سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

پذیرش سالانه ۹ هزار معتاد بی خانمان در مراکز بهزیستی

سالانه ۹ هزار معتاد بی خانمان در مراکز زیر پوشش بهزیستی پذیرش می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ فرید براتی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس برنامه ششم توسعه، سند سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری تدوین می‌شود.

وی، اعتیاد را از اصلی ترین آسیب‌های اجتماعی بیان و اضافه کرد: انواع مراکز اقامتی، کلینیک‌های درمانی سرپایی و اقامتی درازمدت و مراکزی با روش‌های خاص در زمینه درمان اعتیاد در کشور فعالیت می‌کنند.

براتی با بیان راه اندازی مرکز پایلوت درمان اعتیاد با رویکرد دینی در شهر فارسان استان چهارمحال و بختیاری افزود: امسال مراکز درمانی ۱۲ گامی با تأکید بر رویکرد‌های دینی در کشور راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای مقابله با سایر آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیون نفر به مراکز مشاوره این سازمان مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از خدمات خط تلفن صدای مشاور ۱۴۸۰ و ۳۵ هزار نفر نیز از خدمات -خط ملی مشاوره اعتیاد ۰۹۶۲۸ بهره‌مند شدند.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد ادامه داد: بیش از ۲ هزار مرکز مشاوره با مجوز بهزیستی در کشور فعالیت که استان چهارمحال و بختیاری نیز دارای ۴۰ مرکز مشاوره است.

فرید اظهار داشت: سالانه ۹ هزار معتاد بی خانمان در مراکز شِلتر (مراکز نگهداری معتادان بی خانمان) زیر پوشش سازمان بهزیستی پذیرش می‌شود.

وی افزود: ۴۷ مرکز شِلتر با ظرفیت هر یک ۴۰ تا ۵۰ معتاد در کشور فعال است که ۱۰ مرکز آن به زنان بی خانمان اختصاص دارد.

براتی با اشاره به اجرای طرح موبایل سنتر در محل‌های زندگی معتادان پرخطر گفت: در این طرح مددکاران و مشاوران با حضور در مناطق پرخطر، معتادان را شناسایی و به مراکز درمانی اعزام می‌کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون از ۸ هزار کلینیک سرپایی فعال درمان معتادان در کشور، ۲ هزار کلینیک با مجوز بهزیستی فعالیت دارند.

براتی افزود: یکهزار و ۲۰۰ کمپ ترک اعتیاد، ۲۰ مرکز اجتماع درمان مدار و ۱۶ مرکز نگهداری معتادان پرخطر نیز در کشور فعالیت می کنند که سالانه ۷۰ هزار معتاد در مراکز نگهداری معتادان پرخطر نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به کمبود مراکز درمانی اعتیاد در ۱۰ استان کشور از جمله کلانشهر‌ها و استان‌های مرزی ادامه داد: راه اندازی مراکز درمان اعتیاد بدون توجه به نیاز منطقه از مهمترین دلایل این کمبود است.

براتی اظهار داشت: طبق آخرین بررسی‌ها در سال ۹۴ بیش از ۲ و هشت دهم میلیون نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد و طبق همین آمار ۳ درصد جمعیت ۱۴ تا ۶۰ سال کشور معتاد هستند.

وی گفت: ۶۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور از تریاک استفاده می کنند و مواد مخدر صنعتی از جمله گل و هروئین و کراک و شیشه به ترتیب در رده‌های بعدی مصرف قرار دارند.

بازدید از مرکز پایلوت اقامتی و درمان اعتیاد با رویکرد دینی در شهر فارسان و شرکت در نشست‌ها و جلسات تخصصی با مسئولان و مدیران مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد، از برنامه‌های سفر رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به چهارمحال و بختیاری بود.

انتهای پیام/خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.