وی با بیان اینکه موضوع تولید محتوای فضای مجازی که می تواند به افزایش میزان خدمات و در نهایت افزایش توسعه اقتصادی بیانجامد در کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: بر اساس تکالیف مرکز ملی فضای مجازی در سیاست گذاری این بخش، موضوع ساماندهی اقتصاد دیجیتالی را در دستور کار قرار داده ایم. بر این اساس کارگروهی در جهت شناسایی و بررسی این بخش تشکیل شد و ما توانستیم ۹۹ چالش را در حوزه اقتصاد دیجیتالی شناسایی کنیم که هم اکنون ۱۵ چالش آن را کاهش داده ایم.
وی با بیان اینکه نگاه به فضای مجازی نگاهی اجتماعی و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اگر چه در حوزه زیرساخت ها اقدامات خوبی انجام شده است اما همچنان در حوزه خدمات این بخش با مشکلات و کاهش هایی مواجه است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اقتصادهای پیشرفته دنیا بر موضوع اشتغالزایی گیم و بازیهای رایانه ای تاکید دارند، تصریح کرد: سهم اقتصاد گیم در کشورهای توسعه یافته بالغ بر ۹ درصد است و ما در این حوزه باید بیشتر تلاش کنیم.
وی با اشاره به سند الزامات شبکه ملی اطلاعات و توجه به خدمات پایه کاربردی در این بخش گفت: نگرانی در حوزه محتوا، گیم و رسانه وابستگی به خارج است و نگرانی از این بابت است که اقتصاد دیجیتال فراملی در کشور شکل گیرد و همچنان در خدمات پایه کاربردی دچار وابستگی باشیم.
فیروزآبای همچنین از اجرای نظام تنظیم مقررات فضای مجازی خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کمیسیون تنظیم مقررات وجود دارد که یک سازمان پرتوان است نظام تنظیم مقررات شکل گرفته است اما در سایر بخش های فضای مجازی این نظام دارای خلاء است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی نبود نظام تعیین هویت و احراز هویت، نظام مالکیت معنوی و قانون کپی رایت را از پایه ای ترین مشکلات اقتصاد دیجیتال در کشور دانست و گفت: هم اکنون در حوزه مالکیت آثار و حریم خصوصی تعارضاتی وجود دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: در این راستا موضوع آئین نامه کاهش و مدیریت مخاطرات در فضای مجازی را به صحن شورای عالی فضای مجازی بردیم و دو جلسه در مورد آن بحث شده است که امیدواریم تا یک جلسه دیگر به جمع بندی نهایی در مورد این آئین نامه برسیم. با این مصوبه شاهد برداشته شدن موانع در مقابل کسب و کارهای نوپای فضای مجازی هستیم.
انتهای پیام/