به
وی در خصوص وضعیت اقتباس نویسندگان نمایشنامههای دفاع مقدس از رمانهای موفق دفاع مقدس و خاطرهنگاری چاپ شده گفت: با توجه به اینکه سه دهه از پایان جنگ فاصله گرفتهایم و عمدتاً جوانان نمایشنامهنویس جنگ را لمس نکردهاند پس لاجرم باید از شنیدهها و نگارشهای موضوعی در این حوزه بهره گیرند و طبیعتا منابع مهم برای خلق نمایشنامه داستانها و رمانهای چاپ شده جایگاه ویژهای دارند. البته جای خالی یک گروه مشاور برای نویسندگان نمایشنامه با مضامین دفاع مقدس و مقاومت خالی است و نیاز است در حوزههای متولی تئاتر دفاع مقدس یک گروه مشاور متشکل از اساتید و جنگ دیدههای اهل قلم برای نمایشنامهنویسان قابل دسترسی باشد تا آن ها بتوانند به واقعیتهای حماسه و دفاع اشراف پیدا کنند و از فضاهای بعضاً تخیلی محض فاصله بگیرند.
وی در ادامه با اشاره به وظیفه هنرمندان در این عرصه گفت: هنرمند جدای از مردم نیست. هنرمند نسبت به شهدا احساس دِین دارد و به دنبال خلق اثر هنری است. یک بخش آن خلاقیت در تولید آثار ارزشی است و بخش دیگر حمایت و زمینه اجرا است که باید متولیان این همت و فضا را به وجود بیاورند.
سلیمانی درخصوص پرداختن تئاتر به موضوع خانوادههای شهدا افزود: جنگ ما تحمیلی بود و ناخواسته، اما حضور مردم خواسته بود و داوطلبانه و مشارکت خوانادهها در همراهی و همدلی کم از مجاهدت آن داوطلبان نبود. خستگیها، کمبودها و جای خالی آن ها در میان خانوادهها اندوهبار بود. اما همه این نگرانیها و سختیها عاشقانه بود و سوژههایی بودهاند و هستند تا این لایههای زیرین جنگ و تبعات آن مورد نگارش برای خلق اثر هنری درآیند. سوژههای عاشقانه همسران شهدا و غمها و شادیهای آن ها در بسیاری از گفتوگوها و رمانها گردآوری شدهاند که میتواند بستری برای نمایشنامه با موضوع تئاتر دفاع مقدس باشد.
وی در پیشنهادی برای بهتر شدن وضعیت تئاتر دفاع مقدس در حوزههای گوناگون آن گفت: من باز این موضوع را تاکید میکنم برای بهتر شدن وضعیت تئاتر دفاع مقدس، نیاز به یک گروه مشاور مجرب و پای کار داریم که به صورت مشخص یک پاتوق برای رجوع هنرمندان باشد. همچنین اهمیت حمایت در زمینههای تولید و اجرا از دیگر مشوقهای خلق اثر موثر است.
سلیمانی در پایان با تاکید بر پرهیز از کلیشهها گفت: کلیشهها یکی از آفتهای دوری مخاطب از تئاتر دفاع مقدس شده است. باید به سمتی رفت تا مخاطب صداقت در طرح موضوعات دفاع مقدس را در تئاتر ببیند و باور کند. هر چه از دل برآید بر دل نشیند؛ پس کار تولید تئاتر و در این حوزه هم باید علاوه بر تکنیک و ساختارهای رایج دلی باشد.
انتهای پیام/