سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

انتشار کتاب هنر لاک تراشی مازندران

کتاب هنر لاک تراشی مازندران به قلم زینب خدامی در مجموعه کتاب‌های صنایع دستی بومی استان منتشر شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنمایع دستی و گردشگری مازندران، این کتاب به قلم زینب خدامی در مجموعه کتاب‌های صنایع دستی بومی مازندران با همراهی سید رحیم موسوی ساروی، دبیر مجموعه درسال ۹۵ به همت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران منتشر شد.
هنر لاک تراشی، یکی از هنر‌های سنتی استان مازندران است که توسط مردمانی که در حاشیه جنگل‌های انبوه زندگی می‌کنند و شغل اصلی اغلب آن‌ها دامداری و چوپانی می‌باشد، انجام می‌شود.
مواد اولیه، ابزار، مراحل ساخت، فرم‌ها و نقش‌های تزئینی و گذری برکارگاه‌ها و لاک تراشان بخش‌هایی از این کتاب هستند.
استان مازندران به دلیل شرایط جوی و محیطی و وجود جنگل‌های فراوان، بستر مناسبی برای رشد انواع هنر‌های چوبی از جمله گره چینی، منبت، معرق و پیکره تراشی و لاک تراشی است.
در واقع زندگی مردمان جنگل نشین به صورت مستقیم وابسته به جنگل بوده و فلسفه ظریف لاک تراشی نیز از همین همزیستی جدایی ناپذیر انسان و طبیعت شکل می‌گیرد. آن‌ها با شناختی که از انواع درختان دارند از چوب یکپارچه درختان، با استفاده از ابزار بسیار ابتدایی و محدود، انواع نیاز‌های روزمره مردم را برطرف می‌سازند. فرایند ساخت ظروف لاک تراشی به صورت کاملا فردی انجام میشود و یکی از ویژگی‌های مهم این هنر این است که تمامی قسمت‌های ظروف چوبی مانند بدنه، پایه و دسته  از چوب یکپارچه درختان ساخته می‌شوند و تمامی مراحل ساخت آن‌ها به شکل کاملا سنتی، صورت می‌پذیرد.
از جمله صنایع دستی استان مازندران می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، بافت گلیم چه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی، سفالگری و سرامیک سازی، فراورده‌های پوست و چرم، هنر‌های مرتبط با فلز، هنر‌های مرتبط با چوب، حصیربافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، صنایع دستی دریایی اشاره کرد.
انتهای پیام/آ

تالیف کتاب هنر صنایع دستی لاک تراشی در مازندران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.