سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کتابخانه ملی در نشست خبری مطرح کرد:

حفظ میراث مکتوب، تضمین‌کننده توسعه فرهنگی است/ چالش‌های ادامه‌دار ثبت جهانی قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی

اولین نشست خبری اشرف بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست خبری اشرف بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی صبح امروز در این مرکز برگزار شد.

در این نشست خبری، اشرف بروجردی درباره وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی مجموعه‌ای است که در حوزه حفظ مواریث اسنادی، کتاب و میراثی ما در حوزه کتابت ایفای نقش می‌کند. این سازمان عرصه را برای همه اندیشه‌ورزان که تلاش می‌کنند خدمتی به بشر کنند، باز می‌گذارد. رویکرد این مجموعه رسیدن به شرایط بهتر و مناسبی است که بتوانیم داعیه‌دار توسعه فرهنگ در منطقه و بین‌الملل باشیم و به خود ببالیم که دارای یک ذخیره عظیم فرهنگی هستیم. نخستین کار در این زمینه تلاش برای حفظ مجموعه مواریث فرهنگی‌مان در قالب سند و کتاب است.

وی افزود: شاید کسانی باشند که بخواهند میراث گذشتگان را در خانه نگهداری کنند؛ اما کتابخانه ملی توانایی این را دارد که از آن اسناد به بهترین شکل حفاظت کند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ترکیب خاص خود را دارد. ما در این نهاد دو رسالت تولید و توزیع دانش را داریم. در واقع کتابخانه ملی خانه دوم اندیشمندان است. ما تلاش می کنیم تا اندیشه این دانشمندان را اینجا بیاوریم.

بروجردی تاکید کرد: نهاد کتابخانه ملی می‌تواند فارغ از هر نوع نگاه و گرایش سیاسی، این فرصت را برای حفظ  تفکرها و دانش‌ها ایجاد کند. ما همواره به دنبال توزیع شبکه علمی در بین اندیشمندان هستیم و تلاش می‌کنیم قطب توزیع دانش در عرصه علمی و بین‌المللی باشیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در قالب نهادهای بین‌المللی و ارتباطات گسترده با کشورهای دیگر، فرهنگ خود را به دیگران بشناسانیم و رویکردی که داریم مولد و توزیع‌کننده نظریاتی باشد که برای همه افراد صاحب اندیشه مرجعیت پیدا کند.

بروجردی در ادامه اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایمان این است که منابع سندی را دیجیتالی کنیم. رویکرد ما برای آینده ماندگاری آثار است. هم از طریق ایجاد فرصت برای اندیشمندان که به نظریه واحدی برسند و آن نظریه در عرصه بین المللی مرجعیت پیدا کند و هم با دیجیتالی کردن اسناد. حوزه اسناد و کتابخانه را در پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی تفکیک می کنیم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

وی درباره برپایی نمایشگاه اسناد در کتابخانه ملی گفت: یک نمایشگاه همیشگی اسناد در کتابخانه ملی خواهیم دا‌شت. الان هم این نمایشگاه را داریم اما وسیع‌تر می‌توانیم آن را برپا کنیم. مصوبه‌ای داریم که هر سندی در دستگاه‌های دولتی فراهم می‌شود، باید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شود. حفظ و صیانت از سندها هزینه بر است و ما موظفیم همواره نهادهایی را رصد کنیم که به دنبال مصادره به مطلوب هستند. اگر اسنادی که در کشورهای دیگر است، قابلیت انتقال نداشته باشند، نسخه دیجیتالی آن را به کشور منتقل می‌کنیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خصوص بهره‌برداری از اسناد محرمانه بیان کرد: اگر اسناد محرمانه باشند، سازمان اسناد و کتابخانه ملی اجازه نشر آنها را ندارد. اما اگر قابلیت بهره‌برداری برای عموم را داشته باشد، این کار را می‌کنیم. تشخیص محرمانه بودن سند به عهده سازمانی است که سند را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی می‌دهد.

بروجردی درباره محدودیت عضویت در کتابخانه ملی برای دانشجویان اظهار داشت: به دلیل محدودیت فیزیکی که در کتابخانه ملی داریم و گستردگی دانشجویان، طبیعی است مزیت‌هایی را برای کسانی که دانش بیشتری دارند، قائل شویم. اگر روزی فرا برسد که فضایی به عنوان قرائت خانه ایجاد کنیم، افراد بیشتری عضو کتابخانه می‌شوند.

وی درباره ثبت جهانی قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی گفت: نسخه ای که از مثنوی معنوی برای ثبت جهانی معرفی کردیم، مدعی پیدا کرد و کشور ترکیه مدعی شد نسخه قدیمی‌تری نسبت به ما دارد. از طرفی افغانستان اعلام کرد که نسخه ما قدیمی‌تر است. نماینده ایران در یونسکو تلاش می‌کند، مثنوی معنوی به نام هر سه کشور ثبت شود.

برجردی درباره افزایش سرانه مطالعه و راهکار نهاد کتابخانه ملی بیان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای افزایش سرانه مطالعه در جامعه، ایجاد انجمن‌های کتابداری است. ما این شرایط را فراهم می‌کنیم و جایی به انجمن‌های ادبی می‌دهیم تا در آن درباره راهکارهای افزایش سرانه مطالعه به بحث بپردازند.  درخواست می‌کنیم صدا و سیما در این زمینه وارد عمل شود.

وی در پایان درباره انتقال ساختمان سی‌تیر به کتابخانه ملی گفت: توافق کرده بودیم ساختمان سی تیر در مدت دو سال به کتابخانه ملی برگردد و هم اکنون کارهای حقوقی انتقال آن را انجام می‌دهیم.

 

 انتهای پیام/

 

نشست خبری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.