سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی؛

خرید تضمینی۴۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی گفت: تا این لحظه بیش از ۴۰ هزار تن گندم و ۴۵۰۰ تن کلزا خرید تضمینی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسین غفاری رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی درباره میزان خرید گندم و کلزای تولیدی کشاورزان استان گفت: تا این لحظه بیش از 40 هزار تن گندم و 4500 تن کلزا خرید تضمینی شده است. خوشبختانه از سال گذشته هیچ بدهی به کشاورزان نداریم و تلاش می‌کنیم امسال هم در هر مرحله که اعتبار تأمین می‌شود، طلب آن‌ها را پرداخت کنیم و به‌طورکلی در خریدهای تضمینی رویه بر این است که مطالبات هرسال کشاورزان در همان سال پرداخت شود.

رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی درباره عملکرد شرکت‌های تعاونی کشاورزی و روستایی استان گفت: این تعاونی‌ها کمک‌کار بخش کشاورزی هستند و تا جایی که امکانات دارند در بخش‌های تولید و خرید به کشاورزان کمک می‌کنند.

وی افزود: سازمان تعاونی روستایی در بخش هدایت، حمایت و نظارت فعالیت می‌کند. برای مثال در سیاست‌گذاری‌ها سعی می‌کنیم به کشاورزان توسط همین تشکل‌ها که اتفاقاً از بین خودشان است، خدمات‌رسانی شود و راهنمایی‌های لازم به آن‌ها داده شود.

غفاری با اشاره به ارائه خدمات در مناطق محروم توسط این سازمان تأکید کرد: با توجه به اینکه در اکثر مناطق گازرسانی انجام شده است، به توزیع سوخت نیاز چندانی نیست اما بااین‌حال در بعضی روستاهای دوردست که همچنان امکانات ندارند، توزیع سوخت و آرد انجام می‌شود اما این خدمات را سازمان تعاونی روستایی مستقیماً انجام نمی‌دهد و تعاونی‌هایی زیرمجموعه به اعضای خود این خدمات را ارائه می‌کنند.

رئیس سازمان تعاونی روستایی آذربایجان شرقی درباره مشکلات شرکت‌های روستایی و کشاورزی استان گفت: نقدینگی بزرگ‌ترین مشکل این تعاونی‌هاست. خواسته ما این است برای اینکه هزینه‌های تولید پایین بیاید، باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این تشکل‌ها گذاشته شود تا بتوانند راحت‌تر وارد تولید شوند.

وی ادامه داد: برای مثال خیلی از تشکل‌ها مراکز جمع‌آوری شیر دارند که اگر تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیارشان قرار بگیرد می‌توانند نقداً شیر تولیدکنندگان را جمع‌آوری کنند، به شرکت‌های صنایع تبدیلی لبنی بدهند و ارزش‌افزوده بیش‌تری عایدشان شود. در خرید بذر، نهاده‌های دامی، کود و چیزهای دیگر هم اگر تشکل‌ها توانایی مالی داشته باشند بهتر می‌توانند فعالیت و به روستاییان خدمات‌رسانی کنند.

غفاری افزود: ما سعی می‌کنیم با رایزنی با سازمان برنامه‌وبودجه یا استانداری تسهیلاتی از طریق بانک‌ها در اختیار این تعاونی‌ها قرار داده شود چون باید 25 درصد وام‌های بانک‌ها به بخش کشاورزی اختصاص داده شود. گاهی این شرکت‌ها طرح‌هایی را آماده می‌کنند که ما در تنظیم و تدوین آن‌ها مشاوره می‌دهیم و بعد از بانک‌ها پیگیری می‌کنیم تا وام و تسهیلات لازم را به این طرح‌ها بدهند.

رئیس سازمان تعاونی روستایی آذربایجان شرقی در پاسخ به این سؤال که چقدر بانک‌ها در این زمینه با تعاونی‌ها همکاری می‌کنند، اظهار کرد: بانک‌ها انصافاً همکاری می‌کنند اما درصد وام‌هایی که می‌دهند بالاست. مثلاً گاهی 18 درصد که این باعث می‌شود خیلی‌ها از دریافت آن صرف‌نظر کنند و تولید در مناطق روستایی رونق نگیرد.

 

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.