هنوز یک هفته از آیین تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش نگذشته بود که این تراژدی دردناک در اردوی تشکیلاتی سازمان دانش آموزی موسوم به اردوی فرزانگان اتفاق افتاد، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش صبح روز حادثه در حساب کاربری توییتری خود این ضایعه عظیم را تسلیت گفته و عصر همان روز در داراب و محل حادثه حاضر شد.
وزیر آموزش و پرورش در محل حادثه با اشاره به اینکه مواردی نیاز به بررسی بیشتر داشت عنوان کرد: از عوامل مربوطه خواستیم ظرف سه روز آینده گزارش کارشناسی دقیقی را در این خصوص ارائه دهند که چرا در این وقت شب اتوبوس را حرکت دادند در حالی که میتوانستند در روز حرکت کنند و نیازی به حرکت در نیمه شب نبود. دوم آنکه باید بررسی شود که آیا اتوبوس حامل دانشآموزان از ایمنی لازم و کافی برخوردار بوده است یا خیر؟ که قرار شد همه این موارد تا سه روز آینده به صورت مکتوب به بنده ارائه شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرده بود که باید ضمن بررسی موضوع و علل ایجاد حادثه در شیوه نامههای اردویی آموزش و پرورش بازنگری شود.
چندسالی است سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش وارد شده و به دنبال آن نیازمند تغییراتی در روند فعالیتهای پرورشی و فرهنگی هستیم که اردوهای دانش آموزی نیز یکی از اجزای آن است اما گویی بازنگری در این فعالیتها مغفول ماند و جز زمزمههایی از تهیه پیشنویس دستورالعمل اردو و بازدید دانشآموزی که از سوی مسئولان سابق معاونت پرورشی مطرح شد موردی حاصل نشد تا اینکه اکنون و بعد از حادثه دردناک برای دختران نوجوان هرمزگانی نگاهها به سوی این قضیه معطوف شود.
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد بازنگری در آیین نامه اردوها عنوان کرد: دستورالعمل ها همواره در بازههای زمانی مختلف نیاز به بازنگری دارند و دستورالعمل فعلی نیز مربوط به سال 89 است، این دستورالعمل را بازنگری میکنیم البته جزییات این تغییر و بازنگری مشخص نیست اما به عنوان یک اصل در دستور کار قرار میگیرد.
حال پس از این حادثه جبران ناپذیر نوشداروی آموزش و پرورش برای دانش آموزان تعلیق اردوها تا بازنگری مجدد است؛ هرچند نظارتهایی که گویی تا امروز رو به فراموشی رفتهاند قرار است تشدید شوند اما واقعیت این است که وزراتخانه پر رفت و آمد آموزش و پرورش باز هم در گیر و دار تغییرات مدیریتی و ساختاری از نظارت و عمل به موقع بازماند و حادثهای تلخ برای جمعیت هدف آن شرایط را تغییر داد.
هرچند حادثه برای دانش آموزان هرمزگانی در مسیر میناب به داراب دردی بزرگ برای سراسر کشور محسوب می شود اما این حادثه هشداری برای مسئولان و نمایندگان مردم شد تا بخش مفقوده نظام تعلیم و تربیت یعنی اردوهای دانش آموزی با کیفیت بیشتری دنبال شود.
اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه از سهل انگاری مسئولان ذیربط نمیگذریم و پیگیر دستورالعمل اردوها و اجرای آن هستیم، گفت: آموزش و پرورش و مراجع ذیربط باید نسبت به برنامه ریزی برای اردوها و روی دادن چنین مسائلی پاسخگو باشند تا علت رانندگی در شب و عکسالعمل راننده مشخص شود؛ اگر لازم باشد دستورالعمل جدید یا حتی قانونی در مورد اردوهای دانش آموزی و دانشجویی وضع خواهیم کرد تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.
فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفتوگو با حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دانشآموزان نیاز به اردوهای علمی، سیاحتی و زیارتی دارند، اما باید این مسئله بر اساس برنامهریزی دقیق و مدونی انجام شود و برای اجرا سلیقهای عمل نکنیم.
علاوه براین واکنش ها سید مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات از تشکیل جلسهای فوری برای رسیدگی به وضعیت دانش آموزان و پیگیری ابعاد مختلف موضوع خبر داد.
یکی از مواردی که هجمههای بسیاری به آن وارد شد مساله برنامه ریزی در اردوهای دانش آموزی و حرکت شبانه خودروی حامل دانش آموزان است که معاون پرورشی و پرورشی در این خصوص عنوان کرد: کارها در چارچوب ضوابط و دستورالعملها بوده و حرکت در شب مانعی ندارد؛ وی در حالی انتخاب نامناسب راننده از سوی پیمانکار طرف قرار داد آموزش و پرورش را عامل این حادثه دانست که یک روز بعد از این اظهارات طی بخشنامهای تردد کلیه خودروهای اردوی دانش آموزی در شب ممنوع اعلام شد.
در حالی که مسئولین وزارت آموزش و پرورش در دقایق اول این حادثه مدعی رعایت ضوابط بودند اما پس از یک روز پیگیری تصمیم بر تغییر ضوابط و ارتقای استانداردها از سوی وزیر آموزش و پرورش اعلام شد که این امر نشان از وجود نقصهایی در آئین نامه و روند اجرایی اردوها دارد، مسالهای که در نخستین ساعات بعد از حادثه اشاره چندانی به آن نمیشد.
بطحایی در خصوص حرکت شبانه اتوبوس آن هم در مرگ بارترین جاده کشور –استان فارس- بیان کرد: این مساله و اتخاذ چنین تصمیمی هنوز برای خودم حل نشده و پس از بررسی های لازم سهم متخلفان و مقصران مشخص میشود و با آنها برخورد قاطع خواهیم داشت.
بررسی عوامل حادثه تاکنون عامل انسانی، خستگی و خواب آلودگی را موجب بروز این حادثه میدانند مسالهای که توسط راننده اتوبوس رد شده است. یکی از عوامل دیگر که میتوان آن را عامل خطای انسانی دانست رئیس سازمان دانش آموزی استان هرمزگان بود که استعفای خود را به معاونت پرورشی آموزش و پرورش رساند و با آن موافقت شد. هرچند این مساله که رئیس سازمان دانشآموی یا حتی مجموعه کاریش موجب خطای سازمانی میتواند باشد مسالهای است که آسیب شناسی آن برای آینده می تواند مثبت واقع شود اما واقعیت این است که صرفا نمیتوان یک نفر را در بروز خطای سازمانی مورد توجه قرار داد بلکه مجموعهای از کوتاهیها در نهادهای ذیربط عامل این گسستگی بوده است.
فوت، نقص عضو و جراحت دانش آموزان هرمزگانی هرچند فاجعه عظیم در کشور محسوب می شود اما باز هم حادثه آفرینی منجر به ورود نهادهای متعدد برای کمک رسانی پس از وقوع حادثه شد، نهادهایی مانند وزارت بهداشت، پلیس راهور ناجا، دادگستری و مواردی از این قبیل که گوی پیش از این تدبیری برای علاج واقعه نداشتند و کوچ هفت سرمایه کشور مسیر ورود نهادهای ذیربط به مسائل پرورشی را هموار کرده است مسیری که گویی تا امروز فقط آموزش و پرورش به عنوان متولی آن شناخته شده بود و ناوگان حمل و نقل، راهداری، دادگستری و نهادهای از این دست برنامهای برای رسیدگی به شرایط نداشتند.
جدای از قصور نهادهای اجرایی ابهامی که بعد از رسانهای شدن این حادثه در مورد نامگذاری اردوهای فرزانگان مطرح شد نشان از غریب و ناشناخته بودن این اردوها دارد که هنوز نام آن برای افکار عمومی ملموس نیست و صرفا به دلیل تشابه با گروهی از نخبگان علمی، توجه را سویی ناصواب کشاند، در حالی که اردوی تشکیلاتی سازمان دانش آموزی برای دختران موسوم به فرزانگان و برای پسران موسوم به پیشتازان است.
تقویم کشور از سال 81 تا 96 قریب به 9 حادثه تلخ اردوهای دانش آموزی از غرق شدن در پارک شهر تا واژگونی اتوبوس درپارک ژوراسیک و چندین حادثه دردناک دیگر را بیان میکند مسالهای که گویی چارهای قطعی برای آن اندیشیده نشده و هر زمان که میدان اخبار و حوادث شلوغ بوده در مسیر درمان حرکت کرده اما گذر زمان و تحولات مدیریتی اجازه اتمام کار را نداده است و اینگونه حوادث تلخی از نابودی سرمایه کشور را شاهد هستیم، سرمایههایی که نگهداری آن نیازمند زیرساختهایی چند وجهی از نهادهای گوناگون است اما معمولا جای خالی آنها در ساماندهی شرایط احساس می شود.
حال باید منتظر ماند و دید تا یکی دو روز آینده سهم هر نهاد در بروز این تراژدی چقدر بوده است و آیا درد ریشهدار برنامهریزی، تشدید نظارتها و ساماندهی قوی مسائل این بار در نهادهای مربوطه مانند شهرداری، راهداری، ناوگان حمل و نقل بین شهری و نهادهای وابسته دیگر درمان قطعی خواهد شد یا خیر؟
گزارش از آتوسا دولتیاری
انتهای پیام/