سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار کارشناسان کشاورزی درباره هجوم حلزون‌ها به باغات مرکبات

کمیته پیش آگاهی آفات و بیماری‌های مازندران در باره کنترل لیسک‌ها و حلزون‌ها در باغات مرکبات این استان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با شروع بارش‌های پاییزی و افزایش رطوبت خاک، زمینه برای فعالیت تخم لیسک و حلزون‌ها فراهم شده است، بر استفاده از قیم (توک) برای ایجاد فاصله حداقل نیم متری میوه‌ها و شاخه‌ها از سطح زمین تاکید کرد.

وی به ضروری بودن پاکسازی علف‌های هرز زیر درختان مرکبات اشاره کرد و افزود: ریختن پوسته شالی یا خاکستر نرم در محدوده سایه انداز به ویژه نهال‌ها و درختان جوان از روش‌های موثر پیشگیری از خسارت لیسک‌ها است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه برداشت زودهنگام میوه‌های رسیده به ویژه میوه‌هایی که نزدیک به سطح زمین در کاهش خسارت بسیار موثر است توصیه کرد: مبارزه مکانیکی در سطوح محدود (جمع آوری شبانه لیسک‌ها و خارج کردن از باغ) انجام شود.

زاغی با تاکید بر استفاده کردن از ماکیان (غاز و اردک) در باغات محصور برای تغذیه از علف‌های هرز و لیسک‌ها گفت: استفاده از نوار مسی فعال شده در اطراف طوقه درختان جوان و باغچه‌ها بعنوان دور کننده لیسک‌ها بسیار مفید است.

وی افزود: در صورت افزایش آفات و مشاهده نخستین خسارت با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان گیاه پزشکی این سازمان استفاده از طعمه مسموم متالد هاید به میزان ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم در هکتار یا فریکول (فسفات آهن) به میزان ۵ گرم در مترمربع هنگام غروب آفتاب در سایه انداز درختان تاکید شده و رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از دستکش و ماسک در موقع طعمه پاشی ضروری است.

انتهای پیام/آ

مبارزه بیولوژیک و شیمیایی با آفت باغ مرکبات

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.