وی افزود: نحو جذب معلمان و کادر اداری در مدارس و مراکز غیردولتی از طریق موسسان و مدیران مدارس و مراکز است و حتما باید فرآیندهای بررسی صلاحیتهای اخلاقی، گزینشی و علمی طی شود. اکنون فرآیندهای نظارتی در نظر گرفته شده است تا تخصص معلمان با زمینه تدریس آنها تناسب داشته باشد یعنی مدرک تحصیلی، آموزشهای بدو خدمت و ضمن خدمت و تأییدیههای حراستی و گزینشی ضروری است و وجود واسطهها و رابطهها از نظر سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وجاهت قانونی ندارد.
گرد با بیان اینکه متقاضیان کار در مدارس غیردولتی توسط مؤسسان و مدیران مدارس دعوت میشوند و رزومه را به مؤسسین ارائه میدهند؛ گفت: آموزش و پرورش در معرفی افراد نقشی ندارد چرا که حق مدیران و موسسان بوده تا از میان متقاضیان، برترین افراد را شناسایی و به کار گیرند اما در این مساله آموزش و پرورش نقش نظارتی ایفا می کند و برای ورود به هر مدرسه دولتی و غیردولتی باید ضوابط عمومی و اختصاصی طی شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: افراد جویای کار در مدارس غیردولتی اطلاعات شخصی خود را در فضاهای مجازی قرار ندهند و توانایی های علمی و صلاحیت های حرفه ای آنها باید یا ضوابط آموزش و پرورش تطابق داشته باشد همچنین اداره گزینش مسئولیت اجرای روند گزینشی و تایید آن را دارد بنابراین هرگونه فضای کاریابی دیگری برای جذب معلمان مورد تایید نیست.
گرد اظهار کرد: اطلاعیه ها و کانال هایی برای ایجاد مدارسی با عنوان مدارس تعاونی فرهنگیان منتشر شده که تاکید داریم هیچ فردی بدون اخذ مجوز و روند قانونی، اجازه تأسیس مدارس را ندارد و نمیتواند از دیگران برای تاسیس مدرسه به صورت سراسری دعوت به همکاری داشته باشد.
وی تصریح کرد: براساس قانون مصوب سال ۹۵ برای تاسیس مدارس باید فرآیند اداری و قانونی طی شود که می تواند توسط شخص حقیقی یا تعدادی از متقاضیان به طور حقوقی باشد و برای تسهیل اجرای کار، این فرآیند به استانها، شهرستان ها و مناطق واگذار شده و دایر شدن مدرسه در ابتدا نیاز به موافقت اصولی دارد تا اخذ مجوز اولیه انجام شود.
گرد ادامه داد: این موافقت فرآیند مشخصی دارد و صلاحیت فردی موسس و وضعیت حراست نیز باید مشخص شود که بعد از این مراحل باید وارد مرحله موافقت راه اندازی شود که باید تابع قانون استقرار مدارس و مراکز باشد بنابراین هر فردی نمیتواند ادعا تاسیس مدرسه و مشارکت با فرد دیگر را داشته باشد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه پیش از دائمی شدن قانون، تفاهم نامه ای بین آموزش و پرورش و وزارت تعاون برای انجام همکاری های مشترک منعقد شد، بیان کرد: فرهنگیانی که تمایل به تاسیس مدرسه دارند باید از مسیر قانونی این کار عبور کنند و از معلمان درخواست می کنیم با تبلیغات موجود به اسم تعاونی وارد عمل نشده و هزینه ای پرداخت نکنند.
گرد عنوان کرد: ایجاد مدارسی که فرهنگیان به طور تعاونی شرکت کرده باشند در حال حاضر نیز وجود دارد اما باید از طریق قانونی و شورای نظارت این مسیر طی شود اکنون نیز قوانین روی پورتال سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی موجود بوده و هرگونه همکاری در چارچوب قانون قابل قبول است.
وی افزود: اگر فردی خواهان تاسیس مدرسه باشد و توانایی مالی چندانی ندارد می تواند با چندین شخص دیگر این کار را انجام دهد اما باید مشخصات افراد شناسایی شده باش و به سازمان مدارس غیردولتی ارائه دهد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: مدارسی وجود دارد که چندین نفر صاحب امتیاز آن هستند اما از نظر قانونی باید یک نفر به نمایندگی از همه به آموزش و پرورش معرفی شود و پاسخگوی مسائل باشد.
وی با بیان اینکه چنانچه فردی در ادامه روند مدرسه داری نیاز به مشارکت با فرد دیگری داشته باشد باید این شریک به آموزش و پرورش معرفی شود، تصریح کرد: گاهی پیش آمده شرکا با هم به توافق نرسیده و دچار مشکلاتی شوند اما نمی توانیم نسبت به شرایط دانش آموزان بی تفاوت باشیم بنابراین هرگونه تغییر در حوزه سرمایه گذاری و تغییر مدیریت باید به اطلاع آموزش و پرورش برسد.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه ابتدا باید ثبت شرکت ها شده باشد و پس از آن دعوت عمومی انجام شود، اظهار کرد: این مساله نیز باید به تایید آموزش و پرورش برسد در واقع فرایند تاسیس باید با توجه به قانون مصوب سال ۹۵طی شود و از توسعه مدارسی که بدون مجوز از آموزش و پرورش اقدام به ثبت نام می کنند، جلوگیری می شود.
گرد تاکید کرد: هیچ فرد یا افرادی بدون اخذ مجوز از آموزش و پرورش حتی در قالب کار خیر یا ایجاد عدالت آموزشی برای کاهش بازماندگان از تحصیل حق تاسیس مدرسه ندارند چراکه مدرسه واحد آموزشی حاکمیتی است و قبل از ورود افراد باید صلاحیت آنها مورد تایید باشد و حتی هرگونه تغییر مکان مدرسه نیز پیش از اقدام باید به آموزش و پرورش اطلاع رسانی شود.
انتهای پیام/