سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی عوامل اعتیاد در جوانان

پیش بینی گرایش به مصرف مواد مخدر براساس نگرش والدین

پژوهشگران دلایل مختلفی از جمله فشار دوستان و همسالان، طغیان علیه والدین، گریز از ناملایمات زندگی، آشفتگی عاطفی را در اعتیاد نوجوانان به موادمخدر موثر می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران اعلام کرد، والدین با رفتار خود نوع نگرش فرزندان نسبت به خود و دنیای پیرامون شان را در آن‌ها رقم می‌زنند.


نوجوانان بدلیل ویژگی هایی، چون استقلال طلبی، کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از همسالان و عدم انقیاد با قدرت والدین بیشتر در معرض خطر مصرف مواد مخدر هستند.


پژوهشگران دلایل مختلفی از جمله فشار دوستان و همسالان، طغیان علیه والدین، گریز از ناملایمات زندگی، آشفتگی عاطفی، درگیری‌های خانوادگی، بیگانگی یا طرد شدگی از سوی سایرین نگرش به مواد مخدر را در اعتیاد نوجوانان به موادمخدر موثر می‌دانند.


کارشناسان به این نتیجه رسیدند که در فرزندان والدینی که دارای روحیه دمکراتیک، احترام آمیز و پذیرا باشند (به ویژه آن‌هایی که ارزش‌های سنتی را پاس می‌دارند) و امکان رشد تدریجی استقلال فرزندان خود را فراهم می‌آورند، رفتار‌های پرخطر عموما کم است.


در مقابل فرزندان والدینی که رابطه محبت آمیز نداشته اند و نسبت به فرزندان خود بی توجه بوده اند ویا از سوی دیگر رفتاری اقتدار آمیز و خصمانه داشته اند، رفتار‌های پرخطر بسیار بیشتر است.


تحقیقی که از ۲۱۷ نفر دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر بهشهر در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ با روش تصادفی ساده انتخاب شده اند، نتایجی بدین قرار حاصل شد: بین نگرش به مادر با گرایش نوجوان به مصرف مواد مخدر رابطه معناداری وجود دارد.


ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات در نگرش به مادر ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﻧﻮﺳـﺎن در ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ (گرایش به مصرف مواد مخدر) ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. بین نگرش به پدر با گرایش نوجوان به مصرف موادمخدر رابطه معناداری وجود دارد.


ﺷﺪت ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ در ﺳﻄﺢ ضعیف ﻗﺮار دارد.


پیشنهاد کاربردی:


۱-با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، پیشنهاد می‌شود، سازمان‌های ذیربط آموزش‌های فرزندپروری صحیح را به والدین حتی از زمان بارداری ویا پس از تولد داده تا از آغاز زمینه نگرش مثبت به مادران و سپس نگرش مثبت به پدر از کودکی در فرزندان ایجاد شود.


۲-با توجه به یافته‌های این تحقیق سازمان‌هایی مانند شهرداری ها، بهزیستی و کمیته امداد نسبت به شناسایی نوجوانان وخانواده‌های در معرض آسیب‌های مربوط به تعارضات خانوادگی بویژه در حواشی شهر‌ها و مناطق فقیر نشین، اقدام نموده و مداخله به موقع توسط مددکاران اجتماعی و روانشناسان صورت پذیرد.


۳-با توجه به یافته‌های این تحقیق، در صورت محرومیت فرزند از هر یک از والدین به علت آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، ارتکاب جرم و یا مصرف مواد مخدر و زندانی شدن به والدین پیشنهاد می‌گردد، تا والد حاضر علاوه براینکه از روی خصومت و کینه به بدگویی والد غائب فرزند خود نکنند و برعکس با بیان خاطراتی که جنبه مثبت شخصیت والد غائب را گویا است، پرداخته ویا در صدد جایگزینی الگویی مناسب‌تر از میان شخصیت‌های معروف و یا ملی و میهنی برای فرزند برآید.


۴- با توجه به نتیجه این تحقیق، نگرشی نو نسبت به خانواده در سازمان‌ها بویژه سازمان‌هایی مثل نیروی‌های مسلح، سازمان زندانها، سازمان هواپیمایی، سازمان کشتیرانی کشور، وزارت نفت و اطلاعات و همه سازمان‌هایی که فرزندان خانواده‌های آن‌ها به دلایلی از جمله جبر حقوقی مانند ماموریت‌های طولانی، شهادت و شرایط کاری از وجود نعمت پدر محروم می‌باشند، باید ایجاد شود.


والد حاضر در چنین خانواده‌هایی باید تحت نظر متخصصان روانشناسی به برقراری ارتباط صحیح با فرزندان خود وهمچنین بیان خاطرات جالب و مثبت والد غائب با هدف ایجاد نگرش مثبت در فرزندان خود اقدام کرد تا نوجوانان وجوانان خود را از ارتکاب ویا گرایش به رفتار‌های پرخطر به ویژه مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و دارو‌های روانگردان نجات دهند.


انتهای پیام/آ

پیشگیری از اعتیاد جوانان با رفتار مناسب خانواده ها 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.