رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از ایجاد مرکز کشت‌بافت گیاهان دارویی در لرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ شمس‌علی رضازاده در بازدید از جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: جهاد دانشگاهی استان فعالیت‌های خوبی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و زیرساختی داشته و البته کاری که در شهرستان کوهدشت برای احداث گلخانه جهت کشت و تکثیر گیاهان زینتی به خصوص گل محمدی که کاربرد دارویی نیز دارد آغاز شده؛ اقدامی بسیار عظیم است که در سطح ملی جای تقدیر و تحسین دارد.

وی در ادامه گفت: همچنین فعالیت‌های در مجتمع گیاهان دارویی واحد در بام لرستان مطلوب بوده و گیاهان مختلفی در آن کشت شده و به نوعی کلکسیونی از گیاهان دارویی بومی استان است.

رضازاده گفت: پیشنهاد می‌کنیم جهاد دانشگاهی لرستان تمرکز خود را روی بخش‌هایی که برای استان مزیت نسبی ویژه دارد، مانند کشت و تکثیر گیاهان دارویی به عنوان فرآورده‌هایی که در درمان کاربرد دارند؛ بگذارد و این موضوع در اولویت کاری آنها مدنظر قرار بگیرد.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ادامه داد: همچنین واحد لرستان تمایل به بحث مارکتینگ این گیاهان دارد تا از محصولات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در پژوهشکده برای توسعه و ترویج مصرف فرآورده‌های آنها استفاده شود؛ پیشنهاد می‌کنیم که این کار را حتما انجام دهند.

وی گفت: مدیریت جهاد دانشگاهی لرستان برای توسعه فعالیت‌ها در بخش گیاهان دارویی علاقه زیادی دارند و ما نیز قول می‌دهیم که در پژوهشکده گیاهان دارویی تمامی زیرساخت‌هایی که داریم را در اختیار مجموعه استان قرار دهیم.

رضازاده افزود: هفته آینده دکتر دهقانی به همراه همکاران خود از پژوهشکده دیدن می‌کند و در ادامه تفاهم‌نامه‌ای بین این واحد و ما منعقد خواهد شد تا در چارچوب آن حمایت‌های خود را از آنان داشته باشیم و نتیجه کار منجر به تولید ثروت، کارآفرینی و ارزش در استان شود.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: براساس سفارشی که وزارت جهاد کشاورزی به جهاد دانشگاهی داده، قرار است که سه مرکز برای تولید کشت‌بافتی گیاهان دارویی مورد نیاز کشور ایجاد شود که در فاز اول گل محمدی هدف ویژه است.

وی افزود: مسئولیت این کار طی تفاهم‌نامه‌ای که مدیر طرح ملی گیاهان دارویی و مشاور وزیر جهاد کشاورزی داشته، بر عهده پژوهشکده گیاهان دارویی بوده که یکی از این مراکز مدنظر ما در لرستان است و امیدواریم با حمایت جهاد کشاورزی آن را در این استان ایجاد کنیم.

رضازاده گفت: این زیرساخت می‌تواند در مصرف و تامین نیاز گل محمدی و سایر گیاهان مورد نیاز حوزه دارویی مورد استفاده قرار گیرد. مجموعه توانمندی آن را دارد که پروتکل‌های اجرایی و عملیاتی در پژوهشکده را که قابلیت انتقال دارند، در اختیار استان قرار دهد.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در این راستا حمایت‌های مشاوره‌ای خود را به استان خواهیم داشت، ادامه داد: همچنین در تمامی مراحل در کنار جهاد دانشگاهی لرستان هستیم تا اهداف و برنامه‌ریزی‌هایی که مطابق با نیازها و قابل دسترسی و حصول هستند را انجام دهیم.

وی افزود: امکانات فیزیکی پژوهشکده را که مجموعه‌ای بی‌نظیر در کشور است، در بحث کشت‌بافت، آنالیز و بانک ژن گیاهان دارویی در اختیار واحد استان قرار خواهیم داد. همچنین مرکز مطالعات حیوانی گیاهان دارویی به صورت کامل برای استفاده جهاد دانشگاهی لرستان در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ د

مرکز کشت‌بافت گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی لرستان ایجاد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار