وی ادامه داد: برخی از نهادهایی که می توانند در مهارت آموزی موثر باشند از امکانات ایجاد شده استفاده درستی نکرده و در ایام کاری و ساعت هایی که دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس هستند به ارائه خدمات پرداخته و در ساعت اداری این فعالیت ها تعریف می شود اما مخاطب چندانی برای آن وجود نخواهد داشت.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مشکل کشور فقط بودجه نیست، گفت: مشکل اصلی در برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان موازی کاری و بخشی نگری به این مساله است و با حذف این مشکل می توان از امکانات موجود بهره بیشتری برد.
میرزاده با بیان اینکه اوقات فراغت تنها محدود به دانش آموزان نیست، بیان کرد: روز به روز افرادی که نیاز به غنی کردن اوقات فراغت داشته که از جمله می توان به روستاییان، پدرها و مادرها، بازنشستگان که در جامعه وجود دارند و کمتر مورد توجه بوده که باید نهادهای مربوطه به این گروه ها نیز وارد عمل شوند.
وی تصریح کرد: برای یکسان سازی و هماهنگی نهادهای دخیل در غنی کردن اوقات فراغت باید فعالیت ها در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود چراکه وظیفه مجلس قانونگذار و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.
میرزاده در پاسخ به این سوال که چگونه آموزش و پرورش در اولویت ها قرار می گیرد؟ ،گفت: تا زمانی که برای دولت آموزش و پرورش اولویت نداشته باشد مشکل حل نمی شود به عنوان مثال لایحه بودجه، برنامه ششم این مساله نمود پیدا کرده است و حتی می توان به انتخاب وزیر نیز اشاره کرد چراکه فردی آشنا به مسائل آموزش و پرورش در تحقق این هدف کمک کننده است.
وی افزود: برنامه های اوقات فراغت باید به عنوان یکی از دغدغه ها مطرح و غنی سازی آن در قالب لایحه ای به مجلس ارائه شود تا این مساله به عنوان یکی از اولویت های جوانان مطرح شود.
میرزاده با بیان اینکه اوقات فراغت نباید فقط در تابستان خلاصه کرد، اظهار کرد: هرروز ساعتی برای اوقات فراغت وجود دارد که باید مورد توجه باشد البته در این مسیر تحمیل آرزو والدین به بچه ها نباید وجود داشته باشد؛ چراکه تجاوز به حق کودکان است و گاهی برنامه هایی برای اوقات فراغت در نظر گرفته اما نتیجه ای از آن حاصل نشده چرا که متناسب با توانایی و استعداد فرد نبوده است.
وی تصریح کرد: باید برنامه ای براساس استعداد فرد در نظر گرفته شده و این مساله تداوم داشته باشد تا به نتیجه برسد و از تغییر مداوم پرهیز شود.
لطف الله مهدوی مدیرکل سابق تربیت معلم آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: اوقات فراغت دانش آموزان برای خود تعریفی دارد و باید دید هدف ما در تربیت دانش آموزان چه بوده و این مساله اهمیت بسزایی دارد.
وی افزود: برای افزایش کارایی اوقات فراغت برنامه ها در طول سال تحصیلی و تابستان 2مقوله جداست و باید هدف آن مشخص شود.
مهدوی در مورد ارزیابی وضعیت اوقات فراغت در مدارس بیان کرد: شرایط در مدارس به ویژه مدارس دولتی پایین تر از حد متوسط بوده و باید جهت کیفیت بخشی گام برداریم.
انتهای پیام/