سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسینی:

گمرک عراق در اختیار احزاب و عشایر است/ به اهداف تجاری خود با عراق دست نیافتیم

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه گمرک عراق دست احزاب و عشایر است، گفت: انتظار داریم با حل این معضل، تبعیض در رابطه با صادرات کالای ایرانی برطرف شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در نشست مطبوعاتی خود بابیان اینکه عراق بزرگترین فرصت تجاری ما است، عنوان کرد: به دنبال تحولات اخیر عراق موقعیت های جدیدی برای ما ایجاد شد و ما موظفیم به منظور دستیابی به اهداف خود تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنیم.

 وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون به اهداف خود نرسیده ایم،کمااینکه از 15 میلیارد دلار پیش بینی شده در ارتباط با روابط تجاری خود با این کشور طی یک برنامه 5 ساله بعد از گذشت سه سال تنها 8 میلیارد دلار آن محقق شده است.

 حسینی با اشاره به اینکه گمرک عراق دست احزاب و عشایر است، افزود: عده ای ذی نفع در این کشور موانعی را برای ما ایجاد کرده اند، به گونه ای که شاهد برخی تبعیض ها برای تجار ایرانی در قیاس با تجار ترکی در امر صادرات هستیم.

 تجارت ایران با عراق در حوزه برق نوپا است

دبیر کل اتاق ایران عراق اظهار داشت: بخشی از مشکلات ما ناشی از تحریم های بین المللی علیه ایران و حضور داعش در عراق است که روابط تجاری ما را به شدت تحت تأثیر قرار داده و سبب شده تا ذی‌نفعان در عراق با تجارت مرزی و پیله ورزی بیشترین بهره را ببرند.

 وی عنوان کرد: از آنجایی که تجارت ما در حوزه برق با این کشور هنوز نوپا است، آنها گمان می‌کنند که این امر منفعتی ندارد و با اُردن در ارتباط هستند و این امر سبب شده تا در این حوزه با کارشکنی هایی مواجه باشیم.

 به گفته حسینی در تاریخ 2016/11/1 دولت عراق مجدداً تعرفه ها را افزایش داد، علاوه بر این موضوع  عراق به صورت فدرالی اداره می شود و این موضوع سبب شده تا بیشتر تلاش کنیم و به ثباتی در این حوزه دست یابیم.

 صادرات به عراق سلیقه ای است

 دبیر کل اتاق ایران و عراق با بیان اینکه صادرات به عراق سلیقه ای انجام می شود، افزود: هندوانه از طریق مرز شلمچه وارد کشور می شود و این درحالی است که ما نمی توانیم از طریق مرز مهران کالایی را وارد این کشور کنیم.

 وی ادامه داد: ما باید از طریق صحبت و مذاکره مشکلات گمرک عراق را حل کنیم، به همین منظور قرار بر این است تا در روز سه شنبه و با سفر به این کشور با مقامات آنجا مذاکراتی انجام دهیم.

 حسینی با اشاره به تبعیض‌ های موجود در امر صادرات به این کشور عنوان کرد: کشور اردن از تعرفه 25 تا 50 درصدی خود معادل 30 درصد از تعرفه ترجیحی استفاده می‌کند، همچین کشور ترکیه نیز از مزایای بالقوه‌ ای  بهره برده ، در حالیکه شرایط عادلانه ای در این خصوص برای ما فراهم نشده است.

بازسازی موصل فرصتی برای بازار سیمان ایران

وی در بخش دیگری ازسخنانش به مشکلات موجود  در خصوص صادرات سیمان به این کشور اشاره کرد و گفت: کاهش صادرات سیمان به این کشور ناشی از این است که بسیاری از شرکت های ما از ارائه مستندات طفره رفته اند و این موضوع مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کرد اما به نظر می رسد با بازسازی موصل، سیمان ایرانی مجدداً به این کشور صادر شود.

 دبیر کل اتاق ایران عراق اظهار داشت: ما در صدد ایجاد مراکز فروشگاهی و رستورانهایی در این کشور هستیم و سعی داریم تا تجارت خود با این کشور را بیش از پیش توسعه دهیم، در حال حاضر شاهد سهم ناچیز در خصوص برخی از مواد خود به عنوان مثال سهم یک درصدی صادرات دارویی به این کشور هستیم.

حسینی بیان کرد: سهم ما از بازار 9 میلیارد دلاری خودروی عراق تنها 5 درصد است، لذا با تکیه بر سخنان اخیر محمد جواد ظریف می بایستی ارتباط با همسایگان اقتصادی خود را افزایش دهیم.

 وی در پایان با ابراز گلایه مندی از اعزام رایزن به دیگر کشورها گفت: تعداد رایزنان اقتصادی ایرانی به کشورهای مختلف بسیار کم است و این نشان از کم توجهی به اقتصاد دارد، چراکه دو کشور چین و ترکیه توانستند با اعزام رایزن بازرگانی به این کشور سهم خود را از بازار عراق را افزایش دهند.  شایان ذکر است که با وجود این مسئله شاهد کاهش واردات ترکیه به این کشور هستیم اما تمام تلاشم خود را کرده تا با اعزام رایزن بازرگانی و مذاکرات سهم خود را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.