سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیوان عدالت اداری اعلام کرد؛

شهرداری باقرشهر حق دریافت عوارض دفن میت ندارد

با رأی دیوان عدالت اداری و شکایت سازمان بهشت زهرا (س)، دریافت 10 درصد عوارض بابت دفن هر میت توسط شورای شهر باقر شهر از شهرداری تهران ابطال شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با شکایت مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) و رای دیوان عدالت اداری دریافت تعرفه از سازمان بهشت زهرا (س) توسط شورای شهر باقر شهر به ازای هر نفر قبر معادل 10% از کل هزینه های دریافتی ابطال شد.

موضوع شکایت و خواسته سازمان بهشت زهرا(س) :

ابطال تعرفه شماره (3-7) شورای اسلامی باقر شهر تحت عنوان تعرفه وضع و برقراری عوارض و بهای خدمات بر احداث گورستان و دفن اموات در حریم شهر باقر شهر توسط سازمان بهشت زهرا (س)

گردش کار: مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) وابسته به شهرداری تهران به موجب شکایت نامه شماره 147440/612-13/2/1394 اعلام کرده است که:
" ریاست محترم دیوان عدالت اداری

موضوع: درخواست ابطال مصوبه شماره (3-7) شورای اسلامی شهر باقرشهر

احتراماً، به استحضار می رساند:

1- مطابق بند 13 ماده 55 قانون شهرداری یکی از وظایف شهرداری ایجاد غسالخانه گورستان، تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت و انتظام امور آنها است و سازمان بهشت زهرا(س) به عنوان سازمان اجتماعی-خدماتی در راستای نظارت سیاستگذاری و به طور کلی ایجاد، توسعه، ساماندهی و چگونگی بهره برداری از گورستان‌های شهر اعم از فعال، متروکه، عمومی، خصوصی، موقوفه، قبور شهداء تمام گورستان‌های موجود و آتی متناسب با نیازهای جمعیتی شهر تهران و نظارت دقیق بر رعایت موازین شرعی و بهداشتی کفن و دفن و انجام مراسم و تشریفات مذهبی در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه ایجاد و مشغول به فعالیت است.

2- اخیراً شورای اسلامی شهر باقر شهر مصوبه ای مبنی بر اینکه سازمان بهشت زهرا(س) به ازای هر نفر قبر به عبارتی به ازای دفن هر نفر متوفی معادل 10 درصد از تمام هزینه های دریافتی تحت هر عنوانی را به حساب شهرداری باقرشهر واریز می کند و در بند 2 مصوبه مذکور مقرر شد تمام قبوری که در سنوات گذشته احداث شده نیز مشمول این مصوبه می شود که بنا به دلایل و مستندات ذیل

3- به موجب صورت جلسه مورخ 23/7/1387 فی مابین استانداری تهران، شورای اسلامی و شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر باقر شهر در خصوص هماهنگی جهت توسعه بهشت زهرا (س) مقرر می شود با توجه به نزدیک بودن طرح توسعه بهشت زهرا(س) شهر باقرشهر، شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا(س) خدماتی چون احداث فضای سبز، احداث دیوار حد فاصل، ایجاد زیرگذر به منظور عبور و مرور وسایط نقلیه از محل بهشت زهرا(س)، احداث تقاطع غیر همسطح، جابه جایی محل ایستگاه مترو به منظور بهره برداری شهروندان باقر شهر از آن و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر باقر شهر (تخصیص اتوبوس و تاکسی) اقدام کند که شهرداری تهران خدماتی بسیار گسترده تر از آنچه مقرر بوده برای شهروندان شهر باقرشهر در نظر گرفته است و استانداری نیز نسبت به اصلاح حریم شهر باقرشهر اقدام کند.

4- به موجب صورت جلسه مورخ 18/8/1384 فی مابین سازمان بهشت زهرا(س) و شورای اسلامی و شهرداری باقر شهر، شهرداری باقرشهر موافقت خود را با توسعه بهشت زهرا جهت دفن صحیح و بهداشتی و شرعی اموات شهروندان تهرانی و حتی خارج از تهران اعلام داشته است و در مقابل نیز خدمات گسترده ای از سوی شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا(س) به شرح بند فوق برای این شهر در نظر گرفته است.

5- همان گونه که مستحضر هستید اساساً با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1387 و به موجب ماده 50 قانون مذکور برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در این قانون تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده است، همچنین برقراری عوارض به درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکتی توسط شوراهای اسلامی و سایرمراجع ممنوع است.

6- طبق ماده یک قانون مذکور عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون می‌شود و به موجب ماده 5 قانون موصوف ارائه خدمات مشمول پرداخت عوارض در آن قانون، انجام خدمات برای غیر در قبال مابه ازاء است و در مانحن فیه شهرداری باقر شهر هیچگونه خدماتی به قبور بهشت زهرا(س) ارائه نداده و نمی دهد.

7- نه تنها شهرداری باقرشهر هیچگونه خدماتی به قبور بهشت زهرا(س) ارائه نمی کند و در عوض شهرداری تهران جهت توسعه و پیشرفت باقرشهر خدمات زیادی چون توسعه مترو و شبکه حمل و نقل عمومی و فضای سبز و غیره به شهروندان این شهر ارائه می دهد.
8- مطابق بند 8 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده اموال غیر منقول از جمله مواردی هستند که از پرداخت مالیات و عوارض معاف می باشند و از آنجا که قبور نیز طبق تصرف ماده 12 قانون مدنی جزء اموال غیر منقول بوده لذا شورای اسلامی شهر باقرشهر فاقد اختیار قانونی جهت وضع عوارض برای آن است.

9- ماده یک مصوبه «مجوز توسعه گورستان بهشت زهرا(س)» مصوب 1387 تصریح دارد بر اینکه اقدام فوق (توسعه گورستان در محل مورد تنازع) در اجرای مصوبه مذکور و در راستای توافقنامه تنظیمی فی مابین استانداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران و شورای اسلامی و شهرداری باقرشهر بوده و بر اساس آن انتزاع میزان مساحت مورد نیاز جهت توسعه گورستان بهشت زهرا(س) از حریم باقرشهر و الحاق آن به حریم شهرتهران مورد موافقت واقع و در اختیار سازمان بهشت زهرا(س) قرار گرفته است. لذا تنظیم توافقنامه مزبور که به شرح یاد شده استانداری احد از طرفین انعقاد این توافق بوده است، صحیحاً و منطبق با ضوابط و قوانین حاکمه معمول و استنکاف شهرداری و شورای شهر باقر شهر از مفاد توافق مزبور و به طریق اولی ایجاد هرگونه دخالت و یا مزاحمت در امور مربوط به گورستان بهشت زهرا(س) (از هر طریق اعم از طرح چنین موضوعات و درخواست‌هایی و غیره) با وجود توافق مذکور فاقد جایگاه و موضوعیت است. مهمتر اینکه رویکرد شهرداری تهران و سازمان موصوف در ارائه خدمات مورد نظر به شهروندان و مراجعان (که بخشی از این خدمات به صاحبان متوفی و هموطنان در سایر اقصی نقاط کشور و با نهایت تکریم و در اقل زمان ممکن انجام می شود) به هیچ وجه انتفاعی و اقتصادی نبوده و موید این مطلب، بودجه مصوب سازمانی طی سالها و سنوات گذشته و منابع متنابهی است که شهرداری تهران برای رتق و فتق امور جاری و ماموریت های ذاتی سازمان و صرفاً برای ارتقا و توسعه خدمات رسانی به شهروندان و در قالب کمک ارائه می کند و پیشنهاد دهندگان موضوع که با نگرش صرفاً اقتصادی به این امر مراتب را مورد پیگیری قرار می دهند باید با همه جانبه نگری و توجه به عمق و کنه اقدامات و فعالیتهای سازمان و اینکه حضور سازمان در این عرصه در جهت انجام یک وظیفه ملی و فرا منطقه ای ( صرف نظر از تبعات اجتماعی، سیاسی، امنیتی مترتب بر موضوع و غیره و وجود قبور مطهر 30 هزار شهید دوران دفاع مقدس و به نوعی مشاهیر، نام آوران تهران که جملگی آنها به عبارتی بیانگر اهمیت این مکان و شناسنامه شهر تهران هستند) مطرح شود. تا سازمان و مدیران ذی مدخل شهرداری با دلگرمی و همدلی و همراهی همه مسئولان ذی‌ربط اعم از محل و غیره زمینه افزایش رضایتمندی و ارتقاء ارائه خدمات در همه بخش ها را فراهم آورند.

علی ایحال با عنایت به مطالب مطروحه فوق و جهت حمایت از سازمان بهشت زهرا(س) به عنوان نهادی اجتماعی و خدماتی استدعای صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر باقر شهر و نهایتاً رسیدگی وصدور حکم به ابطال مصوبه مذکور را دارد."

متن تعرفه مورد اعتراض به قرار زیر است:

" تعرفه شماره (3-7) تعرفه وضع و برقراری عوارض و بهای خدمات بر احداث گورستان و دفن اموات در حریم شهر باقرشهر توسط سازمان بهشت زهرا(س)
منشاء قانونی بند 16 ماده 71 قانون موسوم به شوراها و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده

ردیف نوع عوارض ماخذ و نحوه محاسبه

1 عوارض احداث گورستان و دفن اموات به ازاء هر نفر قبر به عبارتی به ازاء دفن هر نفر متوفات معادل 10% از کل هزینه های دریافتی تحت هر عنوان

توضیحات

با عنایت به اینکه توسعه گورستان بهشت زهرا(س) در حریم باقرشهر موجبات مشکلات فراوانی برای شهروندان باقرشهر فراهم آورده و بار ترافیک سنگینی به خصوص در روزهای آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) به این شهر تحمیل کرده و همچنین بهداشت روانی مردم را تهدید و تحت تاثیر قرار داده به عبارتی عارضه های فراوانی بر مردم این شهر تحمیل کرده، بنابراین در راستای جبران عارضه تحمیلی ناشی از توسعه گورستان در حریم باقرشهر و به استناد بند (26) ماده (55) قانون شهرداری‌ها و نیز بند (16) ماده (71) قانون تشکیلات، وظایف شوراها و تبصره (1) ذیل ماده (50) قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر شد عوارضی به شرح ذیل بر احداث گورستان و دفن اموات وضع و برقرار شود:

1- مقرر شد سازمان بهشت زهرا(س) به ازای هر نفر قبر به عبارتی به ازای دفن هر نفر متوفا معادل 10% از کل هزینه های دریافتی تحت هر عنوانی به حساب شهرداری باقرشهر واریز نماید.

2- این عوارض شامل تمام قبوری که در سنوات گذشته در حریم باقرشهر احداث و به صاحبان متوفا واگذار شده نیز مشمول این عوارض می شود و سازمان بهشت زهرا(س) موظف است بر اساس دفاتر مربوطه محاسبه و حقوق شهرداری را پرداخت کند.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 27/4/1396 با حضور رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هيأت عمومی

نظر به اینکه به موجب بند 21 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشتی و توسعه شهر از جمله وظایف شورای اسلامی شهر تعیین شده است و با توجه به اینکه طبق بند 26 ماده 71 قانون یاد شده شهرداری باقرشهر در خصوص دفن اموات توسط سازمان بهشت زهرا (س) در محل مورد نظر ارائه کننده خدمتی نیست تا مستحق دریافت نرخ آن باشد، بنابراین تعرفه مورد شکایت در خصوص اخذ 10 درصد از کل هزینه های دریافتی تحت هر عنوان توسط سازمان بهشت زهرا (س) به ازای دفن هر نفر خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی باقر شهر تشخیص شد و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.