سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گشت‌زنی ناو آمریکایی نزدیک جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین

سه مقام آمریکایی از حرکت تحریک‌آمیز یک ناو این کشور نزدیک جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، سه مقام آمریکایی اعلام کردند که روز گذشته (سه شنبه) یک ناوشکن آمریکایی نزدیک جزایر تحت مالکیت چین در دریای جنوبی این کشور حرکت کرده است. این در حالیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جستجوی همکاری های بیشتر با چین است تا بتواند با برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی مقابله کند.

این آخرین تلاش واشنگتن برای مقابله با آنچه تلاش‌های پکن برای محدود کردن آزادی کشتی‌رانی در آبهای استراتژیک می‌خواند، است.

این مقامات آمریکایی -که نخواستند نامشان فاش شود- اعلام کردند یک ناوشکن آمریکایی منهدم‌کننده موشک به نام چاف (chafee) مانورهای منظمی را نزدیک جزایر پارسل -- که چین بر سر حاکمیت آن با همسایگان خود اختلاف دارد—انجام می داد.

دونالد ترامپ قرار است ماه آینده میلادی نخستین سفر خود به آسیا را به عنوان رئیس جمهور آمریکا انجام دهد. وی در این سفر از چین هم بازدید خواهد کرد؛ کشوری که آن را برای مقابله با اقدامات کره شمالی تحت فشار قرار داده است. چین یکی از همسایگان کره شمالی و بزرگترین شریک تجاری این کشور محسوب می شود.

در ماه اوت هم یک ناوشکن آمریکایی بسیار نزدیک به یکی از جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی این کشور حرکت کرد؛ اما بنا بر اعلام مقامات آمریکایی، ناوشکن چاف روز گذشته تا آن حد نزدیک جزایر چین در حرکت نبود.

پنتاگون تاکنون به طور مستقیم در خصوص این عملیات در دریای جنوبی چین اظهارنظر نکرده، اما اعلام کرده است که آمریکا فقط عملیات کشتی‌رانی آزاد را انجام می دهد و به این کار ادامه خواهد داد. پیشتر پکن به عملیات ناوهای آمریکایی در دریای جنوبی چین اعتراض کرده و گفته بود که این اقدامات حاکمیت و امنیت چین را به خطر می اندازد.

چین با فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و ویتنام بر سر مالکیت و منابع بخش هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارد. دریای جنوبی چین یک آبراه حیاتی است که از طریق آن بیش از 5 هزار میلیارد دلار تجارت جهانی با کشتی انجام می گیرد.


انتهای پیام/

یک ناو آمریکایی به جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین نزدیک شد

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.