سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کاشت گیاه خوراکی و دارویی آلوئه‌ورا در لرستان/ صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گیاه در استان وجود ندارد + تصاویر

سودمندی کاشت گیاه دارویی و خوراکی آلوئه ورا به دلیل مقاومت این گیاه در برابر آقات، بیماری‌ها و کم آبی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  گیاه آلوئه ورا معروف به گیاه جاودانگی یکی از گیاهان خوراکی و دارویی ارزشمندی است که به دلیل داشتن خواص دارویی کاشت آن در لرستان رونق پیدا کرده است.

 

زمانی کارشناس گیاهان دارویی درباره این گیاه دارویی گفت: از خواص دارویی گیاهی آلوئه ورا درمان بیماری های پوستی، درمان شوره سر، برای درمان بیماری های تنفسی، درمان اگزما، درمان بیماری های کبدی است.


 

وی در ادامه گفت: از این گیاه به دلیل مفید بودن برای پوست، در صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می شود . همچنین این گیاه در صنایع خوراکی هم به عنوان آب میوه، شربت، کمپوت استفاده می شود.

 

آقای حسنوند کارآفرین لرستانی هست که با احداث گلخانه آلوئه ورا در شهرستان الشتر، کاشت این گیاه را در لرستان شروع کرده است.

 

آقای حسوند در مورد وسعت گلخانه گفت: این گلخانه که دارای مساحت ۳ هزار متر مربع است، کشت آلوئه ورا را در آن شروع کردم.

 

وی در مورد زمان برداشت محصولاتشان گفت: ما در سال ۳ بار برداشت داریم و در هر برداشت حدود صد تن محصول آلوئه ورا را برداشت می‌کنیم.

 

آقای حسنوند در مورد صادارت این محصول گفت: ما محصولات خود را به استان‌های تهران، مشهد، و استان‌های هم جوار خود برای فروش صادر می‌کنیم.

کاشت گیاه آلوئه ورا مزایایی دارد که باعث رونق پیدا کردن کاشت این محصول در استان لرستان شده است.

 

اعلم، کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان الشتر گفت: از مزایای کاشت این گیاه می‌توان به نیاز آبی پایین آن اشاره کرد، با توجه به وجود

 

معضل کم آبی در استان لرستان کاشت این گیاه می‌تواند از مصرف زیاد آب جلوگیری کند و دیگر کشاورزان به سمت کاشت محصولات آب دوست نروند.

وی افزود: از مزایای دیگر کاشت این گیاه مقاومت این گیاه در مقابل بیماری‌ها و آفات است و دلیل سوم که توجیه اقتصادی دارد، نیاز کودی پایین این گیاه است.

حسوند مسئول گلخانه آلوئه ورا در شهرستان الشتر گفت: کاشت گیاه آلوئه ورا نیاز به آبیاری کمی دارد و آفت خاصی ندارد در نتیجه نیاز به سم پاشی نیست و همین باعث شده که افراد زیادی برای کاشت این گیاه دست به کار بشوند.

 

سپهوند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان الشتر گفت: این گلخانه آلوئه ورا برای اولین بار در شهرستان الشتر توسط آقای حسوند احداث شده است.

 

وی افزود: در این گلخانه برای ۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است و به صورت غیر مستقیم برای ۱۰ نفر اشتغال زایی داشته است.

 

یکی از کارکنان این گلخانه در پاسخ به سوال خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان در مورد وضعیت کاریشان در این گلخانه گفت: از کارم خیلی راضی هستم، چون هم به گل و گیاه علاقه زیادی دارم و هم کار ما اینجا راحت است و احساس راحتی می‌کنیم.

 

یکی دیگر از کارکنان گفت: از زمان احداث این گلخانه داریم اینجا کار می‌کنم، قبل از این بیکار بودم و شغلی نداشتم، بعدش به شهر‌های دیگری برای کار رفتم، ولی کار مناسبی پیدا کردم و به دلیل دوری از خانواده خیلی کار کردن برایم سخت بود.

 

وی در ادامه گفت: خدا رو شکر الان می‌تونم برای خانواده ام درآمدی کسب کنم و در کنار خانواده ام در شهر خودم مشغول به کار شدم و از کارمم خیلی خیلی راضیم و از کار با گل و گیاه لذت می‌برم. 

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در لرستان

اما برخی مشکلات سد راه این تولید کنندگان گیاهان دارویی شده است.

 

آقای حسنوند مدیر گلخانه آلوئه ورا در شهرستان الشتر گفت: یکی از مشکلاتمان در استان لرستان این است که متاسفانه ما صنایع تبدیلی نداریم.

 

وی افزود: برای بسته بندی محصولاتمون هیچ امکاناتی نداریم. در حال حاضر ما مجبوریم محصولات خودمان را به استان‌های دیگر صادر کنیم و آن‌ها محصولات ما را به اسم خودشان بسته بندی کنند و به فروش برسانند.

 

آقای حسنوند در ادامه گفت: چرا استان لرستان نباید برندی به نام خودش برای محصولات خود داشته باشد؟ چرا ما در استان لرستان مجبور به صادر کردن تولیدات خود را به استان‌های هم جوار باشیم؟ اگر مسئولان به این مشکلات توجه کنند و صنایع تبدیلی و بسته بندی در استان لرستان ایجاد کنند باعث اشتغال زایی بیشتر در استانمان خواهد شد.

 

تولید گیاه آلوئه ورا نه تنها از کاشت محصولات آب دوست جلوگیری می‌کند بلکه می‌تواند نقطه‌ی عطفی در تولید و اقتصاد مقاومتی در لرستان باشد.

گزارش سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

جلوگیری از کاشت محصولات آبدوست با حمایت از تولید گیاه آلوئه ورا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
اعظم خرمان
۱۸:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
سلام وقتتون بخیر لطفا شماره ی اقای حسنوند که کشت آلوئه ورا کردند رو میشه لطفا بفرمایید می خوام ازشون مشاوره بگیرم که آیا در شهرستان دورود امکانش کشت این محصول هست؟
ابوذر
۱۵:۲۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
چرا به اسم سنتی اون رو بیان نمی کنید .اسمش صبر زرد هستش.