سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور؛

استان اردبیل جزو 10 استان اول کشور در باسوادی است

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: استان اردبیل با ۹۹ درصد باسوادی جزو ۱۰ استان اول در باسوادی جمعیت ۱۰-۴۹ سال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر ۵.۳ درصد از جمعیت کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند.

وی با اذعان به اینکه این میزان رقمی بالغ بر 2 میلیون و ۶۹۰ هزار نفر را شامل می‌شود، اضافه کرد: یک سوم از بی‌سوادان اتباع خارجی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یک سوم دیگر از این میزان آموزش پذیر نیستند و ضروری است برنامه سوادآموزی معطوف یک سوم باقی مانده باشد.

باقرزاده با تأکید به اینکه در 5 سال اخیر اقدامات قابل توجهی برای سوادآموزی انجام شده است، ادامه داد: از جمله اینکه شاهد کاهش ۱.۵ میلیون نفری بی‌سوادان در کشور هستیم که این عملکرد سه برابر میانگین ۱۵ ساله جهانی است.

وی افزود: با وجود اینکه سوادآموزی به خواندن و نوشتن معنی شده است اما دامنه آن به مراتب گسترده‌تر است و فردی که در خواندن و نوشتن مهارت کافی ندارند در سواد سیاسی، بهداشتی و اقتصادی نیز دچار مشکل می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور متذکر شد: متاسفانه بیشترین ضعف در بهداشت در بین بی سوادان مشاهده می شود و بیشترین میزان خرید و فروش رای نیز در بین افراد بی سواد رصد شده است.

باقرزاده با تأکید به اینکه سوادآموزی نیازمند برنامه منسجم است، ادامه داد: عمده تمرکز ما سوادآموزی گروه سنی ۱۰ -۴۹ ساله است و برای تحقق آن عزم جدی مدیران استان ها، مشارکت نهادهای مختلف و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد تأکید است.

وی با ذکر مثالی به عملکرد سه استان در کشور طی پنج سال اخیر اشاره کرد و افزود: به دلیل عزم جدی مسئولان استان، نرخ سوادآموزی در این سه استان 6 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور همچنین به ضرورت توجه به اقتضائات منطقه‌ای استان ها در سوادآموزی تأکید کرد و بیان داشت: نباید الگوی سوادآموزی یکسانی برای استان ها در نظر گرفت و لازم است به اقتضائات مناطق توجه داشت.

باقرزاده در خصوص وضعیت سوادآموزی در استان اردبیل نیز افزود: استان اردبیل با ۹۹ درصد باسوادی جزو ۱۰ استان اول در باسوادی جمعیت ۱۰-۴۹ سال است.

وی تأکید کرد: در پنج سال اخیر باسوادی در اردبیل 8 برابر رشد دارد که پیشرفت مطلوبی است و می‌بایست تداوم یابد.

انتهای پیام/ح

۵.۳ درصد از جمعیت کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.