به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیبالله طاهرخانی در خصوص اهمیت حمل و نقل در شکلگیری شهرهای جدید و ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق بیان کرد: همانطور که دیده میشود همواره سیاست توسعه حمل و نقل بر سیاست توسعه شهرها در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی که دارای الگوهای بسیار موفقی در ایجاد سکونتگاههای جدید هستند تقدم داشته و پس از ورود ریل به یک منطقه جمعیت نیز به سمت آن روانه شده است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه قطعا بحث حمل و نقل یکی از موضوعات محوری در حوزه شهرهای جدید به شمار میرود گفت: متأسفانه طی سالهای گذشته در کشور ما به این موضوع بیاهمیتی شده و توسعه شهرها عموما بر توسعه جاده متکی بوده است، این درحالی است که ظرفیت جاده محدود بوده و ما را در ادامه مسیر دچار گرفتاری های فراوانی میکند، امری که در تجربه شهر جدید هشتگرد به روشنی بر همگان آشکار شد.
طاهرخانی در اینباره افزود: شهر جدید هشتگرد به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب در ابتدا توجه تعداد زیادی از متقاضیان از طبقات بالا و متوسط جامعه را به خود جلب کرد ولی در ادامه به دلیل ترافیک سنگین در مسیر این شهر و خطرات ناشی از آن باعث شد تا در نهایت این شهر جدید به شهری بدون اقبال از سوی افراد مبدل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی حمل و نقل را یکی از سیاستهای اصولی در شکلگیری و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: ما در این دوره به دلیل مزایای بالای سیستم حمل و نقل ریلی اعم از توانایی در ارائه خدمات سطح انبوه به ویژه برای قشر کمدرآمد و تعداد بسیار مساکن مهر مستقر شده در این نواحی و همچنین کمک به محیط زیست و عدم تولید آلودگی، این نوع از حمل و نقل را در اولویت دستور کار خود قرار داده و به دنبال گسترش آن هستیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این نکته که خوشبختانه امروز دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی این تغییر رویکرد نسبت به گسترش حمل و نقل ریلی به جای جادهای را پذیرفتهاند گفت: قطعا اگر این تغییر رویکرد در زمان وفور درآمدهای ناشی از نفت در کشور اتفاق میافتاد شاهد اتفاقات و تحولات بسیار بزرگی در جامعه خود بودیم.
وی احداث قطار حومهای هشتگرد را در اولویت برنامههای شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری اعلام کرد و افزود: پروژه بعدی ما ساخت قطار حومهای اصفهان ـ بهارستان بوده که در حال حاضر بخش زیرساخت آن به پایان رسیده و قرارداد روسازی وریلگذاری آن نیز با هزینهای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید به امضا رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پروژه احداث قطار حومهای گلبهار ـ مشهد بیان کرد: خوشبختانه تا کنون ۸۵ درصد از تملکهای واقع در مسیر این پروژه انجام شده و از ۴۶ کیلومتر موجود حدود ۴۰ کیلومتر مسیر زیر بار اجرای عملیات ابنیه قرار دارد که در ادامه به دنبال انجام اقدامات مورد نیاز در خصوص فاینانس آن هستیم.
طاهرخانی در ادامه سخنان خود راهاندازی سیستم حمل و نقل فولادشهر را از دستور کارهای جدی شرکت عمران شهرهای جدید دانست و افزود: با توجه به اینکه احداث قطار حومهای ۲ شهر پردیس و صدرا نیز در اولویتهای ساخت سیستم ریلی ما در شهرهای جدید هستند قصد داریم تا مقدمات لازم برای اختصاص منابع به آنها را در بودجه سال ۹۷ فراهم کنیم که درحال پیگیری این موضوع نیز هستیم.
این مقام مسئول در خصوص شبکه حمل و نقل شهر جدید پرند اظهار داشت: خوشبختانه قطار حومهای این شهر جدید از سوی شرکت راهآهن ایجاد و در حال خدمترسانی است که تصمیم داریم با استفاده از ظرفیتها و سرمایهگذاریهای موجود در بخش ریلی این شهر همکاری خود را با شرکت راهآهن افزایش داده و اقدامات دیگری نظیر انتقال ایستگاه راهآهن به مرکز پرند را انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان راهحل اصلی برونرفت شهرهای جدید از مشکلات را توجه به رویکرد شهرسازی ریلپایه دانست و گفت: بدون شک باید مبنای توسعه شهرهای خود را به جای جاده دسترسی به حمل و نقل عمومی قرار داده و به آن توجه کنیم تنها در این صورت است که میتوانیم مکان دقیق بلندمتربهسازی، تراکم ساختمانی بالا و حتی محل استقرار مراکز جذب سفر در شهرها را تشخیص داده و این گونه شهرسازی خود را نیز توسعه ببخشیم.
انتهای پیام/