رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه اداره آموزش و پرورش استان هرمزگان زمان مناسبی را برای سفر دانش آموزان انتخاب نکردند به دلیل اینکه بر اساس آمار بیشترین خواب آلودگی رانندگان بین ساعت 2 الی 4 صبح است و در این زمان سفر دانش آموزان هرمزگانی انجام شده است.
رضاییکوچی در تشریح جلسه مذکور گفت: بر اساس اظهاراتی که در جلسه مطرح شد، رانندهای که برای سفر دانش آموزان در نظر گرفته شده بود یک راننده جوان بوده که به صورت پاره وقت رانندگی داشته و به دلیل خستگی و خواب آلودگی از جاده منحرف شده است.
وی ادامه داد: نمایندگان تأکید داشتند باید با به کارگیری مکانیزم صحیح رانندگانی انتخاب شوند که بتوانند در انجام وظیفه خود مهارت کافی داشته باشند این در حالی است که راننده انتخاب شده در 24 ساعت قبل از رانندگی بر اساس آمار استراحت کافی نداشته و متأسفانه از تجربه لازم برخودار نبوده است. همچنین جاده ای که سانحه در آن رخ داده می توانست از نوار هشدار دهنده کنار جاده برخوردار باشد که متأسفانه این نقص را جاده داشته است.
27 نفر از دانش آموزان کمربند ایمنی خود را بسته بودند
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دلایل مهم جان باختن دانش آموزان هرمزگانی در سانحه تصادف اخیر نبستن کمربند بوده به دلیل اینکه در ابتدا به ما اطلاع دادند که تنها راننده اتوبوس کمربند ایمنی خود را بسته بود اما در جلسه امروز گزارش ارائه شد که حدود 27 نفر از دانش آموزان نیز کمربند ایمنی خود را بسته بودند که این موضوع در حال بررسی است.
وی ادامه داد: تلاش می شود تا پایان شهریورماه با جمع بندی گزارشهای نهایی در کمیسیون، گزارش کمیسیون عمران در اوایل مهرماه در صحن علنی مجلس قرائت شود.
رضایی کوچی گفت: وزیر آموزش و پرورش در لحظات ابتدایی وقوع حادثه با حضور در منطقه در جریان امور قرار گرفتند و در نشست های مربوطه نیز شرکت کردند اما علیرغم دعوت ما از وزرای صنعت، بهداشت و راه و شهرسازی در نشست امروز کمیسیون حضور نیافتند.
وی ادامه داد: سالانه حدود 16 هزار نفر در جاده ها کشته می شوند و حداقل 3 برابر این تعداد مصدوم می شوند بنابراین انتظار می رود وزرای مربوطه در جلسات شرکت کنند به دلیل اینکه این نیاز احساس می شود تصمیم قاطعی در این رابطه اتخاذ شود.
رضایی کوچی گفت: در گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص سانحه رانندگی مربوط به دانش آموزان هرمزگانی به موضوع عدم حضور وزرای مربوطه در نشست کمیسیون عمران اشاره می شود.
وی ادامه داد: برخی از دانش آموزان جان باخته در حادثه رانندگی یتیم بودند و بیشتر دانش آموزان از اقشار کم درآمد جامعه هستند بنابراین باید رسیدگی جامع به آنان شود و به لحاظ اینکه دانش آموزان نخبه، سرمایه کشور محسوب می شوند باید اقدامات پیشگیرانه در این رابطه لحاظ شود، بنابراین انتظار می رفت وزرا مربوطه در جلسه کمیسیون شرکت می کردند.
رضایی کوچی افزود: دولت لایحه ای با عنوان شورای عالی ایمنی حمل و نقل به مجلس ارسال کرده که در لایحه مذکور وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس شورای عالی ایمنی معرفی شده بود این در حالی است که برای ایمنی جاده ها و اقدامات پیشگیرانه از وقوع تصادفات، پیشنهاد شد رئیس شورای عالی ایمنی حمل و نقل رئیس جمهور باشد و در غیاب رئیس جمهور معاونان اول ایشان ریاست جلسات شورا را برعهده گرفت.
وی ادامه داد: شورای عالی ایمنی حمل و نقل که باید تمامی دستگاه ها را مدیریت و هماهنگ کند در حال حاضر وجود ندارد در حال حاضر کمیته ایمنی راه ها وجود دارد که سطح آن در حد وزارت راه و شهرسازی است که به طور طبیعی نمی تواند به اهداف مورد نظر دست یابد.
رضایی کوچی افزود: شنیده شده که دولت لایحه مربوط به شورای عالی ایمنی حمل و نقل را بازگردانده است بنابراین باید خلأهای قانونی رفع شود و اگر لایحه به مجلس ارسال نشود نمایندگان در این خصوص طرح ارائه خواهند کرد.
وی ادامه داد: برای ایمنی مسائل جاده ای باید شورایی در سطح بالا در کشور تشکیل شود که ریاست شورا برعهده رئیس جمهور یا معاون اولش باشد تا بتواند تمامی دستگاه ها در حوزه پیشگیری از حوادث جاده ای و رسیدگی به مصدومان مدیریت کند و نباید فراموش کرد به طور مثال اگر اتوبوس حادثه دیده دچار سانحه می شد خودروی آتش نشانی در نزدیک منطقه سانحه نبود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید شورای عالی ایمنی حمل و نقل در کشور وجود داشته باشد تا شاهد کاهش تصادفات باشیم و چنانچه حادثه ای رخ داد هماهنگی های لازم برای رسیدگی به مجروحان در سریع ترین زمان صورت گیرد.
انتهای پیام/