخوردار است و بحث ریلباسها در همین خصوص جای دارد.
آخوندی با اشاره به نوسازی و توسعه ناوگان باری ، گفت: اکنون عمده بار در کشور توسط حملونقل جادهای حمل میشود و ما به دنبال انتقال حجم قابلتوجهی از آن به ریل هستیم. به همین خاطر با توجه به اهداف ما در خصوص مباحث فناوری و آموزش و زمینههای سرمایهگذاری در زیرساخت و تأمین ناوگان مانند لکوموتیو و واگن به دنبال مذاکره در این زمینهها هستیم.
وی با اشاره به مذاکره و همکاری میان شرکت کرهای «دایلم» و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در مسیر اصفهان-اهواز بیان کرد: علیرغم اینکه تمایل ایران استفاده از روش P.P.P است، اما طرح ارائهشده از سوی شرکت کرهای E.P.C است به همین خاطر ما علاقهمند به گفتگو در خصوص این مسئله هستیم. همچنین در حوزه ناوگان نیز مذاکراتی صورت گرفته که بخشی از آن در حال نهایی شدن است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه موافقت خود با برگزاری کمیته هماهنگی دوجانبه میان وزارتخانههای راه و شهرسازی ایران و زمین، زیرساخت و حملونقل کره جنوبی را اعلام کرد و گفت: معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران بهعنوان نماینده این وزارتخانه در کمیته شرکت خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با توجه به سابقه همکاری شهر فرودگاهی امام خمینی و فرودگاه «اینچه اون» کره جنوبی یادآور شد: این اواخر به دنبال راهاندازی یک سیستم آموزشی در فرودگاه امام خمینی (ره) بودیم و مذاکراتی با فرودگاه «اینچه اون» کره جنوبی انجام شد، اما هزینههای پیشنهادی آنها در مقابل شرکتهای اروپایی بالاتر بود که شاید با توجه به همکاریهای دولتی این مسئله، قابلرفع باشد.
وی افزود: علاوه بر مباحث آموزشی، وزارت راه و شهرسازی ایران علاقهمند به سرمایهگذاری کره جنوبی در فرودگاههای ایران است، بهطور مثال ترمینالی با ظرفیت ۲۲ میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی تعریف شده است. همچنین سرمایهگذاری در سایر فرودگاهها مثل تبریز نیز وجود دارد. بعلاوه خواهان جابجایی یکسری از فرودگاهها مانند فرودگاه اهواز و بوشهر که در مرکز شهر قرارگرفتهاند نیز هستیم.
وزیر راه و شهرسازی خواستار فعال شدن پروازهای مستقیم سئول-تهران شد و گفت: چند ایرلاین ایرانی برای ایجاد پرواز مستقیم اعلام آمادگی کردهاند و علاقهمندیم این موضوع از سوی وزارت زمین، زیرساخت و حملونقل کره جنوبی هم پیگیری شود.
انتهای پیام/