سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای نخستین باردر کرمان اجرا شد؛

طرح مبارزه غیر شیمیایی با سوسک های پوستخوار کاج

مدیرعامل سازمان پارک های شهرداری از اجرای طرح مبارزه غیر شیمیایی با سوسک های پوستخوار کاج با نصب تله های فرمونی در پردیسان قائم خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ مهندس ایمان سیف الهی مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان با بیان این که این طرح برای اولین مرتبه در استان اجرا می شود افزود: یکی از مهم ترین آفات درختان سوزنی برگ در شهر کرمان، سوسک کاج است که جمعیت این آفت در چند سال اخیر سیر صعودی داشته است.


وی با بیان این که این آفات، درجه دوم محسوب می شود تاکید کرد: جمعیت زیاد آن ها به درختان سالم نیز خسارت وارد کرده و سبب خشکیدگی آنها می شود.


سیف الهی با بیان این که لارو سوسک پوستخوار کاج با تغذیه از ناحیه کامبیوم و قطع آوندهای آبکشی عبور شیره نباتی را مختل کرده و باعث خشک شدن کامل درختان کاج می شود اظهار داشت: لاروها در زیر پوست درخت آلوده تبدیل به حشره کامل وبا سوراخ کردن از تنه درخت خارج و به سمت درختان دیگر پرواز کرده و علاوه بر این سبب انتقال سایر عوامل بیماری زای گیاهی مانند قارچ ها و ضعیف شدن درختان شوند .


وی تقویت و آبیاری مناسب و کافی درختان را جهت مبارزه با این افت ضروری عنوان و تاکید کرد: درختان خشک و آلوده به دلیل وجود تعداد زیادی لارو و حشره کامل بایستی قطع و معدوم شوند و چون این آفات در داخل پوست درخت زندگی می کنند سمپاشی تنه درختان با سموم مختلف حتی سموم تدخینی و سیستمیک عملا بی تاثیر است.


مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز تشخیص آلودگی درختان به این آفت را تا زمانی که نشانه های ضعف، زرد و مایل به قهوه ای شدن شاخ و برگ ها و نهایتا "خشک شدن درخت ظاهر نشود، مشکل عنوان و خاطرنشان کرد: با دقت زیاد و مشاهده تنه درختان تازه آلوده شده از فاصله بسیار نزدیک سوراخ های کوچکی همراه با فضولات آفت قابل رویت و شناسایی است که با جدا کردن قسمتی از پوست درخت آلوده شبکه متراکمی از دالان های تغذیه لارو و حشره بالغ مشاهده می شود.


وی گفت: یکی از اهداف سازمان پارک ها وفضای سبز کاهش مصرف سموم و راهکارهای جایگزین و استفاده از روش های تلفیقی با افات می باشد و همچنین در محیط های گسترده فضای سبز مانند مناطق جنگلی دست کاشت و کمربندهای سبز سمپاشی درختان موجب از بین رفتن تعادل طبیعی و چرخه زیست محیطی کنترل افات و از بین رفتن دشمنان طبیعی ویا کاهش جمعیت انها می شود.


سیف الهی با بیان اینکه مطالعات و مشاوره های زیادی با مراکزمختلف تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان دخیل در امر کنترل سوسک پوستخوار کاج صورت گرفته است که درنهایت شرکت دانش بنیان پارساگل باز با اجرای طرح پایلوت در قسمت های مختلف از پردیسان قائم این کار صورت گرفت.


انتهای پیام/س

 

مبارزه غیر شیمیایی با سوسک های پوستخوار کاج در پردیسان قائم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.