بیرانوند با بیان اینکه کشور ایتالیا تجربه خوبی در زمینه های ریلی دارد، تصریح کرد: در حال مذاکره با راهآهن ایتالیا برای احداث خطوط پرسرعت در کشور هستیم.
وی با اشاره به انتقال دانش فنی افزود: بر این باوریم که این همکاریها باید همزمان با انتقال دانش فنی به کشور صورت پذیرد و یکی از ارکان اصلی همکاری راهآهن ایران و ایتالیا همین خواهد بود و نباید فقط به برگزاری یک دوره آموزشی محدود شود.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن ادامه داد: ما برای پروژههای داخلی مانند قطار پرسرعت، TOD، قطارهای حومهای، توسعه منابع انسانی، تقویت منابع جدید و ایمنی نیاز به همکاری گستره با مراکز علمی داخلی و خارجی داریم.
وی ادامه داد: تحولاتی که در سه دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و تکنولوژی به وجود آمده به نقش جابجایی مسافر و تحول در نظام حمل و نقل نگاه ویژهای دارد که در عرصه اقتصادی مهم است.
بیرانوند افزود: حجم تجارت کالا در سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ از ۶ تریلیون به ۱۹ تریلیون دلار رسیده و از لحاظ موقعیتی ایران که در شاهراه بین المللی و پل اقتصادی دنیا هست سهم ناچیزی از این تجارت دارد.
وی اضافه کرد: راه آهن برنامهریزی کرده در این عرصه نقش مهمی در عرصه ترانزیت کالا از شمال به جنوب و از شرق به غرب برعهده بگیرد.
این نشست خبری با حضور برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت، سعید فاضل رییس دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت و نینو چینگولان مدیر پروژههای بین المللی راهآهن ایتالیا در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
انتهای پیام/