سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جمشیدی در نشست خبری مطرح کرد؛

کمبود ویتامین Dعامل اصلی ابتلای افراد به پوکی استخوان

رئیس انجمن روماتولوژی گفت: کمبود ویتامین Dعامل اصلی ابتلای افراد به پوکی استخوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد رضا جمشیدی رئیس انجمن روماتولوژی در نشست خبری کنگره روماتولوژی که امروز در مرکز تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: به نظر من بیماری پوکی استخوان خاموش نیست اما علت این موضوع زمانی مشخص می شود که بیماری روند خود را طی کرده و به مرحله ای پیشرفته رسیده باشد.

وی بیان کرد: عوارض بیماری پوکی استخوان زمانی نمایان می شود که منجر به بروز عارضه و شکستگی استخوان شود که متاسفانه در این حالت رسیدگی به کار درمان و پیشگیری دیر شده است .

جمشیدی با بیان اینکه با برخی ابزارها روند بیماری پوکی استخوان کند می شود، افزود: بهترین زمان برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان در زمان مدرسه و بلوغ کودکان است و در این هنگام باید به فکر تغذیه سالم و تحرک لازم بود.

وی ادامه داد: هزینه پیشگیری از بیماری های استخوانی کمتر از درمان و تشخیص بوده و بهتر است قبل از دیر شدن فرآیند درمان هرچه سریع تر انجام شود.

جمشیدی با بیان اینکه آموزش و فرهنگ سازی باید از دوران کودکی و توسط آموزش و پرورش انجام شود، اظهار کرد: در زمان یائسگی و بعد از آن باید به فکر پوکی استخوان بود زیرا در این مدت نسبت برداشت کلسیم از استخوان ها بیشتر از سایر زمان هاست که علت اصلی آن هورمون استروژن بوده که حالت مهاری دارد.

افرادی که در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند

وی در خصوص اینکه سن یائسگی در کشورمان ۴۷ و نیم سال است، تصریح کرد: در زمان بارداری و حتی بعد از ان دوران احتمال بروز پوکی استخوان زیاد است و همچنین افرادی که کم تحرک بوده و سابقه بیماری های التهابی، غدد درون ریز، پرکاری و کم کاری تیروئید و افراد سرطانی در معرض بیماری پوکی استخوان قرار دارند.

جمشیدی ادامه داد: افرادی که داروهای ضد تشنج، انعقاد خون و یا کورتون مصرف کرده در معرض بیماری پوکی استخوان قرار دارد.

وی عنوان کرد: وقتی که سطح ویتامین Dدر بدن به خاطر عوامل ژنتیک و محیطی پایین باشد میزان جذب کلسیم از روده بر روی استخوان کاهش پیدا می کند و در نتیجه زمینه بروز بیماری پوکی استخوان ایجاد می شود.

جمشیدی تاکید کرد: اگر کمبود کلسیم موجود در استخوان زیاد نباشد عارضه نرمی استخوان و اگر شدید بوده بیماری پوکی استخوان ایجاد می شود

وی ادامه داد: امروزه‌ ویتامین D در بیماری‌های خودایمنی‌ نفوذ کرده و بر اساس مطالعات انجام شده سطح این ویتامین‌ در بین افراد باید‌ اصلاح شود‌ و به طور کلی‌ یک فرد عادی باید‌ حدود‌ 1000 تا هزار و 200 میلی گرم‌ کلسیم در غذای روزانه‌ خود مصرف کند.

جمشیدی‌ بیان کرد: در آمریکا‌ 800 گرم کلسیوم از غذای روزانه به دست می‌آید که این میزان در ایران در حدود 400 گرم است و تا به امروز غنی‌ترین غذای‌ حاوی کلسیوم‌ لبنیات‌ است.

رئیس‌ انجمن روماتولوژی‌ با بیان اینکه شکستگی‌ استخوان ران و گردن‌ سبب بروز‌ فوت 20 درصد از بیماران می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی‌ 15 درصد از مردم ایران‌ دچار بیماری‌ پوکی استخوان‌ بوده و هر چقدر‌ سن افراد بالاتر‌ برود احتمال شیوع‌ این عارضه‌ بیشتر می‌شود و همچنین در سنین بین 70 تا 80 سال به از‌ای هر سه نفر‌ یک نفر دچار شکستگی‌ استخوان  می‌شود.

وی ادامه داد: به وسیله دستگاه سنجش‌ تراکم استخوان‌ میزان‌ کیفیت‌ بافت استخوانی‌ تعیین‌ می‌شود و متأسفانه‌ امروزه بیمه‌ها‌ این روش‌ تشخیصی‌ را دیگر تحت پوشش قرار نداده و بیماران باید  هزینه‌ آن را به صورت آزاد پرداخت کنند.

جمشیدی‌ با بیان اینکه‌ یکی از مشکلات افراد این است که به یک مسئله‌ به صورت دراز مدت‌ توجه نمی‌کنند، تصریح کرد: 43 درصد از مردم‌ از دردهای‌ مفصلی‌ شکایت‌ داشته و به همین خاطر‌ به پزشکان  مراجعه می‌کنند و متأسفانه برخی از بیماران تشخیص‌ و درمان بیماری‌های رماتیسم‌ را دیر آغاز کرده و دوران طلایی‌ درمانشان‌ از دست می‌رود

وی اظهار کرد: زخم‌های غیرعادی‌ در پوست، درد مفصل، ضایعات پوستی‌، تب بی دلیل، خستگی و بی‌ حالی‌ از جمله علائم بیماری رماتیسم‌ محسوب می‌شود؛ سیگار‌ به عنوان یک‌ عامل‌ اصلی‌ و ریز‌ فاکتور در بروز‌ بیماری رماتیسم‌ نقش‌ پررنگی‌ دارد.

سوء استفاده برخی از اسم طب اسلامی و سنتی در درمان بیماری روماتیسم

در ادامه مراسم‌ محسن سروش‌ دبیر انجمن روماتولوژی‌ ایران، گفت: این کنگره‌ یازدهمین‌ سال برای متخصصان‌ روماتولوژی‌ تشکیل‌ می‌شود و این تخصص در دنیا‌ جدید نبوده و در کشورمان از قدمت‌ 40 ساله برخوردار است و همچنین روماتولوژی‌ زیرمجموعه‌ای از بخش‌های داخلی بوده  که بیماری‌های اسکلتی‌ و برخی از خودایمنی‌ را شامل می‌شود.

دبیر انجمن روماتولوژی‌ ادامه داد: آرتروز‌ و پوکی استخوان‌ یک سری از بیماری‌هایی هستند که سیستم ایمنی را دچار اشکال می‌کنند و سبب آسیب‌ در بخش اسکلت‌ می‌شوند و تا به امروز بیش از 100 نوع روماتیسم‌ در دنیا شناخته شده و این عارضه به بافت‌های اسکلتی‌، مفاصل و عضلات ضربه می‌زند و باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

سروش‌ عنوان کرد: یازدهمین کنگره‌ روماتولوژی‌ به مدت سه روز‌ در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود و به تشریح‌ مسائل‌ و یافته‌های جدید در حوزه مفاصل‌ و مسائل اسکلتی‌ پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه‌ بیماری آرتروز‌ در اثر آسیب دیدن مفصل‌ها در ناحیه غضروف‌ ایجاد می‌شود، افزود: وقتی که غضروف‌ حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد مفصل خشک و دردناک‌ می‌شود و این مسئله هنگام حرکت‌ مفصل به وسیله فرد بیمار‌ بروز می‌یابد.

سروش ادامه داد: 16 درصد از جامعه مبتلا به آرتروز‌ بوده که بیشترین شیوع آرتروز‌ در قسمت‌ زانوها‌ است که علت‌های اصلی‌ آ نبه دلیل نحوه نشستن‌ و وزن زیاد است.

وی ادامه داد: کم‌ تحرکی سبب آسیب‌ استخوان‌ها و شیوع بیماری‌های آرتروزی‌ می‌شود و در صورت‌ درمان نکردن آنها می‌تواند مشکلاتی را برای فرد بیمار ایجاد کند.

سروش عنوان کرد: ما طب اسلامی نداریم و متأسفانه به اسم طب اسلامی و سنتی کارهای بسیار هزینه‌بر و خطرناک‌ برای مردم انجام می‌شود به طوریکه  برای بیماران روماتیسمی‌ داروهای شیمیایی‌ وجود دارد که از گیاهان مختلف‌ به میزان مورد نیاز استفاده کرده و هیچ مشکلی در هنگام مصرف برای بیماران ایجاد نمی‌شود.

وی یادآور شد: برخی از افراد سود‌جو به اسم طب اسلامی و سنتی درمان‌های گیاهی را ارائه داده که نه تنها بی ضرر نبوده بلکه بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.