وی ادامه داد: فروش بالای صنایع دستی در نوروز 96 بهترین دستاورد ما بود. صنایع دستی که در قالب بازارچههای نوروزی ایجاد شده، در غرفهها و فروشگاهها، بالای 45 میلیارد تومان به فروش رسید. به زعم بسیاری از دوستان که در این حوزه کار می کنند، این بازارچهها میتواند برای تعداد قابل توجهی از صنعتگران در استان ها فرصت اشتغال پایدار ایجاد کند. در نتیجه وقتی صنعتگران به فروش خوب امید داشته باشند، قاعدتا تولید را افزایش میدهند و کیفیت تولید را مدیریت میکنند.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: پیش بینی میکنیم با برنامههایی که رو به جلو در حرکت هستند، حدود 80 هزار شغل در حوزه صنایع دستی ایجاد شود. ضمن اینکه از مشاغل موجود مراقبت میکنیم.
احمدی پور در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای صادرات محصولات صنایع دستی کشور دارد، گفت: در زمینه صادرات، اقدامات مهمی را شروع کردیم که البته هنوز به ثمر نرسیده است، اما رایزنیهای جدی برای توسعه صادرات انجام دادیم. طی 3 الی 4 ماه آینده بزرگترین بازار فروش صنایع دستی در تهران برپا میشود. این مقدمهای است برای اینکه صنایع دستی کشور بتواند در تهران به صورت دائمی در معرض دید قرار گیرد.
وی اظهار داشت: افزایش حجم صادرات صنایع دستی با مشوق هایی روبروست که از این مشوق ها استفاده می کنیم. با هماهنگی که صورت میگیرد، فروشگاههایی را در خارج از کشور راهاندازی خواهیم کرد. همینطور در تابستان امسال، فروشگاه های بزرگ مجازی را برای صنایع دستی خواهیم داشت که محصولات روستاها به صورت مجازی و بدون واسطه در سطح بین الملل به فروش میرسد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت ارتباط بین مدرسه و هنر از منظر صنایع دستی تاکید کرد: اگر می خواهیم ایران همچنان به سبقه فرهنگی خودش افتخار کند، باید زمینه آشنایی کودکان و نوجوانان با این هنر برقرار شود. یکی از این روشها این است که دانش آموز در مدرسه، بتواند در معرض این آموزشها قرار بگیرد. پیشبینی ما این است روزهای پنجشنبه کارگاههای هنر را داشته باشیم.
وی افزود: هماهنگی اولیهای به صورت پایلوت در برخی از مناطق تهران انجام شد. رایزنیهایی با شورای شهر جدید تهران داشتیم که با استقرار این شورا، برنامه را عملیاتی تر خواهیم کرد. در تمام استانهایمان در چند مدرسه و در محلهها طرح توجه به مدارس اجرا خواهد شد؛ برآیندی که ایران فرهنگی را همیشه ایران فرهنگی نگه می دارد.
احمدیپور در بخش دیگر با اشاره به مشکل بازاریابی و فروش در حوزه صنایع دستی اظهار داشت: صنعتگران در ایران به دلیل اینکه با نگاه هنری محصول را تولید میکنند، دنبال بازاریابی و بحث بازرگانی آن نبودند. برای این مهم سرفصلهایی را تعریف کردیم که بتوانیم با ارائه آموزشهایی در کارگاهها و همچنین تاکیدمان بر بحث خرید تضمینی محصولات صنایع دستی، صنعتگر ما نگران فروش محصولش نباشد.
وی افزود: در حوزه صنایع دستی حدود 80 درصد شاغلان زنان هستند و در حوزه گردشگری نیز زنان بالای 40 درصد فعالیت قابل توجهی دارند. به دلیل اینکه سال 96 سال اشتغال نامگذاری شده، یکی از جهتگیری های اصلی و جدی ما بحث آموزش است که بتوانیم این هنر را به خانه ها نیز ببریم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ما 500 روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری برای برنامه ششم آماده کردیم. باید در هر سه جنبه احیای هنرهای سنتی، ایجاد ظرفیت های گردشگری و حفظ بناهای تاریخی و میراث فرهنگی تلاش کنیم. اگر حس هویت را به آنها برگردانیم و اگر در روستاها فرصت اشتغال ایجاد کنیم دیگر ضرورتی برای مهاجرت وجود نخواهد داشت. مشکل جدی ما این است که زیرساخت های خیلی خوبی در روستاها داریم اما در آنجا منبع درآمد پایدار نداریم.
احمدی پور تصریح کرد: هدف گذاری جدی ما روی روستاها است. برای همین شرایط بوم گردی را بسیار سهل و روان کردیم. ما اگر تجربه اقامت یک شبه در بوم گردی را داشته باشیم مطمئن باشی؛ این تجربه را بارها تکرار خواهیم کرد.
معاون رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه روابط ما با برخی کشورها یک طرفه است. یعنی فقط گردشگر از ایران به مقصد آن کشور می رود؛ اما از آن کشورخارجی، گردشگر به کشورمان نمی آید. برای اینکه بتوانیم توازن را برقرار کنیم هماهنگیهایی در حال انجام است که با تقویت دفاتر نمایندگیها و با تبلیغاتی که صورت میگیرد، فرصت را برای توسعه گردشگری ایجاد کنیم.
وی افزود: سال آینده ما یک رویداد خیلی مهم را به نام «تبریز 2018» در پیش داریم. با توجه به اینکه «تبریز» عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام را کسب کرده؛ به نمایندگی از ایران میتواند میزبان کشورهای دنیا باشد. باید توجه داشت «تبریز» فقط به عنوان یک شهر مطرح نیست. اگر در بحث توسعه گردشگری میخواهیم ورود کنیم، باید قبول کنیم که گردشگری یک ضرورت است که باید در کشور اتفاق بیفتد، زیرا ما بجز نفت منبع دیگری نداریم که بتوانیم به واسطه آن کشور را اداره کنیم.
احمدیپور ادامه داد: ما خیلی از درآمد پایداری که از طریق گردشگری شکل میگیرد، بهره نمیبریم. سعی میکنیم با رویداد «تبریز 2018» این فرصت را برای ایران ایجاد و با تمام توان سال 2018 ایران را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم. به شرط اینکه تمام امکانات و تمام برنامهها را اجماعسازی کنیم.
گفتنی است؛ برنامه «خانواده یک» به تهیهکنندگی «مصطفی شریفی» هر روز ساعت 10:45 به روی آنتن شبکه اول سیما می رود.
انتهای پیام/