سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگل رودبارک مهدیشهر؛ بازمانده‌ی جنگل‌های هیرکانی+تصاویر

رودبارک در 80 کیلومتری شمال شرق سمنان در مسیر راه شهمیرزاد به فولاد محله در شهرستان مهدیشهر و در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، جنگل رودبارک مهدیشهر بخشی از منطقه حفاظت شده پرور است و به دلیل وجود جنگل های پهن برگ و آب و هوای خنک به ویژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد.


گفتنی است ؛ منطقه رودبارک مهدیشهر کوهستانی و پوشیده از جنگل های هیرکانی است و وضعیت محلی از لحاظ پستی و بلندی دارای کوه های سنگی مثل لپی و تنگه و تپـه‌هـای خـاکـی سنگی همانند برج تیغ و جلگه های وسیع همانند مناطق سرم، ترکچال، سرکوه ، روپی و آب اندان که همگی پوشیده از مزراع و درختان و گیاهان متنوع در اطراف آنها بوده است.

 

وسعت کل منطقه  بیش از 8 هزار هکتار و دارای 3 هزار هکتار مراتـع و بیش از 1500 هکتار مزرعــه کشاورزی و باغداری است.

 

گونه های حیوانی جنگل رودبارک مهدیشهر عبارتند از : گوزن قرمز، گاو کوهی، کل، قوچ، میش، آهو، بُز، شوکا، خوک، گراز، خرس ها ، پلنـگ، گرگ (سرکوه، سرم و آب اندان)، شغال، روباه، گربه وحشی.

وجود چشم انداز رودخانه در مسیر جنگلی از دلایل نامگذاری این منطقه به رودبارک است.


تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دمای مناسب به ویژه در فصل تابستان و چشم اندازهای طبیعی از علت های جاذبه گردشگری جنگل رودبارک مهدیشهر است.

 رودباک منطقه کوهستانی است و در بهــار هوای خنک همراه با بارندگی و در تابستان نیز هوا خنک و در پائیز سرما و نیز در زمستان برف می بـارد و حتی ارتفاع برف به حدود 1/5 متر می رسد .


تقریباً در تمام فصول سال می‌شود به رودبارک رفت، اما در فصل زمستان و با بارش برف و پایین آمدن دما، رفتن به آنجا خیلی سخت خواهد بود و بهتر است که صبح به رودبارک برسید و تا عصر مشغول تفرج و گردش در طبیعت باشید و قبل از غروب به شهمیرزاد برگردید؛ اما اگر قصد شب‌مانی دارید، حتماً یا خانه‌ای برای یک شب اجاره کنید، یا از محلی‌ها راهنمایی بگیرید.

گفتنی است ، استان سمنان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تا كنون 718 اثر تاريخی، طبيعی و معنوی آن به ثبت ملی رسيده است.

 

این منطقه زیبا براساس مصوبات دولت از مناطق ۳۳ گانه نمونه گردشکری استان سمنان است و این منطقه بگونه ای است که در ایامی از سال ابر در سطح پایین قرار گرفته و زیبایی خاصی به منطقه می دهد.

 

در منطقه رودبارک مهدیشهر دو رودخانه دائمی نیز وجود دارد که رودخانه رودبارک از جمله آن است و آب بسیار شیرین و گوارایی دارد.

انتهای پیام / ه


جنگل رودبارک مهدیشهر میزبان گردشگران تابستانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
شبانی.م
۰۱:۳۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
زنده بادمهدیشهر
زنده باد مهدیشهری
پاینده باد ایران