سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیویورک تایمز فاش کرد؛

ردپای مدیر سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در جریان همه‌پرسی جدایی کردستان عراق

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد پال منافورت تابستان امسال در سفر به عراق، به مقامات اقلیم کردستان درباره همه‌پرسی جدایی این منطقه مشاوره داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود فاش کرد پال منافورت، مدیر سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تابستان امسال طی چندین سفر به عراق به مقامات اقلیم کردستان درباره همه‌پرسی جدایی این منطقه مشاوره داده است. این روزنامه همچنین به نقل از وزارت دادگستری آمریکا، فاش کرد مقامات کردستان عراق در سال‌های اخیر، به لابی‌های بانفوذ در دو حزب موکرات و جمهوری‌خواه آمریکا برای جلب حمایت از همه‌پرسی جدایی این منطقه میلیون‌ها دلار –از جمله 1.5 میلیون دلار در 3 سال گذشته– رشوه داده‌اند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است منافورت در همکاری با متحدان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، برای اجرایی کردن همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق تلاش کرده است. این در حالی است که آمریکا در ظاهر مخالف برگزاری این همه‌پرسی بود و وزارت خارجه این کشور روز گذشته با صدور بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی‌ خود منتشر کرد، از برگزاری این همه‌پرسی ابراز تأسف کرد و هشدار داد این اقدام مقامات اقلیم کردستان عراق باعث افزایش بی‌ثباتی در این منطقه و تشدید مشکلات مردمش خواهد شد.

در ادامه گزارش آمده است مقامات منطقه کردستان عراق تاکنون میلیون‌ها دلار به لابی‌های بانفوذ در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا پرداخت کرده‌اند. گزارش وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد مقامات کردستان عراق تنها در سه سال اخیر حدود یک و نیم میلیون دلار برای جلب حمایت محافل سیاسی آمریکا هزینه کرده‌اند. منابع آگاه از این تماس‌ها همچنین می‌گویند مقامات اقلیم کردستان همچنین در تلاش بوده‌اند تا حمایت نخبگان و اندیشکده‌های سیاسی آمریکا را نیز درخصوص برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق کسب کنند.

در ادامه گزارش به نقل از دو مقام آگاه آمده است پال منافورت چند ماه پیش پس از چندین تماس مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی، موافقت می‌کند به مقامات اقلیم کردستان درباره روند برگزاری همه‌پرسی کمک کند. منافورت از آن زمان، چندین بار به منطقه کردستان سفر کرده است. یکی از معاونان منافورت در اربیل عراق، زمینه را برای برگزاری همه‌پرسی مهیا کرده است.

برخی گزارش‌های تأییدنشده حتی حاکی از آن است که مدیر سابق ستاد انتخاباتی ترامپ احتمالاً روز همه‌پرسی در عراق بوده است.

گزارش نیویورک تایمز می‌افزاید یکی از سخنگوهای مسرور بارزانی -که اکنون مسئول شورای امنیت اقلیم کردستان (منطقه تحت کنترل پدرش) است- تأیید کرده است منافورت برای برگزاری همه‌پرسی و مدیریت پس‌لرزه‌های پس از آن استخدام شده است. این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود از ارائه جزئیات بیشتر در این باره و اینکه مدیر سابق انتخاباتی ترامپ در این زمینه دقیقا چه نقشی دارد، خودداری کرد. او همچنین از اعلام مبلغ دریافتی منافورت برای این همکاری سر باز زد.

نگارنده مطلب سپس تصریح می‌کند کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا تاکنون، درباره اینکه آیا منافورت آن‌ها را درباره نقش خود در برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق در جریان قرار داده است، اظهارنظر نکرده‌اند.

 

انتهای پیام/

ردپای واشنگتن در توطئه همه‌پرسی جدایی کردستان عراق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
امریکا واسرائیل هیچ غلطی نمیتواند بکند