سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهریاری تاکید کرد؛

وزیر بهداشت به داد مشکلات حوزه سلامت برسد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: پرداختی بیمه ها ۱۰ الی ۱۵ ماه عقب افتاده است و دولت و وزارت بهداشت باید هرچه سریع تر اقدامات خود را در این زمینه انجام دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی‌ شهریاری‌ دبیرکل‌ مجمع خیّرین‌ سلامت کشور و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در هفتمین کنگره تخصصی و نخستین کنگره بین المللی تجهیزات پزشکی در حوزه کنترل عفونت که امروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، با اظهار نگرانی از معکوس شدن نتایج مثبت‌ اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: سرانجام با اجرای این طرح به واسطه توسعه خدمات درمانی و کاهش چشمگیر‌ فرانشیز‌های پرداخت از جیب‌ مردم به واقعیت‌ پیوست‌ هر چند با تحقق این موضوع مردم دیگر دغدغه‌ پرداخت ندارند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج هزار میلیارد تومان از سوی خیران سلامت صرف هزینه های تجهیز و درمان در بیمارستان ها شده است، مطرح کرد: پزشکان داوطلب و فعال طرح تحول از پرداخت های دیر به دیر در حال نا امیدی هستند و به سمت گشایش دوباره مطب هایشان رجوع می کنند؛ بیمه کارآمدی با صندوقی یکسان برای حل مشکلات کنونی وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه قاضی زاده هاشمی با منابعی که از دولت گرفته‌ باید مسئله پرداختی‌ها را حل و فصل کند؛ پرداختی بیمه ها ۱۰ الی ۱۵ ماه عقب افتاده است و دولت و وزارت بهداشت باید هرچه سریع تر اقدامات خود را در این زمینه انجام دهند.

شهریاری با بیان اینکه  اقدامات کنترلی و پیشگیری از عفونت بیمارستانی در نظام‌سلامت مغفول مانده است، تصریح کرد: برخی آمارهای احتمالی از مرگ سالیانه ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر در کشور بر اثر عفونت بیمارستانی خبر می دهد.


وی در ادامه با بیان اینکه در واقع تیم اقتصادی دولت برای دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور خوب عمل نکرد، افزود: هم اکنون پرداخت‌های انجام نشده به موقع، مشکلات زیادی را برای بیشتر همکاران در بیمارستان‌ها به وجود آورده است و از سوی دیگربا وجود زمزمه‌هایی که خبر از رفتن پزشکان به سوی مطب هایشان را می‌دهد، متاسفانه طرح تحول نظام سلامت از نظر اثر گذاری شکل معکوس را به خود می‌گیرد.


عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رود که دکتر هاشمی، به واسطه منابعی که از دولت گرفته اند و پیگیری‌هایی که دیروز حضورا در مجلس برای این مساله صحبت شد، بتوانند منابع و اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت را به موقع تامین کنند تا مشکلات پیش آمده از بین برود.


وی با اشاره با تاکید بر ضرورت تدوین و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی، ادامه داد: تمام تلاش‌ها باید برای جلوگیری از بیماری مردم انجام شود در غیر این صورت مسلما بیماری، هزینه‌های درمان را هم افزایش می‌دهد، از سوی دیگر، متاسفانه بیمه‌ها هم یک بیمه صنعتی واحد نیستند.


شهریاری تصریح کرد: بیمه‌ها صرفا صندوقی هستند و که از یک سو پول وارد و از سوی دیگر همان همان پول از صندوق خارج می‌شود و صرف نظر از اینکه پول‌های خروجی چقدر عاقلانه، درست و چه میزان در بخش درمان هزینه می‌شود، هنموز بیمه کارآمد صنعتی که خودش بتواند درست منابعش را کنترل و خرج کند، وجود ندارد، بنابر این باید در این زمینه هم کار‌های موثر زیادی انجام گیرد.

مرگ سالیانه ۷۰ هزار نفر در اثر عفونت‌های بیمارستانی

وی با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا به اندازه ایران آنتی بیوتیک مصرف نمی‌شود، اظهار کرد: وضعیت به جایی رسیده که در بیشتر موارد افراد حتی برای بیماری‌های ویروسی و غیر عفونی نیز با علم به ماهیت آن بیماری آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، همچنین مصرف نابه جا و اشتباه این گروه از دارو‌ها از یک طرف و بروز بیماری‌های نوظهور و نوپدید از سویی دیگر، تبدیل به تهدیداتی جدی برای افزایش مقاومت میکروبی و افزایش عفونت‌ها شده است.


عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: تقریبا سالانه ۷ و نیم میلیون نفر بیمار در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های کشوربستری می‌شوند و اگر میزان عفونت‌های بیمارستانی را ۱۰ درصد درنظر بگیریم، شاید حدود ۷۰۰ هزار نفر از این تعداد دچار عفونت بیمارستانی شود، البته نمی‌تواند برای بررسی وضعیت عفونت‌های بیمارستانی ۱۰۰% به این آمار‌های احتمالی استناد کرد، اما اگر میزان مرگ و میر ناشی از عفونت‌های بیمارستانی را ۱۷ درصد در نظر گرفت، پس تقریبا به طور سالیانه ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر در اثر این عفونت‌ها فوت می‌کنند.


وی با اشاره به برخی چشم پوشی‌های مربوط به بروز عفونت‌های بیمارستانی ادامه داد: برخی فضاسازی ها‌ی مرتبط با این مساله در جامعه ما اتفاق افتاده که متاسفانه این وضعیت روز به روز قداست جامعه پزشکی را زیر سوال می‌برد، مساله‌ای که بخشی از آن می‌تواند به علت مودت ماپزشکان و قسمت دیگر آن به فضا سازی‌هایی در برخی از نشریات مختلف اطلاق شود که در چند سال اخیر علیه جامعه پزشکی به وفور به چشم می‌خورد و رواج یافت.

شهریاری افزود: البته در خیلی از موارد و علی رغم تلاش‌هایی برای کنترل عفونت انجام می‌شود ممکن است بیمار چشمی در اثر عفونت بیمارستانی ۱۰۰% بینایی خود را از دست دهد از سوی دیگر گاهی بیماری با یک آپاندیسیت ساده در بیمارستانی بستری می‌شود، اما به خاطر عفونت و مشکلات ناشی از آن ممکن است فوت کند و یا چندین بار کارش به اتاق عمل بکشد.

 وی یاد آور شد: البته از ظرفیت جوانان هم در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه حوزه سلامت کشوز نیز کمتر استفاده شده، بنابر این با برای پیشگیری و بهداشت به جوانان محول می‌شود که فعلا در وهله اول به شکل طرحی پایلوت در چند استان اجرا می‌شود که در صورت موفقیت، این طرح به صورت کشوری اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.