سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ؛

سیاسی‌بازی با "بازی"

حسن کریمی قدوسی با انتشار یادداشتی به حذف 16 بازی ایرانی از دومین دوره جوایز بین‌المللی بازی‌های موبایل خاورمیانه واکنش نشان داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته اتفاقی نادر در حوزه بازی‌های رایانه‌ای افتاد. ماجرا از آنجا شروع شد که نامزدهای دومین دوره جوایز بین‌المللی بازی‌های موبایل خاورمیانه و شمال آفریقا (به‌اختصار IMGA MENA) معرفی شدند و نام ۱۶ بازی ایرانی نیز در بین آنها بود. به‌این‌ترتیب بازی‌سازان ایرانی توانستند بیشترین تعداد نامزدی را در بین تمام کشورهای منطقه کسب كنند؛ كه افتخاری قابل‌توجه بود، اما درحالی‌که موجی از شادی در بین بازی‌سازان ایرانی برای موفقیتشان در این جشنواره به وجود آمده بود، به‌یک‌باره تمام بازی‌های ایرانی از سایت جشنواره و حتی نام کشور ایران از بین کشورهایی که می‌توانستند در جشنواره شرکت کنند، حذف شد و صنعت بازی ایران را در بهت و حیرت فروبرد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌سرعت وارد عمل شد و در مکاتباتی رسمی با عوامل اصلی این جشنواره خواستار پاسخ‌گویی آنها و بازگشت بازی‌های ایرانی شد. پیگیری‌های زیاد مشخص كرد که منشأ این حرکت نه از سوی عوامل اروپایی آن، بلکه از سمت عوامل برگزارکننده خاورمیانه (مستقر در برخی کشورهای عربی) بوده است. توضیحات مدیرعامل IMGA نشان می‌داد که عوامل جشنواره خاورمیانه متممی را به قراردادشان اضافه کرده‌اند که بر اساس آن ایران از بین کشورهای حاضر در جشنواره حذف شود.

با پیگیری‌های بنیاد و مکاتبه با عوامل اصلی برگزارکننده، بازی‌های ایرانی به رقابت بازگشتند، اما دست‌های پنهانی پشت‌پرده برای لحظاتی کوتاه نمایان شدند و نشانمان دادند که حتی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیز توطئه و غرض‌ورزی علیه کشور وجود دارد. اینکه دو شرکت عربی برگزارکننده بخش خاورمیانه رویداد IMGA، تصمیم گرفته‌اند ایران در این جشنواره شرکت نکند چند دلیل می‌تواند داشته باشد؛ دلیل سطحی اول اینکه ایشان می‌دانند توانایی بازی‌سازی در ایران چقدر بالاست و اینكه ١٦ بازی ایرانی در بخش‌های مختلف یك جشنواره منطقه‌ای نامزد می‌شوند، قطعا می‌تواند در بازنمایی جهانی پتانسیل‌های این صنعت در ایران تأثیر بسزایی داشته باشد، اما دلیل دوم را که عمیق‌تر می‌نماید، در راستای سیاستی بزرگ‌تر می‌توان ردگیری كرد؛ تلاشی همه‌جانبه برای منزوی‌کردن ایران در منطقه. انگار که نه بازی‌سازی‌ اینجا وجود دارد، نه بازی‌ای در ایران ساخته می‌شود. ایزوله‌کردن صنایع نوین ایران امر جدیدی نیست؛ آن‌هم در حوزه بازی‌سازی که ما پیشروترین کشور در منطقه هستیم و طبیعی‌ است کشورهای منطقه ترجیح دهند بازی‌سازی ایران ناشناخته باقی بماند.

با درنظرگرفتن این امر کلیدی که صنعت بازی، صنعتی جهانی است، ما اگر راه گشایش را انتخاب نکنیم، به‌قطع رشدی نخواهیم داشت. اگر صنعت بازی ایران با بیشترین میزان تولیدات و بازی‌سازی در منطقه رتبه اول را دارد، پس باید در زمینه تجارت بازی با دنیا نیز در خاورمیانه مهم‌ترین باشد. اگر همه نهادهای حساس به موضوع بازی در کشور از رویداد بین‌المللی Tehran Game Convention که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌کند حمایت کنند، این رویداد بزرگ اقتصادی- فرهنگی تبدیل به پلی خواهد شد بین منطقه و دیگر نقاط جهان برای تجارت در صنعت بازی‌های رایانه‌ای تا توطئه‌های خصمانه منزوی‌سازی علیه کشورمان خنثی شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.