سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطلق: مسائل روانی و اجتماعی کودکان در مدارس بررسی می‌شود/ همکاری مشترک وزارت بهداشت با قوه قضاییه برای افزایش آمار ازدواج

مدیر کل وزارت بهداشت گفت: در نظر داریم با همکاری قوه قضاییه، سازمان بهزیستی و مرکز آمار اقدامات موثری برای افزایش ازدواج انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمداسماعیل مطلق مدیر کل وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی در مراسم "افتتاحیه اولین دوره طرح ملی آموزش‌های هنگام ازدواج" اظهار کرد: طبق ابلاغ مقام معظم رهبری درباره ضرورت توجه به جمعیت و خانواده کمیته‌هایی در وزارت بهداشت تشکیل و برنامه ریزی‌های لازم هم در این زمینه تدوین شد تا وزارت بهداشت بتواند طبق اهداف تعیین شده حرکت کند.

وی افزود: در گذشته میزان باروری کلی 1.8 درصد بود که انتظار داریم این آمار در آخرین گزارش مرکز آمار به 2 درصد افزایش یابد تا بتوانیم طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به تحقق اهداف کمک کنیم.

مطلق با بیان اینکه کاهش مرگ کودکان و نوزادان برای ما بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: در سال گذشته میزان مرگ و میر نوزادان 9 در میان 1000 تولد زنده بود که با برنامه ریزی‌های انجام شده در تلاشیم این آمار را که قبل از انقلاب درصد چشم‌گیر داشت را کاهش دهیم خوشبختانه به این منظور مسئولان حوزه سلامت و بهداشت به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند.

مدیر کل وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی اضافه کرد: در گذشته فقط وزن کودکان و نوزادان مورد ارزیابی قرار می‌گرفت اما پس از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده، سلامت و جمعیت، رفتار، گفتار و کردار کودک را مورد بررسی قرار دادیم تا از بروز بیماری‌های احتمالی جلوگیری کنیم، همچنین در مدارس کشور برنامه ریزی‌های متعددی برای بررسی مسائل روحی، روانی و اجتماعی کودکان 5تا 18 سال انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بحث توانمندسازی جوانان در راستای ترویج ازدواج سالم و استقرار نظام مراقبت و سلامت جوانان از جمله اقدامات دیگری است که وزارت بهداشت به آن توجه کرده‌ و در این زمینه نظام مراقبتی جوانان را ایجاد کرده است.

مطلق تصریح کرد: سالانه یک میلیون و 700 هزار بارداری در کشور صورت می‌گیرد که از این میان یک میلیون و 500 هزار باروری موجب فرزند آوری است و 200 هزار منجر به سقط می‌شود؛ بنابراین وزارت بهداشت به عنوان متولی به مسئله سقط توجه کرد و به مراکز سلامت جامعه طرح آگاه‌سازی خانواده را برای جلوگیری از عوارض ناشی از آن ابلاغ کردیم.

مدیر کل وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به مشکلات تک ‌فرزندی خانواده‌ها یادآور شد: به منظور حل مشکلات تک فرزندی همایش و جلسات متعددی برگزار کردیم تا خانواده‌ها این رویکرد را مورد توجه قرار ندهند.

وی در تشریح اهداف آموزش حین ازدواج بیان کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هدف از تقویت آموزش حین ازدواج آن است که زوجین در آستانه ازدواج و پس از آن از مهارت‌ها و توانمندی‌های بیشتری برای آغاز و ادامه زندگی استفاده کنند، همچنین در نظر داریم با همکاری قوه قضاییه، سازمان بهزیستی و مرکز آمار اقدامات موثری برای افزایش ازدواج و کاهش آمار طلاق انجام دهیم.

در ادامه این برنامه محمدعلی زنگانه مدیر کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به دعاوی حوزه خانواده و عملکرد قوه قضاییه در این باره اظهار کرد: در قوه قضاییه سالانه بیش از 530 هزار پرونده از دعاوی حوزه خانواده وجود دارد که البته برخی از آنها به دلیل هم پوشانی چندین دعوا را به خود اختصاص می‌دهد که شامل طلاق توافقی، اعزام و تکمین و مطالبه مهریه و غیره می‌شود.

وی ادامه داد:‌ همکاران ما در قوه قضاییه به دنبال انجام پیشگیری از طلاق در همه سطوح هستند که در قالب منظومه‌ای از مداخلات مشاهده می‌شود.

زنگانه یادآور شد: باید در مقاطع سنی پایین مفاهیمی از قبیل تاب آوری، صبر و قداست خانواده را همچون سایر کشورها مورد توجه قرار داد که خوشبختانه این موضوع در برنامه جامع تعریف شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر اینکه خانواده باید به عنوان باز تولید کننده سبک زندگی وظایف خود را به خوبی انجام دهد، افزود: ما آموزش‌های قبل از ازدواج را برای جوانان انجام می‌دهیم اما انتظارات قوه قضاییه این است که با انجام اقداماتی از قبیل مداخلات مددکاری و پایداری خانواده، حفظ و استحکام خانواده‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: استراتژی آموزش در زمان عقد تأثیر مطلوبی دارد اما محدودیت‌هایی برای افزایش زمان این استراتژی برای زوجین وجود دارد.

زنگانه گفت: اگر تمرکز ما در آموزش‌ها بر حیطه دانش افراد قرار گیرد ممکن است به اهدافمان نرسیم چراکه نمی‌توان از اطلاعات طبقه بندی شده به خوبی استفاده کرد لذا معتقدم باید آموزش‌ها را به سوی مهارت‌های سبک زندگی سوق داد.

انتهای پیام/

برگزاری اولین دوره طرح ملی آموزش‌های هنگام ازدواج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ملکوت
۱۲:۳۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
اگر مشکل بی کاری جوانان برطرف شود ازدواج صورت میگیرد وزاد وولد زیاد می شود