سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

راه‌حل مشکلات موجود افغانستان، بازگشت به ظرفیت‌های مردمی است

ظهره‌وند گفت: تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند این کشور طعم امنیت را نخواهد چشید.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در کابل درگفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حادثه خونین  میرزا اولنگ اظهار داشت:جمعیت این منطقه را شیعیان تشکیل می‌دهند و در واقع عملیات وحشیانه تروریستی اخیر علیه مردم این ولایت یک پروژه آمریکایی، طالبانی و داعشی بوده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه تروریست‌های داعش و طالبان در چند ماه اخیر حلقه‌ی این منطقه را تنگ‌تر کرده بودند واین عملیات وحشیانه را انجام دادند، افزود: متاسفانه دولت مرکزی افغانستان به علت پیروی از سیاست خلع سلاح آمریکایی‌ها و غربی‌ها ظرفیت مقاومت کافی در این منطقه را نداشت.

وی با اشاره به اینکه  هم اکنون نیز نیروهای خودجوش مردمی سعی بر دفاع منطقه میرزا اولنگ را دارند، عنوان کرد: دولت مرکزی تاکنون کمک‌های تسلیحاتی و نظامی برای تامین امنیت منطقه را نداشته است.

ظهره‌وند با بیان اینکه در گذشته نیز همین روند نسبت به منطقه جوزجان و استان مجاور آن و نیروهای ازبک صورت گرفت و ژنرال دوستم منطقه را ترک کرد، گفت: این موضوع ضربه‌ای برتوان امنیتی منطقه برای مقابله با عناصر داعش و طالبان بود.

دیپلمات سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه چتر حمایتی طالبان از داعش باعث رشد آن‌ها و انجام عملیات‌های تروریستی درمنطقه شده است، بیان داشت: آمریکا از این عناصر تروریستی حمایت می‌کند و آنان را با استفاده از هلی‌کوپترهای مستقر در پایگاه‌های نظامی جابه جا می‌کند.

وی بیان کرد: دلیل حمایت آمریکایی‌ها از گروهک‌های تروریستی در افغانستان ایجاد تعارض‌های قومی و منطقه‌ای است که به عنوان دور تازه ای از چالش ها به شمار می‌رود و تنها راه برون رفت از این بی‌ثباتی و مشکلات نیز توجه به ظرفیت‌های ملی و حرکت در مسیری است که عراق در پاکسازی کشور از لوث وجود عناصر تروریستی و تکفیری طی کرد.

.ظهره‌وند با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات موجود افغانستان بازگشت به ظرفیت‌های مردمی و درون زا بودن تولید و تامین امنیت است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که نیروهای غربی و اروپایی در افغانستان حضور دارند این کشور طعم امنیت را نخواهد چشید، چنانچه محصول نهایی خلع سلاح افغانستان از سوی غربی‌ها، افزایش نا امنی‌ها بوده است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.