برخلاف پژو، گروه خودروسازی رنو در دوران تحریم هرگز به طور کامل ایران را ترک نکرد و حدود 200 هزار خودرو در این کشور ساخت.
با وجود این، این گروه خودروسازی مجبور بود تا زمانی که ایران به توافق هستهای با کشورهای 1+5 در ژانویه 2016 امضا کند، تا حدودی ترمز نقشههای تولید خود را بکشد.
براساس اعلام این منبع آگاه، قرار است رنو 60 درصد سهام، نگین خودرو 20 درصد، ایدرو 20 درصد از سهام این مجموعه تولید را داشته باشد.
این منبع آگاه به میزان پولی که قرار است سرمایهگذاری شود ، اشارهای نکرد.
قرار است این کارخانه در ساوه در 120 کیلومتری جنوب غرب تهران احداث شود و شرایط هم براساس توافق اولیهای که در ماه سپتامبر با محمد نعمتزاده وزیر صنعت به عمل آمده دنبال شود، این توافق در زمان حضور وزیر صنعت ایران در پاریس به امضا رسیده است.
گروه خودروسازی پژوی فرانسه که در سال 2012 پس از اعمال تحریمها، ایران را ترک کرد، به دنبال حضور سریع خود در ایران است.
براساس این گزارش، توافق 400 میلیون یورویی در ژوئن 2016 برای ساخت 200 هزار خودروی پژو در سال با ایران خودرو و مشابه همین تعداد با سایپا برای ساخت پژو سیتروئن امضا شده است.
مجموع تولید در ایران انتظار میرود به رقم 2 میلیون خودرو در سال تا سال 2020 برسد که پیش از این تا سال 2016 این رقم 1.2 میلیون خودرو بود.
کارخانههای فرانسوی در حال حاضر به عنوان پیشران توافقات تجاری ایران از زمان لغو تحریمها محسوب میشوند.
شرکت نفتی توتال یک قرارداد چندین میلیارد دلاری در زمینه نفت و گاز ماه گذشته با ایران امضا کرد، این در حالی است که این شرکت تحت فشارهای شدید آمریکا است.
انتهای پیام/