وی عملیات نصب جکت جدید فاز 13Aرا از دو منظر منحصر به فرد دانست و تأکید کرد: به واسطه وجود یازده کنداکتور چاه در محل و همچنین ساختار ویژه این سازه به دلیل استفاده از مادمت و پایههای جکت قبلی به عنوان تکیهگاههای موقت نصب تا قبل از اتمام عملیات پایلکوبی، نصب این سازه از پیچیدگیهای منحصربهفردی برخوردار بود.
معتمد با اشاره به حادثه پیشآمده در موقعیت سکوی SPD 13 Aبیان کرد: بخش حفاری این طرح که اکنون به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده، در دوم فروردینماه سال ۱۳۹۴ شاهد یکی از حوادث نادر در سکوی SPD 13 Aبود، این سکو با هشت چاه حفاری شده که چاه شماره ۵ آن کاملاً تکمیل و به گاز نیز رسیده بود، پیشروترین سکو بین فازهای ۳۵ ماهه محسوب میشد و در شرایطی که تمامی پروسیجرهای استاندارد و بینالمللی ترک موقعیت توسط سکوی حفاری رعایت شده بود، بر اثر بیاحتیاطی کاپیتان کشتی ۴۶ هزار تنی آلپاین اترنیتی که حاوی ۴۰ هزار تن سوخت جت بود، دچار سانحهای شدید شد.
وی تأکید کرد: شدت این تصادف به حدی بود که علاوه بر آسیب جدی به کشتی، موقعیت مذکور را کاملاً تخریب کرد و کنداکتور کلیه چاههای حفاری شده به همراه تجهیزات سرچاهی را به عمق ۴۰ متری آب کشاند.
معتمد با بیان اینکه پس از بررسیهای بینالمللی و پذیرش تقصیر از سوی بیمه، چاههای این سکو با یک برنامه حسابشده در دو مرحله کنترل شد، افزود: همچنین عملیات آواربرداری که با زمان بندی چهارماهه از شهریور ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود، به دلیل ایجاد نشتی در چاهها که حاصل استرسهای نهفته تصادف در سازه جکت بود به طول انجامید که خوشبختانه با رعایت کامل مسائل ایمنی و زیستمحیطی در ماه گذشته با موفقیت به اتمام رسید.
به گفته مجری طرح توسعه فاز 13A پارس جنوبی، مهندسی، خرید، ساخت و نصب جکت جدید براساس قرارداد یکساله بیمه با یک شرکت ایتالیایی از شهریورماه سال گذشته آغاز شد که با انجام عملیات داکینگ (Docking) ، قرارگیری جکت جدید با موفقیت انجام پذیرفت و بعد از اتمام نصب جکت، عملیات Tie-Back و تکمیل حفاری چاهها انجام میشود و این موقعیت تا قبل از پایان خرداد ۱۳۹۷ آماده بهرهبرداری خواهد بود.
انتهای پیام/