سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شماری از شهروندان کابل:

دکتران به جای طبابت به تجارت روی آورده‌اند

شماری از شهروندان کابل از وضعیت بیمارستان‌های دولتی در پایتخت به شدت انتقاد کرده و می‌گویند که این بیمارستان‌ها از ارایه خدمات به بیماران عاجز‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این شهروندان، کمبود بیمارستان‌های دولتی در سطح شهر کابل، نبود امکانات و تجهیزات مناسب در این بیمارستان‌ها و سوء استفاده برخی از داکتران از این محدودیت‌ها را از مشکلات می‌خوانند که ناراضی مردم را نسبت به بیمارستان‌های دولتی افزایش داده است.

محمد سلیم یکی از شهروندان کابل به خبرنگار جمهور در این باره گفت:" تمامی شفاخانه‌های دولتی کابل پر از مریض است، مریض‌ها ساعت‌ها منتظر می مانند که نوبت شان برسد".

محمد سلیم می‌گوید، او به دلیل پایین بودن سطح درآمد و مشکلات اقتصادی‌اش برای درمان خودش و اعضای خانواده اش چند بار به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده است.

او افزود:" هر وقت که شفاخانه رفتم، داکتر گفته که معاینات خوده در بیرون شفاخانه تکمیل کن. چون داخل شفاخانه این قسم معاینات را نداره. آدم حیران می مانه که این چی قسم شفاخانه است که معاینات خوده در بیرون کنیم، دوای خوده از بیرون بگیریم حتی یک سوزن ره هم از بیرون باید بگیریم".

منصور نسیمی یکی دیگر از شهروندان کابل می‌گوید که بسیاری از داکتران و متخصصان بیمارستان‌های دولتی در شهر کابل، خودشان معاینه خانه‌های شخصی دارند که این مساله نیز برای بیماران مشکل زا شده است.

نسیمی گفت:"بارها شده که مریضان پیش داکتر در شفاخانه دولتی رفته، داکتر به جای معاینه، کارت و آدرس معاینه خانه خوده داده و داکتر مریض ره گفته که دیگر/ عصر معاینه خانه بیا تا تو را معاینه کنم".

این شهروند کابل افزود:" اگر مریض با داکتر جنجال کنه که پیسه نداره تا معاینه خانه شخصی بیایه، داکتر دوا میته اما دواهای بیکاره؛ همی قسم داکترا که معاینه خانه شخصی دارند از طرف صبح ناوقت شفاخانه می‌آیند و از طرف دیگر هم چاشت ناشده از شفاخانه بیرون شده و معاینه خانه شان می روند".

سلیم چهاردهی یکی دیگر از شهروندان کابل نیز می‌گوید که عدم رسیدگی به بیماران در بیمارستان‌های دولتی سبب شده تا روزانه ده‌ها مریض برای درمان به خارج از کشور بروند.

چهاردهی گفت:"روزانه ده‌ها نفر برای تداوی به هند، پاکستان و ایران و کشورهای خارجی می‌روند، اگر دولت حساب کنه پیسه این میلیون ها دالر میشه، مردم ما مجبورند که در این فقیری سالانه میلیون‌ها دالر خوده به خاطر تداوی ده خارج مصرف کنند".

در همین حال مسوولان در وزارت صحت عامه کشور، موجودیت برخی کمی و کاستی در بیمارستان‌های دولتی را پذیرفته و تاکید می‌کنند که کار در این زمینه جریان دارد.

محمد اسماعیل کاووسی سخنگوی وزارت صحت عامه گفت که یکی از دلایل پایین بودن سطح خدمات بیمارستان‌های دولتی در شهر کابل، افزایش بی رویه جمعیت در این شهر می باشد.

آقای کاووسی تصریح نمود:"شفاخانه‌های کابل برای نفوس حدود ۵۰۰ هزار نفر ایجاد شده اند و با توجه به نفوس بیش از ۵ میلیون نفری این شهر و مراجعه مریضان از سایر ولایات به این شهر، مراجعه مریضان به شفاخانه بیشتر از ظرفیت شفاخانه هاست و این مساله موجب شده تا به تمام مریضان به صورت درست رسیدگی نشود".

به نوشته جمهور، سخنگوی وزارت صحت عامه با بیان این مطلب که هم اکنون ۱۸ بیمارستان دولتی در شهر کابل فعالیت دارند گفت که این وزارت برنامه دارد تا در سال‌های آینده بیمارستان های بیشتری در سطح شهر کابل اعمار کند.

 انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.