مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: به طور کلی بخش فله خشک برای رسیدن به نقطه سربهسر نیازمند سطح حداقلی حدود ۱۳۰۰ واحد برای شاخص BDI است و این در حالی است که با توجه به رشد شاخصها در اوایل سال ۲۰۱۷، ادامه شاخص مجدداً افت پیدا کرد و پس از رسیدن به حدود ۷۰۰ واحد، در اوایل تابستان دوباره روندی صعودی را طی کرده و اکنون حدود مقادیر ۱۴۰۰ واحد را نشان میدهد.
غنجی سپس به شرایط زمان تحریمها اشاره کرد و گفت: سالهای گذشته ورود کشتیهای خارجی به بنادر داخلی تقریباً ممنوع و بالطبع تقاضا برای حمل توسط شرکتهای داخلی بیشتر بود لذا این شرکت نیز از حمل محمولات داخلی سهم بیشتری را از آنِ خود کرده است.
غنجی ادامه داد: تحریمها از سوی دیگر فعالیت در حمل بینالملل را برای کشتیهای داخلی غیرممکن کرد و تجار بزرگ، به ویژه در بخش حمل فله و مواد غذایی، محدودیتهای زیادی در بکارگیری کشتیهای ناوگان ملی داشتند.
وی بابیان اینکه در بین شیوههای مختلف حمل دریایی، بخش حمل فله از نظر اقتصادی به صرفهترین است، اظهار کرد: از ویژگیهای بارز صنعت حمل فله، فعالیت به صورت ترمپ بوده بطوریکه مسیرها از قبل مشخص نیست در نتیجه ،محاسبه هزینهها تقریباً در تمامی سفرها منحصر به فرد است به قسمی که جهت حفظ سودآوری، معمولاً سفرهای چند ضلعی تدارک دیده میشود.
مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نبود موازنه معمول بین سفرهای رفت و برگشت از دیگر ویژگیهای این بخش کشتیرانی است و به ندرت پیش میآید که بنادر مبدا صادرکننده محموله های فله، واردکننده همان نوع نیز باشند لذا، سفرها به ندرت به صورت رفت و برگشت (با بار) تدارک دیده میشوند.
غنجی در ادامه به مقایسه آمار سازمان بنادر در دو سال ۹۵ و ۹۶ و رشد نسبی ۴.۲ درصدی در حمل کالا پرداخت و گفت: میزان رشد محموله ها در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در بخشهای مختلف بسیار متفاوت است به قسمی که در بخش محموله های کانتینری با رشد بسیار بالای ۳۳.۳ درصدی روبرو بودیم و این در حالی است که محموله های فله خشک تنها ۳.۲ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: محموله های کالای عمومی نیز در این مدت ثابت مانده و محموله های نفتی نیز با کاهش حدود ۸.۲ درصدی مواجه شده است. البته شایان ذکر است، در این بین محموله های فله مایع با جهش ۶۶.۷ درصدی مواجه بوده است.
مدیر عامل شرکت حمل فله با اشاره به نقش موثر چین در بهبود بازار حمل فله اظهارکرد: زغالسنگ و سنگآهن را شاید بتوان مهمترین محموله های فله قلمداد کرد، از این رو در بین کشورهای متعدد و بر اساس شاخص مبدا و مقصد محموله های فله، چین کماکان کلیدیترین کشور نقشآفرین در صنعت کشتیرانی، بالاخص، صنعت حمل فله است به قسمی که رشد اقتصادی چین به شدت وبه طور مستقیم بر نشانگرهای بینالمللی فله اثرگذار است.
غنجی با بیان اینکه شرکت حمل فله و کالای عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به طور متوسط ۵۳ فروند کشتی به ظرفیت فعال حدود ۲.۵ میلیون DWT در اختیار داشت، گفت:بر اساس این میزان کشتی و ظرفیت طی مدت اشاره شده میزان تن مایل با رشد ۳۴ درصدی مواجه بود که به معنای افزایش عملکردی بالغ بر ۵۰ درصد است.
وی در پایان به ضرورت مدیریت هزینهها در شرکتهای کشتیرانی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود در حمل و نقل دریایی و با در نظر گرفتن این مهم که وضعیت محموله ها تغییری نکرده باید برای افزایش درآمد و توسعه فعالیت به سمت کاهش هزینه ها حرکت کنیم.
انتهای پیام/