سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسکتبال ایران در اندیشه شکار کاپ آسیا در بیروت

تیم ملی بسکتبال کشورمان برای کسب عنوان قهرمانی،راهی مسابقات کاپ آسیا لبنان شد.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ تيم ملی بسکتبال کشورمان برای شرکت در مسابقات کاپ آسیا،بامداد یکشنبه ایران را به مقصد لبنان ترک کرد و در دیدار نخست خود رو در روی هند قرار خواهد گرفت.

تيم ایران،اکنون  با پیوستن حامد حدادی و اوشین ساهاکیان کامل شده است.به جز این دو بازیکن،بقیه بسکتبالیست ها تجربه ای 6 تا 7 ساله در بازی های ملی دارند. اين نفرات با توجه به اينکه تا پيش از رقابت های جام ملت های 2015 آسيا، نيمکت نشينانِ بازيکنانی از نسلی موسوم به نسل طلايی بودند سال هاست پيراهن تيم ملی را برتن دارند و از اين سال به بعد تورنمنت های متعددی را بدون نسل طلايی بسکتبال سپری کردند تا اين روزها به عنوان بازيکنان باتجربه تيم ملی بسکتبال در رقابت های لبنان مطرح باشند.


ايران  با ترکيب کامل و با ميانگين سنی 26 سال راهی بيروت می شود. مسابقات  کاپ آسیا، رقابت های انتخابی جهان يا گزينشی المپيک نيست اما در مسير تدارکات تيم های آسيا و اقيانوسيه برای اين دو رويداد قرار دارد. با مشاهده ترکيب تيم های چين و استراليا می توان گفت جنبه تدارکاتی بودن اين رقابت ها بر اولويت های ديگر آن در اين تيم ها می چربد زيرا هر دو تيم بدون بازيکنان  NBA به بيروت می آيند.

 غیبت بسکتبالیت های معروف چین در کاپ آسیا

چين ، ژو کی جوان را به هيوستون راکتس فرستاد و جيان ليان ، که به همراه ژو کی مهره های موثر چین مقابل تيم ايران در رقابت های انتخابی2015 المپيک ريو بودند، همراه تيم نيستند. اين دو بازیکن در ناکامی بسکتبال ايران در رقابت های دو سال پيش تاثير زيادی داشتند و يکی از عوامل عدمراهيابی تيم ملی بسکتبال به فينال جام ملت های آسيا بودند.

چينی ها با 9 دوره حضور پی در پی در المپيک که آخرين آن 2016 ريو بود ثابت کردند پس از هر المپيک برنامه ريزی دقيقی برای المپيک آينده را آغاز می کنند.برنامه ريزی برای ميزبانی رقابت های جهانی در سال 2019 نيز در مسير برنامه های چينی هاست و اين روزها توسعه زيرساختی شهرهای برگزاری رقابت ها را در دستور کار قرار دادند.


بسکتبال در چين با وجود همه برنامه ريزی های نرم و سخت افزاری به دليل برخی ويژگی های نژاد شرق آسيا هنوز با شرايط ايده آل ، خارج شدن از سقف آسيا و رفتن به جمع تيم های برتر دنيا فاصله دارد. تيم ملی چين با ميانگين 201 سانتيمتر قد در دور دوم آسياکاپ يکی از حريفان ايران بشمار می رود که بايد ديد بدون بازيکن 217 سانتيمتری خود برابر تيم ملی بسکتبال چه نتيجه ای می گيرد.

استرالیا،سرسخت ترین حریف ایران


يکی ديگر از رقبای اصلی ايران در اين رقابت ها، استرالياست. آنها برای نخستين بار وارد رقابت با آسيایی ها می شوند و  به طور حتم نباید تيم دست و پا بسته ای را روانه بازی ها کنند. هر چند به غير از يک نفر هيچکدام از بازيکنان شاغل در NBA يا بازيکنانی که در المپيک قبلی حضور داشتند در ترکيب اين تيم ديده نمی شوند. استرالیا ، پنج بازیکن اصلی خود یعنی باينس ، انگلس ، دلاوادوا، ميلز و بوگات که در NBA بازی می کنند را در اختيار ندارد. ديويد اندرسون با 38 سال سن همراه اين تيم مسافر لبنان است اما نیمکت نشینان تیم پارسال آنها در المپيک از غايبان آسياکاپ هستند. اين تيم با ميانگين سنی 28 سال به بيروت می آيد.همچنین آندره ليمانيس سرمربی استراليا سال گذشته هم هدایت تیم ملی اين کشور را عهده دار بود.


پس از اين دو رقيب جدی آسياکاپ ، تيم های لبنان به عنوان ميزبان به اتفاق نيوزيلند ديگر حريفان بسکتبال ايران برای راهيابی به فينال رقابت ها بشمار می آيند. لبنان تيم کاملش را با يک تبعه آمريکایی به ميدان می فرستد و بعد از سال ها دوری از سکوهای آسيا می خواهد از شرايط ميزبانی برای بازگشت به يکی از سکوهای سه گانه بسکتبال در قاره کهن استفاده کند.


ايران به عنوان بيست و پنجمين تيم در رده بندی فدراسيون جهانی بسکتبال (فيبا) در دور مقدماتی با هند تيم 53 جهان ، سوریه تيم 47 و اردن تيم 38 جهان بازی می کند.


فيبا رتبه بندی تیم های شرکت کننده در آسيا کاپ را به اين ترتيب اعلام کرده است:


استرالیا 10، چین 14 ،نیوزلند 20 ، فیلیپین 27، کره جنوبی 30، لبنان 43, چین تایپه 48 ، ژاپن 48 ، قطر 50 ، قزاقستان56 ، هنگ کنگ 65، سوریه 73 ، عراق 80.

 

انتهای پیام/

تیم ملی بسکتبال ایران در آستانه مسابقات کاپ آسیا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.