سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

هشدار جهاد کشاورزی درمورد آفت سرخرطومی حنايی خرما

آفت سرخرطومی حنايی خرما از مهم ترين آفات نخل های خرماست که در استان ما قرنطینه است.

مهندس بخشایی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛  گفت : علایم اولیه حمله آفت قابل تشخیص نیست ، درمراحل اولیه آلودگی از طریق گوش دادن به صدای تغذیه لارو و حس کردن بوی ترشیدگی و خشک وسفید شدن برگ وسط تنه جوش و پاجوش می توان به وجود آفت پی برد.


وی افزود :علایم بعدی خسارت آفت شامل شکافها وبریدگی های قاعده برگ، رشد غیر عادی و اریب تاج درخت به صورت خارج از مرکز، سوراخهای قاعده درختان بریده شده و علایمی مشابه استرس های خشکی است.


مهندس بخشایی گفت : ردیابی با تله های جلب کننده فرمونی ، رد یابی با تله های جلب کننده گیاهی از جمله راه های به دام انداختن آفت است.


رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس افزود : انجام هرس در فصل سرما ، پانسمان محل های هرس شده در تابستان ، رعایت بهداشت و تمیزی باغ از سرشاخه های خشک و علفهای هرز و وارد نکردن پاجوش بدون گواهی بهداشتی و جلوگیری از واردات غیرقانونی پاجوش از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری است.


وی با بیان اینکه در موقع حمله آفت ، تنه از نظر ساختمانی ضعیف شده و ممکن است سقوط کند باغدار محترم با بازدید مکرر و مرتب باغ در صورت مشاهده علایم مشکوک باید موارد را سریعا به جهادکشاورزی اطلاع دهد.
انتهای پیام/ک


آفت سرخرطومی حنايی ، مهم ترين آفات نخل های خرما

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.