سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسپوتنیک گزارش داد؛

چرا دانمارک قصد دارد پروژه احداث خط لوله نورد استریم 2 را متوقف کند؟

اسپوتنیک در مطلبی به بررسی تصمیم اخیر دانمارک که می‌تواند منجر به توقف پروژه نورد استریم 2 شود، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر اینکه دانمارک در حال نگارش لایحه‌ای است که ممکن است احداث خط لوله نورد استریم 2 را متوقف کند، کارشناسان درباره علت اتخاذ این تصمیم از جانب کپنهاگ اظهار نظر کردند. خط لوله نورد استریم 2 در صورت احداث گاز صادراتی روسیه را به تعدادی از کشورهای اروپایی خواهد رساند.

رسانه‌های محلی روز شنبه، اعلام کردند دولت دانمارک در حال بررسی لایحه‌ای است در آن پیشنهاد شده است وزارت خارجه این کشور درخواست برای مجوز احداث این خط لوله را ارزیابی کند. این مسئله می‌تواند به رد شدن درخواست برای احداث خطوط لوله نورد استریم 2 بیانجامد.

بر اساس گزارش روزنامه اتریشی «پولیتیگن»، پارلمان دانمارک در ماه اکتبر این لایحه را بررسی خواهد کرد.

ولادیمیر جباروف – معاون رئیس کمیته امور بین‌الملل در مجلس اعلای روسیه – اشاره کرد ممکن است دولت دانمارک تحت فشار آمریکا این لایحه را پیشنهاد کرده باشد. او با اشاره به اقدامات پیشین کاخ سفید برای اعمال فشار بر روسیه از طریق لهستان گفت: «من تصور می‌کنم دانمارک مقصر نیست. اینجا می‌توانید دست واشنگتن را ببینید که تمام تلاش خود را برای توقف احداث خط لوله نورد استریم 2 صرف کرده است».

 جباروف افزود احتمال موفقیت واشنگتن در این اقدام دور از ذهن است زیرا به باور وی، «جایگزین دیگری برای خط لوله نورد استریم 2 وجود ندارد». بر اساس اظهارات وی، احداث این خط لوله با منافع کشورهایی که «دیدگاه‌های درستی دارند» سازگار است.

معاون رئیس کمیته امور بین‌الملل در مجلس اعلای روسیه خاطر نشان کرد: «گاز نروژ در دریای شمال در حال اتمام است. این مسئله درباره سوخت آبی انگلیس نیز صدق می‌کند. گاز آمریکا نیز بسیار گران‌بها تر است. به این ترتیب، دیر یا زود، کشورهایی که دیدگاه‌های درستی دارند بر اساس منافع خود و نه منافع آمریکا، اقدام خواهند کرد».

او یادآور شد اروپایی‌ها همواره به این‌که قانون همواره بر منافع سیاسی برتری دارد، افتخار کرده اند.

جباروف افزود: «و اکنون به یکباره، دانمارک خواستار تغییر قوانین برای متوقف کردن این پروژه شده است که در ضمن روند آن از حالا آغاز شده است».

یک تحلیلگر سیاسی دیگر در این‌باره گفت: «من احتمال تصویب این لایحه در دانمارک را رد نمی‌کنم. در صورتی که این اقدام صورت بگیرد، باید بدانیم که نقض عدالت، پیامدهای مناسبی نخواهد داشت». جباروف متذکر شد در صورت نیاز، روسیه حقوق خود را در دادگاه دنبال خواهد کرد.

دانمارک درخواست مجوز برای گسترش خطوط لوله نورد استریم 2  را در ماه آوریل دریافت کرد. در آن هنگام، چنین مسائلی توسط آژانس انرژی دانمارک و در سطح مدیریتی مورد بررسی قرار می‌گرفتند. اما لایحه جدید در صورت تصویب، به وزارت خارجه دانمارک اجازه می‌دهد بر اساس اینکه این پروژه‌ها مطابق منافع و امنیت کشور هست یا خیر،  این پروژه‌ها را تایید و یا رد کند.

خط لوله نورد استریم 2 با هدف انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق دریای بالتیک و با اجتناب از مرزهای اوکراین، در دست احداث است. بر اساس برنامه ریزی‌ها، در سال 2018 از این خط لوله بهره‌برداری خواهد شد.

نورد استریم 2، پروژه‌ای مشترک میان شرکت گازپروم روسیه، اینژی فرانسه، او ام وی اِی جی اتریش، رویال داچ شل و شرکت اونیپر آلمان است. این خط لوله از مناطق اقتصادی تحت حاکمیت چندین کشور از جمله دانمارک، فنلاند، آلمان، روسیه و سوئد عبور خواهد کرد.

بسته جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه که به دست دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در اوایل ماه اوت به امضا رسید، اقداماتی را در نظر گرفته است که پروژه‌های انرژی روسیه، از جمله پروژه‌هایی را که مانند نورد استریم 2 در اروپا انجام خواهند شد، هدف قرار می‌دهد.

بر اساس گفته‌های بسیاری از کارشناسان و برخی از مقامات بلندپایه کشورهای اروپایی، تحریم‌های جدید با هدف بیرون راندن سهم روسیه در بازار گاز اروپا و جایگزین کردن گاز طبیعی مایع آمریکا برای صادرات به اروپا وضع شده اند.

در ماه اوت، زیگمار گابریل – وزیر خارجه آلمان – و کریستیان کرن – صدراعظم اتریش – از وضع تحریم‌های جدید آمریکا به شدت انتقاد کردند و متذکر شدند احداث خط لوله نورد استریم 2، با منافع اتحادیه اروپا سازگاری دارد.

 

انتهای پیام/

چرا دانمارک قصد متوقف کردن احداث خط لوله نورد استریم 2 را دارد؟ 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.